Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation 12.12.2014 Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad styrkompass, sjö- VHF, GPS, sjökortsplotter och radar. Väderrapporten för sjöfarande 27.8.2004 kl. 12.45. Utsikterna fram till i morgon bitti: Finska viken, vind mellan syd och väst 2–5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6° O om inte annat nämns i uppgiften. Kustnavigation
27.8.2004 HW tid 15.46 Sökt tid 12.45 Tidsskillnad 3h före HW 1. 27.8.2004 kl. 12.45 är din position 5935,5’N 02245,5’O. Du planerar din rutt mot havsfyren Bengtskär. a) Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? (2p) 27.8.2004 Kög = 315 HW tid 15.46 Sökt tid 12.45 Tidsskillnad 3h före HW HW 15.46 2,9 m MRs=4,0m LW 09.36 0,6 m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,3 m (neap) VS= 090o FS= Höjdskillnaden/MRn * RateNp= 2,3m/2,4m*2,8kn=2,7Knop Kustnavigation
Fgv = 301 a = - 7 K = 294 m = -(+)6 Km = 288 d = -(+)8 Kk = 280 Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den sydvästliga vinden förorsakar 7° avdrift. Din fart är 8 knop. (3p) Kgv Kgv = 301 KS =090 vind FS = 2,7kn Kög = 315 Fgv = 301 a = - 7 K = 294 m = -(+)6 Km = 288 d = -(+)8 Kk = 280 Fög = 5,8 kn Fgv = 8 kn När skulle du vara på 1 M avstånd från havsfyren?(1p) Kög = 315 Dög = 11 M - 1 M = 10 M Fög = 5,8 kn Starttid kl. 12.45 Tidsskillnad=+ 1.43 Framme kl. 14.28 Kustnavigation
Vi behöver tidvatten: 2,1 m + 0,6 m – 1,2 m = 1,5 m 29.8.2004 ungefär kl.12.30 närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,1 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 0,6 m. Djupet i hamnen är enligt sjökortet 1,2 m. När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,1 m + 0,6 m – 1,2 m = 1,5 m Avläses från tabellen: HW = 3,3 m 17.03 LW = 0,1 m 10.53 HW tiden= 17.03 Tidsskillnad= -3.20 Ankomst kl. 13.43 1703 -3h 20 min Kustnavigation
Kk = 078o K = 086 d = + 2o sv = - 90o Km = 080o - 4 m = + 6o + 360 3. Bestickpunkten är 5947,0’N 02410,5’O. Havsfyren Porkkala pejlas kl.12.50 i sidvinkel 45° om babord och kl.13.20 tvärs om babord. Båtens kompasskurs är 078° och farten 8 knop. a) Vilken är din position kl.13.20? (2p) Kk = 078o d = + 2o Km = 080o m = + 6o K = 086o K = 086 sv = - 90o - 4 + 360 B = 356o B = 356o 4M Fart = 8kn Tid = 30 min K = 086o 59°48,0’N 024°19,0’O Bp Kustnavigation
K = 065 m= -(+) 6 Km = 059 d = -(+) 4 Kk = 055 Du fortsätter din färd mot havsfyren Helsinki. Vilken är kompasskursen? (1p) K = 065 K = 065 m= -(+) 6 Km = 059 d = -(+) 4 Kk = 055 Kustnavigation
Kk = 090o d = + 0o Km= 090o m = + 6o K = 096o Bk = 018 Bk = 309 4. Bestickpunkten är 59°55,5’N 024°52,0’O. Du styr kompasskurs 090° med farten 8 knop. Klockan 14.00 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Helsinki i kompassbäring 018° och klockan 14.30 samma fyr i kompassbäring 309°. Vilken är din position klockan 14.30? (2p) Kk = 090o d = + 0o Km= 090o m = + 6o K = 096o B = 315o B = 024o Bk = 018 tf = + 6 B = 024 Bk = 309 tf = + 6 B = 315 Bp K = 096o B= 024o Fart = 8kn Tid = 30 min 4M 59°54,0’N 025°01,5’O Kustnavigation
B = 026 m = -(+)6 BM = 020 -Bk = 026 d = - 6 Bestickpunkten är 60°03,0’N 025°08,0’O. Då du korsar 11 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Eestiluoto, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 026°. Reservkompassen visar kompasskurs 066°. a) Vad är reservkompassens deviation på denna kurs (2p) B = 026 m = -(+)6 BM = 020 -Bk = 026 d = - 6 För komapasskursen 066° Bp Kustnavigation
Vad är VRM- och EBL funktionerna på radarn? (1p) EBL = Elektronisk bäringslinje VRM = Flyttbar avståndsring Är en med radar uppmätt bäring noggrannare än med radar uppmätt avstånd? (1p) Nej Kustnavigation
Kk = 200 d = - 1 Km= 199 m = + 6 K = 205 K = 205 sv = -160 Bestickpunkten är 60°01,0'N 025°32,0'O. Du styr kompasskurs 200 och farten är 8 knop. Klockan 15.30 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Kalbådagrund i babords sidvinkel 80° och kl. 16.00 i babords sidvinkel 160°. Vilken är din position klockan 16.00? (2p) Kk = 200 d = - 1 Km= 199 m = + 6 K = 205 K = 205 sv = -160 B = 045 Bp Tid 1= 16.00 Tid 2= 16.30 Körtid = 30 min B= 045 Fart = 8kn Tid = 30 min 4 M K = 205 59°56,4’N 025°30,5’O Kustnavigation
Keri Bk = 210 tf = + 5 B = 215 Juminda Bk = 140 tf = + 5 B = 145 Merkintäpaikkasi on 5944,5’P 02501,0’I. Ohjaat kompassisuuntaan 100 nopeuden ollessa 12 solmua. Kello 18.00 suunnit pääkompassilla merimajakan Keri kompassisuuntimassa 210 ja kello 18.50 merimajakan Juminda kompassisuuntimassa 140°. Mikä on sijaintisi kello 18.50? (3p) Keri Bk = 210 tf = + 5 B = 215 Juminda Bk = 140 tf = + 5 B = 145 Kk = 100 d = - 1 Km = 099 m = + 6 K = 105 tf= -1 +6 = +5 Bp 59°42,8’N 025°25,1’O Tid 1= 18.00 Tid 2= 18.50 Körtid= 50 min B = 215 D= 10 M K = 105 Fart = 10kn Tid = 50 min B = 215 B = 145 Kustnavigation
8 Ange med kryss i rutan vilket av följande påstående är rätt och vilket fel. Rätt Fel a) Mellan fastlandet och Åland finns tull- och skattegräns. (1p) b) En Sjö VHF-radio behöver inte antecknas i fartygets radiotillstånd. (1p) c) Tullgränsen är avlägsnad från Finska viken. (1p) d) Territorialhavet är en direkt till det inre territorialvattnet ansluten zon. (1p) Kustnavigation
Bestickpunkten är 6002,1’P 02515,0’I Bestickpunkten är 6002,1’P 02515,0’I. Båtens rättvisande kurs (K) är 044 när båtens sjökortsplotter visar att du styr längs 9 m farleden rakt mot linjemärkena väster om Söderskär. Hur många graders avdrift har båen då och är den rådande vindriktningen ostlig elelr västlig? (2p) Rättvisande kurs= 044° Kurs enligt sjökortsplotter= 040° Avdrift= 4° Båtens skökortsplotter visar kög K= 044 a = 4 Avdriften är 4 och den rådande vinden är ostlig vind Kustnavigation
9 Väderleksrapporten meddelar att den signifikanta väghöjden på Norra Östersjön är 2,5 m. Hur hög kan en enskild våg då vara ? (1p) Upp till det dubbla Hur beter sig lufttrycket före kallfronten? (1p) Lufttrycket sjunker När ges varning för hård vind på havsområdet och på Saimen? (1p) Varning för hård vind ges vid vindstyrkan 14 – 20 m/s Kustnavigation