Välkända varumärkens skydd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kött och Skolmat KRAV. 2 Hur ofta äter du kött av något slag, tex från nöt, gris, lamm och kyckling? Bas (1018)
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
EUROPEISK FOU EFFEKTIVITET 11 LÄNDER OCH 18 INDUSTRIER 1.
security through simplicity 2 Visste du att du kan använda ditt inpasseringskort till att logga in till din dator, till ditt nätverk och till dina molntjänster?
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
ABSOLUT BrucElvis Det här bildspelet består av material som BrucElvis tror han kommit på alldeles själv. Dock kan ju någon annan varit lika ”smart / rolig”
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland

BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Fastighetsbildningslagen
presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin
Byggvarudeklarationer BVD 3
Kundundersökning mars 2010
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Kulturmiljöfrågor i PBL
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Genomgång frågor, Sveriges statsskick
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Eva Pettersson, Apoteket AB Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien Karolinska Institutet, Strama och Apoteket AB Eva Pettersson.
Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien
Personuppgiftslagen (PuL) och
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Stora additionstabellen
Att bygga bostäder i förhållande till efterfrågan.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Grundkursen Jordbruket och klimatet Pernilla Kvarmo, Torben Kudsk Jordbruksverket.
Handläggning enligt SoL
Ett exempel hur man inte ska hantera en skadad bil! Bil.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Det handlar om multiplikation
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Skattningens medelfel
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Copyright Gunnar Petersson, Januari
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Miljöskador.
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Statistik för internationella civilekonomer
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Näringslivet och miljömålen Richard Almgren Green Business AB
Stora subtraktionstabellen
Immateriella rättigheter
Dagens ämnen Matriser Linjära ekvationssystem och matriser
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Landstingsdirektörens stab BILD 1 Verksamhetsresultat delårsrapport 2/2012 Vårdval Norrbotten.
1 v ersion Dialogseminarium – Psykisk ohälsa Välkommen!
Rättsutvecklingen FINLAND 2014–2016
Presentationens avskrift:

Välkända varumärkens skydd Lars Thyresson Hansson Thyresson Patentbyrå AB Malmö ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

Kort historik Varumärkeslagen Rättsfall och praxis i Sverige

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Historik 1 januari 1993 6 § 2 st regel om skydd för väl ansedda varumärken ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

Anledning till utökat skydd Förvirring om kommersiellt ursprung Välkända märkets distinktivitet minskar Otillbörligt utnyttjande av känt märkes goodwill ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 VmL 6 § Kännetecken anses förväxlingsbara enligt denna lag endast om de avser varor av samma eller liknande slag. Förväxlingsbarhet kan även åberopas till förmån för ett kännetecken som är väl ansett här i landet, om användningen av ett annat liknande kännetecken skulle dra otillbörlig fördel av eller skulle vara till förfång för det väl ansedda kännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Produktregeln Relationen varuslagslikhet och märkeslikhet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Märkeslikhet Principen om helhetsintrycket Principen om den bleknande minnesbilden Principen om att helhetsbedömningen inte skall var densamma för alla varumärken ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Varuslagslikhet Distributionssätt, prisnivå, ändamål och gemensam användning ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

Anseendeskyddets beståndsdelar ”Väl ansett”: väl känt”/”allmänt känt” - inarbetning. Krav på kännedom – lättare att tillämpa än krav på anseende ”Liknande kännetecken”: identiskt lika eller annars i hög grad överensstämmande ”Otillbörlig fördel”: Tulosba Akdov-fallet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 ABSOLUT VODKA ./. TULOSBA AKDOV ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Absolut Rent ./. ABSOLUT ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 GALLIANO - GAETANO ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Champis-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 CHAMPAGNE-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

ENERGIC BATTERIES -målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 ODDSET-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007

©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 TACK! ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007