Peer-review baserad utvärdering av kunskapsöverföring och kommersialisering vid UoH 1) verktyg/modell för självutvärdering vid högskolor 2) bas för ansökan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta Maria Landgren Sveriges innovationsmyndighet.
Advertisements

Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Processledare Peer A Peer B Peer C Peer D Peers/ Peer-profil Innovations- systemsexpert PraktikerNäringslivHögskolaInternationell Val av peer-grupp X X.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Science in Society Arbetsprogram Programkommitté Informationsdag 18 april 2007 Lena Wollin.
 Staffan Hellberg & Tobias Engström  STS HT03-VT09  Utbytesår, engagemang, sidoprojekt, tilläggskurser  Bra år - positiva till STS! Om oss alumner.
Nyttiggörande av universitetsforskning Prof. Åsa Lindholm Dahlstrand School of Business and Engineering, Halmstad University &
EUs Sjunde ramprogram Science in Society Gabriella Norlin NCP SiS Senior Adviser Science Communication
Science in Society Vetenskapen i samhället Informationsdag10 januari 2008 Lena Wollin.
PAUL NEMES Regionala projekt med gräns- överskridande samarbete – att växla upp erfarenheter och resultat från internationella projekt
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Sektorsövergripande samverkan – några lärdomar från forskningen Håkan Ylinenpää CiiR (Centre for Inter-organisational Innovation Research.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
EES-skolans ledningsgrupp
Page 1, 27 March 2007, © Automation Region Automationsnätverket i Mälardalen Nätverksmöte
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Microsoft Dynamics AX (fd Axapta)
CDT erfarenhet av EU-projektPage: (LTU) CDTs Erfarenheter av EU-projekt INNEHÅLL (20 min): * Kort om vad CDT är/gör * CDT-erfarenheter av EU.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Experience from LiU Collaboration with Industry Ingegerd Bauren & David Lawrence Linköping University.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
System arbetssystem informationssystem
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
Helen Bålman, Örebro 9 juni 2008 MILJÖDRIVNA MARKNADER.
Välkommen till KTH Eva Malmström
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
The organization of recycling process in Sweden in the context of sustainable development. Hanna Tsarkouskaya.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
CHARTS Interreg IVC KULTURFORUM 23 NOVEMBER 2012 Tomas Olsson.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
ICS ”Potentiella Strategiska Satsningar” Presenterad vid EE-skolans internat 30 augusti 2005 Lars Nordström, ETS.
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
CLEANTECH BUSINESS NETWORK SUSTAINABLE BUSINESS HUB OvV7T9HMvgxt1i_WrSJ4jOXD0Lg4F3WS4.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Organization Board 13 members + Secretary general Evaluation group1: Subatomic Physics + Astronomy + Fusio n Evaluation group2: Molecular physics + cell.
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Sharing Research Data – how to stay competitive
GDPR - General Data Protection Regulation
Planering i matematikundervisning
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Waste management on export
Sammanträde med styrelsen
International Business & Economics Program 240 Credits
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Photo: Richard Ryan SVB
Collaboration platform, AllAgeHub
Report Tracking survey 2018 Sweden Attitudes towards professional education (upper secondary / high school level) WorldSkills Sweden Pontus Slättman.
The director of education and Research-Based Education
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
International Business & Economics Program 240 Credits
Presentationens avskrift:

Peer-review baserad utvärdering av kunskapsöverföring och kommersialisering vid UoH 1) verktyg/modell för självutvärdering vid högskolor 2) bas för ansökan till Nyckelaktörsprogrammet Dan-Anders Lidholm

Utvärdering av kommersialisering och samverkan – svenska initiativ Utbildningsdepartementet: – Begär in en handlingsplan för universiteten och högskolornas “arbete med kommersialisering av forskningsresultat och tekniköverföring i enlighet med vad som anförs i propositionen Forskning för ett bättre liv” – handlingsplanerna skall redovisas senast den 19 juni 2006 Högskoleverket planerar en utvärdering som gäller hela tredje uppgiften och skall utföras under år 2007 Nyckelaktörsprogrammet: – VINNOVA erbjuder universitet och högskolor med teknisk, naturvetenskaplig eller medicinsk fakultet stöd för att genomföra en självutvärdering av samverkansarbetet, baserad på en peer review-utvärdering – VINNOVA erbjuder stöd för genomförandet, metodmässigt såväl som finansiellt

CRESTs expertgrupp Expert group “Encourage the reform of public research centres and universities, in particular to promote transfer of knowledge to society and industry” Policy action 1a of the CREST expert group: Guidelines for assessing performance of knowledge transfer units and recommendations for their development – Koordinerad av Prof. Aldo Geuna med stöd av en grupp på VINNOVA under ledning av Sven-Gunnar Edlund – Svenska arbetsgruppen: Göran Reitberger, Dan-Anders Lidholm, Rolf Nilsson, Nina Widmark

Major actors and streams in a generalised innovation system Industry IPR Public funding Private funding Effects University/ Research institutes Researcher/ Inventor KTUs IPR Incubators/ Science Parks External support org. Governmental agencies Licences Royalties Spin-offs New products and services Innovation supportR&D performers Benefits for the general public & society Indirect commercial & non-commercial benefits for R&D performers

Några viktiga frågeställningar av relevans för “performance assessments” Universitetens bidrag till samhället är komplexa, icke-linjära och självförstärkande. Flertalet av de indikatorer som används idag är kvantitativa och mäter bara delar av aktiviteter inom tredje uppgiften. Universiteten och högskolorna arbetar på många olika sätt med tredje uppgiften – arbetet ser även annorlunda ut inom olika ämnesområden. Indikatorer måste vara känsliga för detta. Ett holistiskt anslag är nödvändigt då aktiviteter inom tredje uppgiften innefattar många olika typer av sociala interaktioner. Ett antal olika indikatorer, också kvalitativa, behövs för att erhålla ett kraftfullt utvärderingssystem. Ett sådant system bör fokusera på processer/aktiviteter och inte bara på statistik. Ett vanligt fel i den här typen av utvärderingar är att den mänskliga dimensionen ofta tappas bort. Kunskapsöverföring bygger på människor. Fokusera på människors rörlighet och nätverk.

Utvärderingsmetod i moduler Strategy and goals Profile Learning and future strategies Research co-operation and consultancy/ advice Links to the surrounding society and networks Management and general university attitudes Mobility Self assessment Peer-review Infrastructure and operations Stakeholder satisfaction I.I Strategy I.V SWOT I.III Processes I.II Attitude and legitimacy I.IV Co-operation activities Peer-review interviews Intellectual property rights Licensing Spin-off companies Facts and figures II.I Background information II.II Commercial effects University type Funding

Peer-review-processen At least 10 days in advance Basic material for peers: The self-assessment survey Any other type of information that the university finds appropriate Charts of organization for knowledge transfer and commercialisation operations Themes for the peers Site visit schedule: Evening before peer-review Pre-meeting between peers, process leader and university coordinator Day 1-2 Basic material Guests – internal Guests – external Peer-contribution/ discussion After site visit Secretariat submits material to peers Peers submit keynote report to university Executives and people with special responsibilities for knowledge transfer and commercialisation activities Arena: University Secretariat recording, etc Internal and external guests Peer group including process leader University panel (incl. peer-review coordinator) 4-5 persons

VINNOVAs strategi I början av mars användes modellen för första gången. Tre universitet deltog i piloten: – KTH – KAU – GU Efter piloten har metoden utvärderats och anpassats. Under våren 2006 kommer cirka 20 universitet och högskolor att genomföra självutvärderingar i enlighet med modellen. Ett viktigt mål är att främja/skapa lärprocesser och att stimulera utvecklingen av kunskapsöverföring och kommersialisering vid universitet och högskolor regionalt, nationellt och kanske till och med internationellt. Ansökningar till Nyckelaktörsprogrammet skall inlämnas i oktober 2006.