Läskotten
Den 28 sept – fredagen den 23 oktober (4 veckor) kommer vi att ha ett läsprojekt i skolan där hela skolan läser. Vi kallar läsprojektet för Läskotten. Uppstartsvecka första veckan med lite extra ”läsaktiviteter”. ALLA läser varje dag första veckan mellan 9.15 – 9.45 och det skadar ju inte att fortsätta med det sen. Ett akvarium kommer att finnas i biblioteket och där ska läggas en kotte för varje läst bok. Första veckan behövs det nog tömmas kottar i akvariet ett par dagar, sedan fortsättningsvis kommer klassrepresentanter en gång/vecka för att tömma i kottarna.
Man får räkna alla böcker man läser eller någon läser för deltagarna, både i skolan och hemma. Alla elever ska tillverka/skriva ner något till en bok som lästs. Det ställs ut på biblioteket under avslutningsveckan. Det är bra om alla lärare dokumenterar hur många böcker vardera elev läser/lyssnar på under läsprojektet. Läskotten håller på ända fram till höstlovet. Veckan efter höstlovet kommer det att vara avslutningsfest i biblioteket. Då kommer det att ske utlottning av fina bokmärken och alla får se den fina utställningen som kommer att göras där. Något gott att äta ska det också bli.
Förslag till vad man kan göra under uppstartsveckan och även under den fortsatta tiden. Läs en bok för klassen – dölj omslaget och när boken är läst målar alla ”sin” framsida. Läs först baksidan på boken för klassen. Alla får rita hur de tycker att framsidan ska se ut. När den vuxne har läst boken för klassen (med dold framsida) så får de igen rita hur de tycker framsidan ska se ut. Jämför de båda bilderna. Bokrecensioner Skriv ett annat slut till boken. Beskriv en person i boken. Rita en person i boken. Beskriv miljön i boken.
Forts förslag Skriv ett författarporträtt Skriv om illustratören Ställ 10 frågor till huvudpersonen. Muntlig bokrecension för klassen Äldre elever läser för yngre Mm mm, det är bara fantasin som begränsar. Fyll gärna på med egna tips och idéer som du har så att alla kan ta del av dom.