Västergötlands OF Välkomna till Tävlingsledar- och banläggarträff och Breddorienteringsträff.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Föräldramöte F-05.
Öppen träning för åringar Hattrick 4 all
Vägen till bättre form Naturpasset grundpaket - Utveckla dagens naturpass Naturpasset företag - Friskvård till företag Naturpasset motionsorientering.
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
Ungdomssatsning Syfte Behålla ungdomar 15+ Få dem att känna sig välkomna på tävlingar Skapa en grupp för ledar-rekrytering i klubbarna och distrikt.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Nya motionsmedlemmar i klubben (förslag) Svensk orienterings huvudmål  Världens bästa landslag (över tid)  Växa genom att attrahera fler (och behålla)
Västergötlands OF Välkomna till Tävlingsledar- och banläggarträff och Breddorienteringsträff.
VAD HÄNDER MED LOK-STÖDET? Från manuellt till digitalt Från nu och in i framtiden.
Naturpasset grundpaket - Utveckla dagens naturpass genom att nivåanpassa det traditionella naturpasset - Arrangera cykel-, kultur-, fotopass eller.
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
V65 Motionsorientering OK Tyr.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Nästa steg för Luleå Simsällskap  Föreningen har gjort en 3-årig verksamhetsplanering för kommande utveckling  Definierat mål och krav för.
Tävlingsledare och Tävlingskontrollanter Mot världen bästa arrangemang!
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Karttillgänglighet för klubborienterare och allmänhet
Välkommen till årsmöte 2013 Svensk Tennis Väst. Dagordning Genomförande av årsmöte Gratifikationer Tack till förutvarande i styrelsen Avslutning av årsmötet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Välkomna till OK Orinto och Sjuhäradsklubbarnas OL-möte! VÄSTERGÖTLANDS ORIENTERINGSFÖRBUND Nils Wåhlens Minne Nattsjuan Sjuhäradsmästerskap Info från.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Bu eller Bä? Till digitalt & regionalt representantskap den 9 maj, s om komplement till det fysiska mötet i Stockholm.
Offensiv orientering Vägval till glädje och framgång SM Långdistans.
STs kommunikation – personalinfo 22/4. Kvartal 1 – detta har hänt Medlemsrekrytering  Strategi + : Möten med prioriterade avdelningar och handlingsplaner.
Ortsutveckling Skebokvarn
Arrangemangsträff och utbildning års tävlingar.
Produktbeskrivning.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Utvecklingskonferens Eskilstuna september 2013 Redovisning - föreningsenkät.
Årets Viljan 2011 De nominerade är…... Gunvor Lord All service i det tysta till ungdomarna och övriga klubben kring tipspromenaderna och mycket annat.
Robert Larsson IT/IS-chef Riksidrottsförbundet & SISU Idrottsutbildarna Bosön,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
I ponnycupen åker en ridskolas elever till en annan ridskola för att tävla på deras ponnyer. Det är samma ponnyer som går för båda lagen. Antalet matcher.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Kommunikationsplan för ----
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Välkomna till Ulricehamns OK och Sjuhäradsklubbarnas OL-möte! VÄSTERGÖTLANDS ORIENTERINGSFÖRBUND o Nattsjuan o Sjuhäradsmästerskap o Info från kretsarna.
VSSF Strategiplan Augusti VSSF är en del av Svenska Simförbundet (SSF) och vår inriktning framgår av Svenska Simförbundets stadgar.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Föräldramöte Team Agenda Cuper Seriespelet Lagindelningarna, lätt och medel Nästa år nivåer Stämning /attityder Närvaro Utvecklingssamtal/teori.
RUBRIK Västgötamodellen.
Banläggning / karta Färgutskrifter och karttryck Omaps
Talangutveckling Ungdom
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förstudie Friluftslivets år 2020
Tidsplan.
Välkomna till Ungoteket!
Vilka utmaningar står gotländsk fotboll inför?
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Välkomna till Ungoteket!
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Västergötlands OF Välkomna till Tävlingsledar- och banläggarträff och Breddorienteringsträff

Program Gemensamt om… - Bredd på tävling - Behålla ungdom - Team Sportia League - Kommunikationsstrategi Fika Delat… - TL och BL/ - Breddklubbar Västergötlands OF

Bredd på tävling Vad är det? Bredd på tävling

Orientering idag Föreningsverksamhet Tävlingar Motionsaktiviteter För orienteraren Tillgängligt för icke orienteraren Västergötlands OF

Föreningsverksamhet Tävlingar Motionsaktiviteter Även tillgängligt för icke orienteraren För orienteraren Nytt perspektiv Västergötlands OF

Bredd på tävling Vad är det? -Öppna motionsbanor -Inbjudan -Marknadsföring -Vägvisning -”nybörjarhjälp” -Pinnar/kompasser -Kartgaranti -Fria starttider -Stort startdjup -Tydligt PM -Tydlig skyltning Bredd på tävling

Bredd på tävling Nya klasser ÖM Trail -Som ÖM 2 fast lång -8-9 km Vit Bredd på tävling ÖM Hittaut -Naturpass/Hitta ut på arrangemanget -Anmälan, start/”mål” vid direktanmälan -Ingen tid inget resultat. ”Godkänt”.

Mer bredd på tävling - Tänk alltid målgrupp! - Underlätta deltagandet, före, under och efter! Västergötlands OF erbjuder… -Enkla anvisningar -Grafiskt stöd -MOL-kit -Marknadsföring Bredd på tävling

Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF

Ett initiativ för delaktighet, kunskap och engagemang Målgrupp år Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Förening… Anmäler ungdomar + mentor Söker idrottslyft Deltar på utbildning Skapar event/träning/tävling Långsiktigt engagemang Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Teman - utbildningar -Kartritning -Banläggning -Ledarskap -Arrangera -Marknadsföra Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Event/uppgift -Träning -Närtävling -Klubbevent -Motionsorientering -Börja orientera -Skolsprinten -SOL-skola Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Tidsplan Mars/april – skapa intresse och engagera föreningarna Maj – Söka idrottslyft Juni/juli – skapa material Augusti – Uppstart Sep15-Juni 16 – Projekttid Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Finansiering -Idrottslyftet SOFT -Erixsonska arvet -VOF medel Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Målsättning -Minst 15 föreningar -Minst 50 ungdomar -Minst 15 mentorer -Minst 15 ”event” -Bidra till ökad kunskap, engagemang och delaktighet -Långsiktigt engagemang -Skapa ett varaktigt projektupplägg Breddorientering för ungdom…

Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF

Nya formatet -7 deltävlingar -Juniorklasserna inkluderas -Ny poängberäkning -Indv. Klasser DH14- DH20 Fokus på arrangemanget Inramning och bevakning

Västergötlands OF Nyhet 2015 Bästa och Mesta klubb avgörs över sex deltävlingar Detta för att prisutdelning ska kunna förättas på den sjunde tävlingen i cupen, som fortsatt utgör finalen för de individuella sammanräkningarna, men som alltså inte räknas i klubbsammanräkningarna.

Västergötlands OF 26/4 MedelGudhems IF 2/5 Lång Ulricehamns OK 3/5 MedelUlricehamns OK 6/6 SprintdubbelOK Klyftamo 29/8 Medel DMTibro OK/Hjobygdens OK 5/9 Sprint DMTrollhättans SOK 6/9 Lång DM Trollhättans SOK

Västergötlands OF VOFs part: -Arrangörsmaterial, (banderoller, beachflags, skyltar, snitsel mm) -Nummerlappar till 2-4 klasser -GPS:er för tracking 48 st -Poängberäkningar/ställning -Information -Samordning

Västergötlands OF Team Sportias part: -Portal -Försäljning på deltävlingar -Prisbord på deltävlingar -Prisbord/check totalt -Kostnad för allt arrangörsmaterial

Västergötlands OF Arrangörs part: -Satsa på Team Sportia League -Nyttja avsett material -Samverka med Team Sportia -Bevakning av valda klasser (Start, varvning/skog, förvarning, mål, gps, osv…) -Bredd på tävling

Västergötlands OF Föreningarnas part: -Satsa på Team Sportia League -Prioritera gärna -Förmedla information -Stöd bruset -Glädjs åt satsningen och de härliga deltävlingarna som väntar!!!

Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF

Ny strategi för kommunikation - Ingen mer Västgötaorientering - Digitala medier Hemsidan, Nyhetsbrev, Sociala medier - Tävlingsbilagan – Tävlingar - Sammankomster så som denna!Tävlingar

Västergötlands OF Vad kan ni göra? Besluta om hur ni hanterar informationen i er förening. - Sprida nyhetsbrevet? - Sprida bilagan - Tävlingar? - Dela på sociala medier? - VOFs nyhetsflöde på er hemsida?

Frågor? Synpunkter? Vad anser du? Västergötlands OF

Fikadags!!!

Breddträff - Breddprojektet idag - Börja Orientera - Motionsorientering - Breddorientering för ungdom - Erfarenhetsutbyte - Breddprojektet 2015 Västergötlands OF

Breddprojektet idag vägen till en ny orienteringsvardag 23 föreningar engagerade Ökning av motions-OL Ökning av tävlingsstarter Ökning av antalet tävlande Bredd på tävling 2 Hittaut orter (bud på fler) Flera föreningsträffar Flera samverkansprojekt Flera föreningar med kring projektinnehållet Spridning till fler distrikt Färre Naturpass Uthållighet Marknadsföring/information

Frågor? Reflektioner? Vad anser du? Breddorientering

Grundidé Växa genom att attrahera fler Nyttja det vi har Vara aktiva med föreningarna MARKNADSFÖRING = Ta plats! Breddorientering

Bakgrund Samhällstrender Positiv utveckling Befintliga förutsättningar Vi har mycket bra på plats: - Naturpasset - Hittaut - Hittaorientering - Motionsorientering - Öppna motionsklasser -Teknik -Litteratur -Mediabevakning -Landslag -O-ringen -VM 2016 Svensk orientering behöver… Tillgängligare klubbar och aktiviteter Offensiv marknadsföring ”Snyggare” arrangemang/aktiviteter Prioritera ”VAD” vi ska satsa på Skapa långsiktighet i det vi gör! Ha en tydlig strategi …och förmedla denna till och med föreningarna! Breddorientering

Målsättningar Engagera orienteringsföreningarna i en gemensam satsning för en helt ny orienteringsvardag! Mätbart är främst -Naturpasset -Hittaut -Hittaorientering -Motionsorientering -Öppna motionsklasser -Tävlingsstarter -Medlemmar Breddorientering

Metod Engagera orienteringsföreningarna i en gemensam satsning för en helt ny orienteringsvardag! Genom… Projektet Börja Orientera -Samlad web borjaorientera.nuborjaorientera.nu -Utbildning, workshops för ökad användning -Gemensam extern lansering -Marknadsföring nationell och lokalt -Satsning i sociala medier -Satsning på profilering av orientering -Sprida information om hur, när, var och för vem, brett. Det innebär egentligen -Föreningsutveckling -Offensiv orientering -Fokus på ”växa-målet” -Profilera orientering Breddorientering

Föreningen Framgång lokalt kräver lokalt engagemang Synkroniserad satsning som samordnas centralt Föreningarna erbjuds: -IOL mall för egen webb -Grafiskt material för digital och lokal marknadsföring -Utbildningar/workshops för konceptnyttjande -Riktat idrottslyftsmedel för marknadsföring? Breddorientering

Grafisk profil Tre element nyttjas frekvent. Kompassen, kartan och skogen. Loggan går i Orange/vitt och typsnittet är i huvudsak Gotham. SOFTs grafiska profil används i fråga om färger och typsnitt. Adressen till websiten är Förbundets logga ska också vara synlig. Breddorientering

Ekonomi Beror sig helt på det… Ska vi… -Anställa -Marknadsmaterial -Marknadsaktiviteter -Utbilda -Utveckla Breddorientering

Tidsplan Projektet bör fortgå minst 2 år Grov tidsplanering -Sept 2014 Projektansökan -Nov 2014 Intern lansering -Nov 14 – mar 15 Intern bearbetning och utbildning -1 april 2015 Extern lansering -Apr 15 - Gemensam MF- nationellt/lokalt -Aug 15 - Gemensam MF- nationellt/lokalt -Nov 2015 utvärdering och omtag (få med flera) -Nov 2015 Intern info/MF -Nov 15 – mar 16 Intern bearbetning och utbildning -1 april 2016 Extern MF -Apr 16 - Gemensam MF- nationellt/lokalt -Aug 16 - Gemensam MF- nationellt/lokalt Breddorientering

Grundidé Växa genom att attrahera fler Nyttja det vi har Vara aktiva med föreningarna MARKNADSFÖRING = Ta plats! Breddorientering

Frågor? Reflektioner? Vad anser du? Breddorientering

Västergötlands OF Motionsorientering -ett enkelt sätt att paketera och marknadsföra era vanliga träningsorienteringar till fler än medlemmarna Video Motionsorientering.se

Västergötlands OF Körs regelbundet på flera ställen redan -Alingsås -Mark -Skövde -S och V. Skbg och Borås körde igång 2014… fler? Motionsorientering Målet är att det ska finnas i alla 9 kretsar 2015

Västergötlands OF Motionsorientering Potentiella målgrupper Motionärer som vill förlägga sin motion till naturen Konditionsidrottare Naturpassdeltagare som vill ta ett steg till Studenter på högskolor/universitet Företag med friskvårdskväll Nybörjarföräldrar till barn i 10-årsåldern Klubbens (och andra klubbars) medlemmar

Västergötlands OF Marknadsföringskanaler Motionsorientering.se Gemensamt lägger vi upp programmet på Eventor Var och en registrera aktiviteten som närtävling i Eventor med ”Motionsorientering” förkryssad under ”Klasstyper”. Föreningens Hemsida Var och en lägger in samtliga aktiviteter i sina egna program/kalendrar för den egna föreningens verksamhet, samt marknadsför motionsorientering som en öppen aktivitet för även icke föreningsanslutna. )

Västergötlands OF Marknadsföringskanaler E-postutskick Var och en av föreningarna nyttjar sina interna och externa kontaktregister för att sprida informationen och inbjudan. Facebookgrupper Var och en av föreningarna nyttjar sina interna och externa facebookgrupper för att sprida informationen och inbjudan. Trycksaker Affischering A4/A3 runt om i upptagningsområdet samt spridning av flyer genom föreningsmedlemmarnas försorg. Lokalpress Var och en av föreningarna avgör själva om man önskar annonsera i lokalpress eller ej (kostnadsfråga)

Västergötlands OF Västergötlands OF erbjuder… -Enkla anvisningar -Grafiskt stöd -MOL-kit Motionsorientering Grafiskt material och koncept är redan klart. Orientering.se

Frågor? Vad tycker du? Breddorientering

Västergötlands OF Ett initiativ för delaktighet, kunskap och engagemang Målgrupp år Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Förening… Anmäler ungdomar + mentor Söker idrottslyft Deltar på utbildning Skapar event/träning/tävling Långsiktigt engagemang Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Teman - utbildningar -Kartritning -Banläggning -Ledarskap -Arrangera -Marknadsföra Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Event/uppgift -Träning -Närtävling -Klubbevent -Motionsorientering -Börja orientera -Skolsprinten -SOL-skola Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Tidsplan Mars/april – skapa intresse och engagera föreningarna Maj – Söka idrottslyft Juni/juli – skapa material Augusti – Uppstart Sep15-Juni 16 – Projekttid Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Finansiering -Idrottslyftet SOFT -Erixsonska arvet -VOF medel Breddorientering för ungdom…

Västergötlands OF Målsättning -Minst 15 föreningar -Minst 50 ungdomar -Minst 15 mentorer -Minst 15 ”event” -Bidra till ökad kunskap, engagemang och delaktighet -Långsiktigt engagemang -Skapa ett varaktigt projektupplägg Breddorientering för ungdom…

Frågor? Vad tycker du? Breddorientering

Västergötlands OF Vägen till en ny orienteringsvardag 1. Gör hemläxan och förankra den! 2. Stärk den interna kommunikationen 3. Bygg team verka för ”samarbetsglädje” 4. Värdera den ideella tiden/samverka 5. Skapa en attraktiv föreningsverksamhet 6. Marknadsför er förening, orientering och aktiviteterna ni erbjuder

Frågor? Vad tyckte ni? Breddorientering

Erfarenhetsutbyte: Mixade gäng 4 å 4! - Vad har vi gjort? - Vad har varit framgångsrikt? - Vad är våra prioriteringar framöver? - Vad kan VOF bidra med mer? Västergötlands OF Tid för detta?

Frågor? Vad tyckte ni? Breddorientering

Västergötlands OF På gång i projektet - Börja Orientera - Motionsorientering - Bredd på tävling - Breddorientering för ungdom - Hitta Ut, 21 mars - Fortsatt finansiering MOL-Kit!

Frågor? Vad tycker du? Breddorientering

Tack för i afton! Västergötlands OF

Allt kommunicerar  Tänk om  Tänk nytt  Tänk stort  Var stolt! Breddorientering

Stärk den interna kommunikationen Använd flera kommunikationskanaler Hemsida, facebook, twitter, idrottonline, e-post, klubbtidning, månadsblad, affischer, möten mm Välj gärna en huvudkanal att peka på Tex Hemsidan, sedan tar sig olika grupperingar i klubben dit via olika kanaler. Kommunicera hur ni kommunicerar Gör det tydligt i föreningen vilka kanaler föreningen använder och hur de används

Breddorientering Stärk den externa kommunikationen - Marknadsför Endast målinriktat – bäst effekt Spontan marknadsföring Effekt vid god intern marknadsföring Målet och målgruppen styr insatsen, budskapet och val av kanaler - nya utövare, unga/äldre - sponsorer - politiker

Frågor? Reflektioner? Vad anser du? Breddorientering

Framtidens Idrottsförening Ökad kommersialisering Ökad individualisering Ökad behov av att se och synas Förändrad befolkningssammansättning Framtidens förening Breddorientering

Växa genom att attrahera fler? Breddorientering VerksamhetInfo & komm