KONFIDENTIELLT. Distribution endast till partners enligt sekretessavtal. Microsoft utfäster inga garantier, varken uttryckliga eller underförstådda. © 2012 Microsoft. Med ensamrätt. Schemalägga ett Lync-möte Du kan schemalägga ett Lync-möte med hjälp av Outlook-tillägget för Lync. 1.Öppna din Outlook-kalender och gå till fliken Start, klicka på Nytt Lync-möte. 2.Lägg till mottagare, ett ämne, dagordning och datum/tid i mötesförfrågan. Mötesförfrågan innehåller möteslänken och ljudinformation som deltagare använder för att ansluta till mötet eller konferenssamtalet. Ställa in mötesalternativ Du kan anpassa mötesalternativen efter dina behov, mötestypen eller deltagarna. Du kan till exempel anpassa åtkomst, presentatörer, behörighet för videodelning och så vidare. Klicka i mötesförfrågan på Alternativ för möte, sedan på Ett nytt mötesrum (jag styr behörigheter). Om du vill kontrollera mötesåtkomst väljer du ett alternativ under De här personerna behöver inte vänta i lobbyn. Om du vill välja presentatörer väljer du ett alternativ under Vad är en presentatör? Om du vill stänga av ljudet för alla deltagare och förhindra att de delar video andvänder du alternativen under Vill du begränsa deltagande? Ansluta till ett Lync-möte 1.Klicka i mötesförfrågan på Anslut till Lync-möte eller klicka på Anslut online i mötespåminnelsen. 2.I fönstret Anslut till mötesljud väljer du ett alternativ: Behöver jag en PIN-kod, ett jobbnummer eller ett anknytningsnummer? Inte alltid. För det mesta blir du ansluten direkt när du ringer upp mötet. Du behöver bara en PIN-kod och din anknytning i följande fall: Du är mötets ledare (Organisatör), och du ringer från en telefon som inte är ansluten till ditt konto, t.ex. en mobiltelefon. Du är deltagare, men mötet är skyddat och du måste identifieras innan du får delta (s.k. autentiserad person). Använd telefonens knappsats och ange nummer och PIN-kod vid anmodan. Om du inte kommer ihåg din PIN-kod klickar du på Har du glömt din PIN-kod för uppringning i mötesinbjudan. Följ instruktionerna för återställning på den sida som visas. Lync-möten Använd Lync (fullständig ljud- och videomiljö) Du kan använda datorns ljud och video med inbyggda enheter eller ett headset och en webbkamera. Ring upp mig på:Lync ringer upp dig på det nummer du anger. Anslut inte ljud Välj det här om du hellre ringer upp mötesljudet från en telefon. Använd konferensnummer och ID i inbjudan om du vill ringa upp mötet. Snabbreferens för Lync 2013
Dela skrivbordet eller ett program Under ett Lync-möte kan du dela skrivbordet eller ett visst program. 1.Håll markören över presentationsikonen (bildskärm). 2.Gör så här på fliken Presentera: Kicka på Skrivbord om du vill visa allt innehåll på skrivbordet. Klicka på Program och dubbelklicka på önskat program. 3.Klicka på Ge kontroll på delningsverktygsfältet högst upp på skärmen om du vill dela kontrollen av delningssessionen med en annan deltagare. 4.Du kan när som helst ta tillbaka kontrollen genom att klicka på Ge kontroll och sedan på Ta tillbaka kontrollen. 5.När du är klar med presentationen klickar du på Sluta presentera i verktygsfältet. Dela en PowerPoint-presentation 1.Håll markören över presentationsikonen (bildskärm). 2.Gå till fliken Presentera, klicka på PowerPoint och ladda upp filen till mötet. 3.Om du vill flytta bilderna klickar du på Miniatyrer och klickar på den bild du vill visa eller använder pilarna längst ned i mötesrummet. 4.Om du vill se dina presentatörsanteckningar klickar du på Anteckningar. 5.Klicka på knappen Anteckningar uppe till höger på bilden om du vill öppna verktygsfältet och använda överstrykningspenna, stämplar, laserpekare och så vidare. Spela in och spela upp Lync-inspelningar registrerar ljud, video, snabbmeddelanden, programdelning, PowerPoint-presentationer och whiteboard. 1.Klicka på Fler alternativ i mötet och klicka sedan på Starta inspelning. 2.Använd kontrollerna längst ned i mötesrummet om du vill pausa, återuppta eller avsluta inspelningen. 3.När inspelningen stoppas sparas den automatiskt i Lync i ett format som kan spelas upp i Windows Media Player och Zune. 4.Klicka på Hantera inspelningar på menyn Fler alternativ och markera den inspelning du vill spela upp, byta namn på eller ta bort. 5.Du kan även klicka på Bläddra och gå till den plats där inspelningen ligger, kopiera filen och lägga upp den på en delad plats så att andra kan visa den. Hantera deltagare 1.Håll markören över kontaktikon om du vill hantera deltagare individuellt eller som grupp. 2.Gå till fliken Deltagare, högerklicka på någons namn och använd alternativen för att stänga av eller slå på ljudet, ta bort personen o.s.v. 3.Klicka på fliken Åtgärder och sedan på: Bjud in fler om du vill lägga till deltagare. Stäng av ljudet för deltagarna om du vill få bort bakgrundsljud. Blockera deltagares video om du vill blockera deltagare från att starta sin video. Dölj namn om du vill dölja namnen på bilderna. Gör alla till deltagare om du har för många presentatörer. Bjud in via e-post om du vill skicka inbjudningar via e-post till andra.