MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Välkommen till Vialundskolan! =)
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Introduktion - Konsumentekonomi
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Längd och massa s
Matematik med föräldrar
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Presentation av OnTag Voucher
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Föreläsning 1.
Att hålla en presentation
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 10: Objektorientering Objektorientering och abstrakta datatyper Dynamisk bindning.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Inkapsling.
Objektorienterad tänkande
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En PowerPoint om PowerPoint
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektbaserad programmering –Grundläggande om klasser och objekt – (Arv får vänta)  Iden med klasser.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sid 41 Fordon int antalhjul; int vikt;
Föreläsning 8, kapitel 8 Förbättra strukturen med arv Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael.
Manual: Att skapa ett nytt forum och att kommentera i forumet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Polymorfism.
Programmering i C# 5. Structer.
Links2keep - Nyb ö rjarguide. Links2keep Här kommer alla dina länkar att visas. Länkarna som du kan se på startsidan är exempel och kommer inte finnas.
Arv.
Vem är du?.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 10: Objektorientering Objektorientering och abstrakta datatyper Dynamisk bindning Singel mot multipelt.
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
Begrepp.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
PowerPoint Kommentar.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Snabbreferens för Lync 2013 för Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt. Med Lync kan du börja samarbeta utan att schemalägga ett möte.
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Introduktion till klasser, objekt och BlueJ Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Föreläsning 1. Innehåll Introduktion till objektorientering –OOP (objektorienterad programmering) –Objekt, instanser, klasser C++ –OO i C++ –Standardbibliotek.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
det-stora-problemet Coacher, lagledare, funktionärer och styrelse arbetar helt.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Programmeringsteknik
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Gruppövning 0.
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Funktionsmall template void myfunc(Type * arr, int n) { // kod; // objekt av typ Type kan deklareras.
Programmering i.NET Farid Naisan, Universitetsadjunkt Datavetenskap, Teknik och samhälle, Malmö högskola Assembly.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
SNABBGUIDE FÖR KOPIERING PÅ CANON imageRunner ADVANCED Denna guide är till för att du snabbt skall komma igång med att utnyttja din Canon imageRunner Advanced.
Barn och stress.
Världens bästa idrottsförälder
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Nya Rum i Skolwebben
Presentationens avskrift:

MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 3

Introduktion till OOP i Pd Syfte: Att främja återanvändning av kod genom att bygga moduler, s.k. abstractions

Introduktion till OOP i Pd Förenklad objektorienterad programmering (OOP) Något återanvändbart görs ofta till en klass Varje gång du behöver detta "något", skapar du ett nytt objekt från klassen Klassen är som en ritning som beskriver hur objekten kommer att fungera och vilka funktioner de kommer att ha Precis som en enda plan kan användas för att bygga flera byggnader kan en klass användas för att skapa flera kopior av ett objekt

Introduktion till OOP i Pd Förenklad objektorienterad programmering (forts.) Alla föremål av samma klass kommer att fungera på samma sätt, men kan ha olika tillstånd, t.ex. en SoundfilePlayer klass kan skapa massor av SoundfilePlayers – alla spelar olika filer men med samma uppsättning kontroller Om SoundfilePlayer-klassen ändras senare blir alla SoundfilePlayer förändrade Jämför detta med att istället kopiera kod från en SoundfilePlayer, klistra in och ändra det för att spela en annan fil. Om du senare ändrar den kopierade koden, kommer det inte att ändra de andra SoundfilePlayers; Du kommer att behöva ändra dem alla = dåligt

Introduktion till OOP i Pd Subklasser Subklasser ärver funktionaliteten från sina föräldrar, men lägger också till nya funktioner eller åsidosätter de gamla T.ex. en LoopSoundfilePlayer klass som fungerar som den överordnade klassen men som också kan spela upp filen i en loop Och samma sak gäller här: om superklassen (föräldern) ändras, ändras också alla subklasser = bra. Mottot är att definiera funktionaliteten endast en gång och på ett ställe, sedan ärva

Introduktion till OOP i Pd Organisera Att skriva klasser (eller moduler) gör det enkelt att organisera och dela med dig av ditt arbete Det hjälper också att generalisera, strukturera och göra din kod mer anpassningsbar och allsidigt användbar Om du finner att du duplicerar kod bör du tänka om Kan det vara en klass/modul?

Introduktion till OOP i Pd Förslag Gör ditt bästa att skriva generaliserad kod Skapa Bibliotek och moduler som du kan dela med dig av och återanvända Gå tillbaka och strukturera om koden då och då Kommenta din kod Tänk att du pratar med en framtida dig själv Och mycket viktigt (men så svårt i praktiken): Undvik att optimera för tidigt!

Introduktion till OOP i Pd Exempel example_sfplayer.pd sfplayer_module.pd sfplayerloop_module.pd