Verksamhets-perspektivet
Verksamhets- perspektivet Löneprocess Verksamhets- perspektivet
Innehåll Mål – prestation – resultat - lön Verksamhetsnyttan – kundperspektivet – mervärde Lön som styrmedel – verksamhets-/affärsplan > uppdrag > medarbetarsamtal > lönesättning Budget – ekonomi – nyckeltal - marknadslöner
Löneprocessen ur ett verksamhetsperspektiv Att omsätta ideologin Se över aktuella lönenivåer, utveckling och lönerelationer samt befintliga lönekriterier i löneöversynen så att de överensstämmer med mål, syfte och värderingar i policy och avtal.
Löneöversyn - Verksamhetsperspektiv Ny lön eller löneutveckling? Procent eller kronor? Lön utifrån mål och prestation – Ingen garanterad löneökning Ett chefsuppdrag
Mål – prestation – resultat – lön En helhetssyn Lönespec. Vad vill jag som arbetsgivare betala för? Upplevd kvalitet Starkt varumärke Lag och avtal Politiska beslut Uppdrag Vad vill jag som medarbetare bli bekräftad för och få betalt för Medarbetare VP/AP Kundvärde Mervärde
Lön som styrmedel VP/AP Org./enhetens uppdrag Indikatorer/ nyckeltal Arbetssätt Uppföljning/ utveckling VP/AP Org./enhetens uppdrag Lönekriterier Medarbetar- samtal Lönesättande samtal
Policy – ideologi - praxis Hur fungerar det idag?
Aktuella lönekriterier Styrande Motiverande Kända och förankrade
En del av organisationens kompetensförsörjning Löneprocessen En del av organisationens kompetensförsörjning Strategiskt – operativt ”Koncerntänk” – förvaltning/bolag Enhetlighet – principer/genomförande Kompetensbehov – idag och framöver
Summering Att mål – prestation – resultat – lön bildar en helhet Att praxis stämmer överens med policy och ideologi Att lön är ett styrmedel och en del av kompetensförsörjningen Att förankrade lönekriterier är en förutsättning för individuell lönesättning
Sysarbs budskap En strategisk, kvalitativ löneprocess pågår året runt och är en prioriterad verksamhetsfråga!