Www.gu.se Narkotikaanvändning och narkomanvård Konferens vid Malmö högskola 9 september 2010 Unga och droger: om exponering och navigering i det svenska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Utredande text - källkritik.
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan jag vara viss om min tro?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Sociologiska studier om klass
Källkritik.
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
- en positiv och realistisk självbild
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Aktör / Struktur.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Ungas frågor om alkohol och droger
Alkoholism.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Sjätte Kvällen Det blinda hjärtat (1)
Varför är det bra att ha just två öron?
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ta ställning och handla!
Elizabeth Odalen Bjord
Alkoholen, jag och samhället Per Blanck Varför dricker en del alkohol? Festmarkör Socialt smörjmedel Gott Förväntas göra det Stämningshöjande Ångestdämpande.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Music: Nightengale Serenade
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Nätverk Ungdomsdialog enkätresultat 11 juni 2009.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Bra uteliv – för unga.
Hur gör man en debattartikel?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Värderingsövning/ fyra hörn
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Samhällsvetenskapliga metoder
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Varför dog Jesus? Vad är problemet? Vad kunde God göra åt det?
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
MAKTLEKAR.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Etik & moral.
Etik & moral.
Presentationens avskrift:

Narkotikaanvändning och narkomanvård Konferens vid Malmö högskola 9 september 2010 Unga och droger: om exponering och navigering i det svenska droglandskapet universitetslektor Anette Skårner

Frågor: Hur navigerar unga vuxna människor i det svenska droglandskapet i relation till vad de exponeras för på olika arenor i det offentliga rummet? Vilka kunskapsmässiga och praktiska strategier utvecklar de i förhållande till droger och droganvändning? © Anette Skårner

Drogernas dubba innebörder: fest, rekreation och skaparkraft eller elände, destruktivitet och social exkludering

Navigationspunkter: Kunskap som kompass Samhällets lagar – personlig moral Situationens och relationernas makt Drogens kraft – individens motståndskraft © Anette Skårner

Det har alltid varit självklart att inte beblanda sig med droger. Man ser så mycket på TV och man läser om allt möjligt elände, så varför ens prova? Jag tycker inte att det låter spännande heller, utan mest obehagligt. Jag har sett i en rapport från WHO att hasch är mindre farligt än alkohol. Och tänk dej själv, en mörk gränd med tio fulla människor eller tio som rökt hasch. Du blir mer aggressiv av sprit och gör massor som du aldrig skulle ha gjort i vanliga fall. Det skulle aldrig hända om du rökt hasch. Kunskap som kompass: © Anette Skårner

Jag tror inte att det finns nån stor fysisk skillnad mellan marijuana och alkohol, men alkohol är lagligt. Jag och mina kompisar går ut och får oss en redig fylla en gång i veckan. Det är inte nyttigt det heller, men det är socialt accepterat, så det är det vi gör. Jag tyckte aldrig att det var så jävla roligt egentligen. Men det var jävligt spännande, jävligt förbjudet. Man har väl alltid varit lite rebell! Samhällets lagar och personlig moral: © Anette Skårner

Jag röker bara när vi åker på festivaler. Då blir det en grej, frihetskänslan och hemlighetsmakeriet och allt. Man blir lite annorlunda än man egentligen är, inte bara vanliga tråkiga Julia. Komma bort från vardagen och från sej själv och sitta på små moln och hålla handen och titta på stjärnorna och röka en joint. Sen kan man gå tillbaka till det vanliga på måndag morgon. …det var häftigt, coolt, som i en amerikansk film. Men så tog han som brukar fixa droger åt oss en spruta i badrummet och började blöda en massa i wc-skålen. Då gick det över en gräns, det var inte romantiskt och spännande längre, bara skitigt och äckligt. Situationens och relationernas makt: © Anette Skårner

Vem som helst kan råka illa ut. Du kan aldrig veta i förväg om du är stark nog att stå emot ett behov eller ett beroende. Missbrukare, det är om du dämpar något. Det skulle kunna vara missbruk att röka varje dag. Men det gäller inte mej, för jag gör det inte för att jag mår dåligt. Drogernas kraft – individens motståndskraft: © Anette Skårner

Drogernas dubba innebörder: fest, rekreation och skaparkraft eller elände, destruktivitet och social exkludering

Vägen mot vuxenlivet inbegriper såväl öppningar som spärrar i förhållande till droganvändning och nya situationer där navigeringsstrategierna prövas i praktiken Parentesbeteende – en sorglös livsstil som hör ungdomstiden till men som inte passar in i ett mer etablerat vuxenliv Social och identitetsmässig inlåsning – det ”extraordinära” övergår till vana och rutin. Man kommer inte loss ur situationen och droganvändningen tilltar. Navigering som process: © Anette Skårner

Droger som fenomen är påtagligt närvarande i unga människors vardagstillvaro både tankemässigt och i praktiken. Betyder inte att de med automatik accepterar eller provar droger, men exponeringen framtvingar ökad reflexivitet och ett strategiskt förhållningssätt – vilka budskap får legitimitet? För att få ungdomar att ta till sig samhällets budskap måste dialogen ta avstamp i hur de själva resonerar och på vilka grunder de fattar sina beslut att använda eller avstå från droger Fokus på den dualism och ambivalens som genomsyrar inställningen till droger. Drogprevention: © Anette Skårner

Om dom säger i skolan att om du använder marijuana så får du psykoser och det ena med det andra, men sen träffar du din kompis John som rökt i tre år och det är inget fel på honom. En jättetrevlig kille! Vad var det dom sa i skolan? Det stämmer ju inte! Drogprevention: © Anette Skårner