Logistik vid husbyggnad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

TRAFFITECH extended transport solution. TRAFFITECH Traffitech XTS hanterar helt automatiskt samtliga aktiviteter i transport och leverans processen Detta.
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Kapitel 12 Inköp, logistik och supply chain management
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hur ska vi transportera?
Samverkan Nässjö and IHH Susanne Hertz Internationella Handelshögskolan.
Logistikens grunder 20p Mål
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Logistik, Business Logistics
Processkartläggning.
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
Kapital Varför binder man kapital i företag
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Introduktionskurs för användare Del 1
Hållbarhetsindex En kort presentation Undersökningen är öppen 22 september till 30 oktober Hållbarhetsindex En kort presentation Undersökningen är öppen.
Inköpsrutiner.
marknadsförarens verktygslåda
MTC Årsseminarium 2007 OUTSOURCING – ett överexploaterat affärsrecept ? Lars-Erik Gadde Chalmers Tekniska Högskola.
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Outsourcing sett fra et produksjonsstrategiskt perspektiv
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Intern/extern kommunikation
Logistik Vad är det?.
Erbjuder sina kunder att; Fokusera på sin kärnverksamhet Expandera med flexibel tillverkningskapacitet Sänka sina tillverknings kostnader Frigöra bundet.
© Fujitsu Services, 2003 ARC ALEPH Reporting Center
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Logistik, Business Logistics
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Dagens Fö Cyklett, rapport 2 Leveransservice Lite repetition SL
Organisationer och logistik
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Föreläsning Lite Cyklett Lönsamhet KOP Logistikrörets delar
Agenda Lagrets Aktiviteter Skäl att ha lager Lagerstyrning.
MODULBYGGNADER.
Presentation av Möblia Hyllsystem AB
Företaget Profsafe AB drivs med ägarna aktivt arbetande i företaget vilket ger oss mycket god kunskap om marknadens önskningar och behov samtidigt som.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Hur ska vi transportera?
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
(Enterprise Resource Planning)
Presentörens namn | Företagsnamn
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Total anskaffningskostnad Leverantörskostnader
Kommunikationsprocesser
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Leverantörskanban Inköpssystem Inköps- order L.kanban Kanban- låda
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Presentationens avskrift:

Logistik vid husbyggnad Rapportens syfte är bla att: Identifiera & förklara faktorer som har betydelse för materialflödeskostnadens struktur & storlek OCH som är möjliga att påverka.

Inledning Byggmaterialkostnaden omfattar ca 50% av entreprenadkostnaden Till detta kommer stora kostnader att distribuera & hantera materialet Slöseriet inom branschen kan uppgå till 35% av byggkostnaden, varav mer än 10% kan hänföras till resursanvändning & inkluderar tex väntan, stillastående maskiner & materialspill

Teori- Logistik & byggande till 1960: Transport & lageroptimering. Optimering av enskilda aktiviteter, tex hantering, paketering, lagring & transporter. 1960- & 1970-talet: Materialadministration Fokus på hela materialflödet från råvara till slutkund. 1980-talet: Logistikstrategi Inspiration från japans bilindustri Just in Time, tillverkning mot kundorder, kortare ledtid, minskade lager. Logistiken blev ett konkurrensmedel. 1990-talet: Supply Chain Management Outsorcing av extern logistik. Materialförsörjningskedjan omfattar mer än det egna företaget.

Supply Chain Management Varje del i kedjan är beroende av varandra Ju bättre relationerna är mellan delarna, desto starkare är kedjan Viktigt med öppen & tydlig information Stabila relationer, långsiktiga partnerskap Standardiserade produkter är att föredra Utöver materialflöden handlar SCM om informations & betalningsflöden

Leveransservice Företagets prestation mot kunden Ledtid, tiden från order till leverans Leveranspålitlighet, leverera vad man lovat, tex vid rätt tidpunkt Leveranssäkerhet, förmågan att leverera rätt mängd & kvalitet Servicegrad, förmåga att leverera direkt från lager. Kan kopplas direkt mot behov av säkerhetslager – ledtid Flexibilitet, kunna anpassa ordrar, emballage, lev.frekvens, adresser, mm efter behov Information kommunicera vad kunden erbjuds, förstå vad kunden vill ha, samt förklara vad kunden kommer att få.

Byggandets Logistik Byggandet skiljer sig från den fasta produktionen i flera avseenden Byggandet sker i projekt med egna mål & varje projekt har sin egen organisation Byggplatsen är en tillfällig fabrik som bara tillverkar en produkt Varje projekt skapar egna tillfälliga försörjningskedjor Varje bygge är en prototypprodukt, med små inlärningseffekter

Bulkprodukter: -kort ledtid Komponenter: -lång ledtid Standardprodukter: finns oftast i leverantörens lager Orderprod: leverantören tillverkar först vid order