Välkända varumärkens skydd Lars Thyresson Hansson Thyresson Patentbyrå AB Malmö ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Kort historik Varumärkeslagen Rättsfall och praxis i Sverige
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Historik 1 januari 1993 6 § 2 st regel om skydd för väl ansedda varumärken ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Anledning till utökat skydd Förvirring om kommersiellt ursprung Välkända märkets distinktivitet minskar Otillbörligt utnyttjande av känt märkes goodwill ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 VmL 6 § Kännetecken anses förväxlingsbara enligt denna lag endast om de avser varor av samma eller liknande slag. Förväxlingsbarhet kan även åberopas till förmån för ett kännetecken som är väl ansett här i landet, om användningen av ett annat liknande kännetecken skulle dra otillbörlig fördel av eller skulle vara till förfång för det väl ansedda kännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Produktregeln Relationen varuslagslikhet och märkeslikhet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Märkeslikhet Principen om helhetsintrycket Principen om den bleknande minnesbilden Principen om att helhetsbedömningen inte skall var densamma för alla varumärken ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Varuslagslikhet Distributionssätt, prisnivå, ändamål och gemensam användning ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Anseendeskyddets beståndsdelar ”Väl ansett”: väl känt”/”allmänt känt” - inarbetning. Krav på kännedom – lättare att tillämpa än krav på anseende ”Liknande kännetecken”: identiskt lika eller annars i hög grad överensstämmande ”Otillbörlig fördel”: Tulosba Akdov-fallet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 ABSOLUT VODKA ./. TULOSBA AKDOV ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Absolut Rent ./. ABSOLUT ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 GALLIANO - GAETANO ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 Champis-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 CHAMPAGNE-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
ENERGIC BATTERIES -målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 ODDSET-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007 TACK! ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007