Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Källkritik.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Varför är det viktigt att mäta?
Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
Förhandling MBL Och Samverkan.
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Försvunnet kommatecken – patient fick för hög dos
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Ungas frågor om alkohol och droger
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Familjebaserad korttidsintervention inom barn- och ungdomspsykiatrin •Telefonsamtalet • Brevet •Samtalet •Utvärdering.
Att skriva en artikel.
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Innehåll Profeten ’Isa (Jesus) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Att tala för att övertyga
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Arbetslös.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Varför gör de inte som vi säger?
Etik - Vad är det?.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
APO ett enkelt sätt att mäta. Läkare: Audit om: Dato:
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Händerna 1 Idé Ben Furman.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Grundutbildning Arbetsplatsombud. 5 Skyddsvallar som skyddar Det fackliga löftet.
Inlärnings – och psykodynamiskt terapi
En guide för arbeten i SO
Diskussionstillfälle 4
Valberedningsutbildning
Troubleshooting Your Network (Felsökning) Troubleshooting And The Helpdesk (Helpdesk och felsökning)
Etik.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Leva tillsammans.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Socialpsykologi.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationens avskrift:

Enkäten Arbetsmiljöundersökning

Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.

Konsultation 1  Informera om problemen (tre problem)  Ta upp det viktigaste problemet  Analysera tillsammans med dina klienter de bakomliggande orsakerna Varför har problemen uppstått? Varför har man inte gjort något? Vems fel är det?

Tre månader har gått – samtal i gruppen  Ny undersökning som inte visar någon förbättring  Varför har det inte blivit bättre?

Konsultation 2  Konsulten gör ett återbesök och till sin förvåning har inget blivit bättre.  Försök att få fram varför problem inte blivit bättre

Konsulten återvänder till sin grupp  Gruppen berättar för sin kollega om att de i sin tur haft besök av en konsult medan han/hon var borta.  De berättar om hur de upplevde detta och hur de upplevde konsulten.

Vi gör ett nytt försök!  Inget av det som vi gjort tidigare har hänt.  En enkät har genomförts och ett antal problem har upptäckts.

Omvandla problem till önskemål  Omvandla er klients problem till önskemål

Konsultation (som om de andra inte skett)  I enkäten har det framkommit att ni har ett antal önskemål. Det viktigaste……  Vilken nytta skulle det föra med sig om önskemålet skulle bli verklighet?  Vad skulle ni konkret kunna göra för att närma er målet?

Nytt besök efter några veckor  Konsulten har fått reda på att det skett framsteg och ber gruppen att berätta vad som hänt sedan förra mötet.  Konsulten ber dem att förklara framgångarna.  Vad har de själva gjort och vad har de märkt att andra gjort?

Konsulten återvänder till sin grupp  Gruppen berättar för sin kollega om att de i sin tur haft besök av en konsult medan han/hon var borta.  De berättar om hur de upplevde detta och hur de upplevde konsulten.

© 2005 solution center Problembevarande cykel Svårighet Försök att finna lösningar Misslyckad lösning Problem Förklara orsaker “Blame- storming” Skydda sig själv Försämrat samarbete Ökad kritik

© 2005 solution center Lösningsinriktad cykel Svårighet Försök att finna lösningar Misslyckad lösning Problem Bilder av önskad framtid Identifiera och lägga märke till små tecken i rätt riktning Gemensam framgång Bekräfta framgång Ökad energi för att finna lösningar Utvecklat samarbete