Pierre Donatella, Hans Petersson, Björn Jägersten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Carina Begquist Palm, 12 april
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Att upprätta årsräkning
RUR i praktiken Resultatutjämningsreserv Balanskravsutredning
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
Balanskravsresultat (mkr)
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
Inspira/Silverbäckens förskola
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Förändringar i kommunallagen (1990:900)
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
Grundläggande redovisning
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
SJÖGEOGRAFISKA RÅDET Norrköping Ove Eriksson.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Intäktsstruktur.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Ekonomisk information och extern redovisning
1 Pensionsredovisning frågor hösten 2007 Brev från KEF - Redovisningen är inte rättvisande - Svår pedagogik -Legitimiteten för lagstiftningen eroderas.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Tertialbokslut 2 Den samlade bedömningen för Nacka kommun januari-augusti 2008 är att kommunen har brister när det gäller god ekonomisk hushållning Årsprognosen.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2015 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar & Vägledning (rev 2015)
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
En ändamålsenlig kommunal redovisning KomRed SOU 2016:24 Gunvor Pautsch.
En ändamålsenlig kommunal redovisning SOU 2016:
Årsredovisning 2015 Regionstyrelsen 22 mars 2016.
Revision av årsbokslutet i Stockholms Stadshus AB Magnus Fagerstedt.
Resultat och prognos Maj Maj - Positivt koncernresultat med 709 mnkr Resultat och prognos maj 2016.
God ekonomisk hushållning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Solna stad Skolundersökning 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2015 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar & Vägledning (rev 2015)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
”En ändamålsenlig kommunal bokföring och redovisning” Övergripande sammanställning av ny redovisningslag samt Att tänka på vid övergång till ny lag!
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
En skolpeng höljd i dunkel?
Presentationens avskrift:

Pierre Donatella, Hans Petersson, Björn Jägersten Resultatutjämningsreserv och balanskravsutredning Iakttagelser från en praxisundersökning Pierre Donatella, Hans Petersson, Björn Jägersten Kommunforskning i Västsverige (På uppdrag av SKL) www.kfi.se

Kort om studien Steg 1: Kartläggning av vilka som tillämpar RUR Enkät (och mailutskick) till ekonomicheferna Svar från 278 kommuner och 18 landsting Steg 2: Kartläggning av hur RUR tillämpas Dokumentstudie av årsredovisning, budget och riktlinjer Studien baseras på 138 kommuner och 4 landsting Internbortfall på 8 kommuner respektive 1 landsting Totalt 146 kommuner och 5 landsting www.kfi.se

Riktlinjer för RUR www.kfi.se KOMMUNER   KOMMUNER Finns en gräns för när reserveringar får göras? Är gränsen kopplad till "det lägsta av årets resultat efter balanskravsjusteringar och årets resultat"? Om ja, ange gränsen i relation till skatt, statsbidrag o utj Högre ambitionsnivå än lagstiftaren? (0=nej, 1=ja, 2=lägre ambitionsnivå) Kommentar xxxxxxxxx 1 1,0 xxxxxxxxxxxxxx 2,0 xxxxxxxxxxxxx Får endast ske reservering om mål om självfinansiering uppnåtts Skrivning om att vid mycket stort resultat kan reservering ske; går ändå på lagens gränser www.kfi.se

RUR och lagstiftningen www.kfi.se

Bakgrund Finanskris och inlåsningseffekter Lösningen blev RUR Instrument för att jämna ut skatteintäkterna över en konjunkturcykel Bidra till att skapa stabilare planeringsförutsättningar för verksamheterna Fr.o.m. 2013 års bokslut Retroaktivt för perioden 2010-2012 Fanns omgående möjlighet att disponera medel www.kfi.se

Lagstiftning om RUR Riktlinjerna för god ekonomisk hushållning skall omfatta hanteringen av RUR Undre gräns för när medel får reserveras Kopplas till det lägsta av årets resultat och årets resultat efter balanskravsjusteringar Positiv soliditet inkl. pensioner = 1-procentsregeln Negativ soliditet inkl. pensioner = 2-procentsregeln www.kfi.se

Frivilliga delar Maxtak för RUR Disponering av medel – när och hur? Lågkonjunktur = skatteunderlagsprognosen understiger det tioåriga genomsnittet för skatteunderlagets utveckling Belopps- och/eller tidsgränser Lämpligt att hantera i budgeten www.kfi.se

Obligatorisk information i årsredovisningen Utredning av ekonomisk ställning Explicit krav på balanskravsutredning RUR skall redovisas som delpost under eget kapital www.kfi.se

Riktlinjer för RUR www.kfi.se

Antagit riktlinjer för RUR i kommunerna Stort intresse för RUR! 52 procent av kommuner har antagit riktlinjer (146 kommuner) Och fler blir det framöver Skillnad i ambitionsnivå och detaljeringsgrad www.kfi.se

Antagit riktlinjer för RUR i landstingen Inte lika stort intresse för RUR! 28 procent av kommuner har antagit riktlinjer www.kfi.se

Placering av riktlinjer för RUR Vanligast är att riktlinjerna återfinns i ett dokument som också rymmer resonemang om och målsättningar för god ekonomisk hushållning. Det är ett upplägg som framstår som ändamålsenligt. Näst vanligast är att riktlinjerna för RUR återfinns i ett separat dokument. De lokala riktlinjerna innehåller en kortare sammanfattning av lagstiftarens intentioner med RUR. Någon ytterligare precisering av syftet med RUR i den enskilda kommunen förekommer inte. www.kfi.se

Framtidsbedömning av ekonomicheferna i kommuner där RUR inte tillämpas www.kfi.se

Gräns för reservering i riktlinjerna för RUR Ytterligare något krav förekommer, men ovanligt. Nå en viss gräns för finansiella nyckeltal som soliditet eller självfinansieringsgrad. www.kfi.se

Reservering – fler regler Ytterligare krav i ett fåtal kommuner T.ex. viss soliditetsnivå eller finansieringsgrad Gräns för maximalt belopp i RUR 44 procent Varierande maxnivå www.kfi.se

Riktlinjer för disponering Vissa har att det skall sjunka en viss nivå under tioårigt gneomsnitt www.kfi.se

Specificering av annat förhållande (procentenheter) Kombination med skatteunderlagsprognos: övrigt = strukturkostnader, när invånarantalet sjunker, lokal konjunktur, variationer på kostnadssidan, flera olika kombinationer Endast annat: övrigt = kombinationer av massa olika saker www.kfi.se

Tillämpning av RUR www.kfi.se

Medel till och från RUR Mäts som ub 2014 www.kfi.se

Utgående balans RUR 2013 ¾ ligger mellan lägre än 4, en del över 5 procent Redan kommit upp i betydande summor www.kfi.se

RUR i budget och årsredovisning www.kfi.se

Få som budgeterar RUR RUR hanteras företrädesvis i årsredovisningen RUR i budgeten 2015 2 av 138 kommun som budgeterat reservering 10 av 138 kommuner som budgeterat disponering Verbala kommentarer Förekommer sällan Knapphändiga när de förekommer Krävs betydande förkunskaper om lagstiftning och lokala riktlinjer. Ingen info om vilka avvägningar som gjorts. Sällan något om balanskravet. www.kfi.se

Redovisning av RUR i årsredovisningen Både och då används noten för att specificera Övrigt = Not till resultatet, löpande text eller tabell Vissa redovisar inte trots indikationer på att RUR kommer tillämpas. Avvaktar beslut i KF. Ingen UB men IB. www.kfi.se

Mer om RUR i årsredovisningen Bristfällig transparens retroaktiv reservering skapar problem. Kommande reservering ibland oklar. Få kommentarer Inga analyser www.kfi.se

Balanskravsutredning www.kfi.se

Balanskravsutredning Årets resultat Samtliga realisationsvinster Vissa reavinster enl. undantagsmöjlighet Vissa reaförluster enl. undantagsmöjlighet Orealiserade förluster i värdepapper Återföring av orealiserade förluster i värdepapper Övrig post Årets resultat efter balanskravsjusteringar Medel till RUR Medel från RUR Synnerliga skäl Årets balanskravsresultat Svårt att göra en klassificering eftersom praxis är så pass splittrat. Slapp begreppsapparat. www.kfi.se

Balanskravsutredning 2013 Post före-kommer % Årets resultat 95 Samtliga realisationsvinster 83 Vissa reavinster enl. undantagsmöjlighet 11 Vissa reaförluster enl. undantagsmöjlighet 17 Orealiserade förluster i värdepapper 15 Återföring av orealiserade förluster i värdepapper 12 Övrig post - Årets resultat efter balanskravsjusteringar 87 Medel till RUR 59 Medel från RUR 35 Synnerliga skäl 25 Årets balanskravsresultat 70 www.kfi.se

Balanskravsutredning 2013 Post före-kommer % Belopp redovisas % Årets resultat 95 Samtliga realisationsvinster 83 81 Vissa reavinster enl. undantagsmöjlighet 11 4 Vissa reaförluster enl. undantagsmöjlighet 17 9 Orealiserade förluster i värdepapper 15 Återföring av orealiserade förluster i värdepapper 12 Övrig post - 41 Årets resultat efter balanskravsjusteringar 87 Medel till RUR 59 42 Medel från RUR 35 7 Synnerliga skäl 25 22 20 Årets balanskravsresultat 70 Begreppen varierar, uppställningsformen, resultaten förlorar sin betydelse www.kfi.se

Grön Umeå Vit VGR Flens kommun med alla justeringar www.kfi.se

Avslutande reflektioner Det återstår att se hur det blir… Tydliga riktlinjer (regelstyrning) Förutsägbart men saknar flexibilitet Löst hållna riktlinjer (bedömningar) Flexibelt men saknar förutsägbarhet Utbilda användarna Koppla samman god ekonomisk hushållning med resultatkrav, investeringar och RUR. Skrift och mall från SKL i vår kring RUR, balanskravsutredning m.m Bättre budget och årsredovisning. Fritt eget kapital. www.kfi.se