Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Att skriva en argumenterande text
Åk 9 - året då det händer -.
Närvaro!!.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Att starta ett projekt…
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
Intervju inför ViV-projektet.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
En PowerPoint om PowerPoint
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Workshop inför Projektet
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Läroplansnätverk förskola
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Prao Vecka 40 (29 sep - 3 oktober)
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Att rita en instruktion
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Diskussionstillfälle 4
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Undvik intervjumissarna
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
pedagogisk dokumentation
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationens avskrift:

Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg

Skolbesök i Helsingborg Ungdomar är framtiden Ca 20 skolklasser på 2 år Högstadie-, gymnasie- och högskola The Witness eller Peacable Kingdom Ta kontakt & blir kontaktade

Steg 1: Prata ihop er. Tillgänglighet 2-3 personer Kom överens om era roller Var bekväma med varandra

Steg 2: Kontakta skolor. Utnyttja egna kontakter Kontakta enskilda lärare i t ex religion, engelska eller samhällsvetenskap Anpassa material till ålder Kontakta samma lärare - igen Tips: Boka bara in något/några besök i taget. Ta er inte vatten över huvudet.

Steg 3: Planera upplägget. Exempel: Samhällslektion: Håll en föreläsning om vego ur ett etiskt perspektiv Engelsklektion: Visa The Witness utan text och håll diskussion Religionslektion: Visa The Witness och ha sedan en värderingsövning. Tips: Fråga läraren vad det finns för önskemål. Det är bra ifall besöket passar in i deras ordinarie planering så att de jobbar vidare med frågan. Planera in någon form av interaktiv övning Ha alltid en back-up film/övning/diskussionsfråga ifall tiden skulle gå fortare än ni trott NV-elever frågar mycket om djurförsök, var förberedda

Steg 4: Genomför. Tala med eleverna och inte till dem Undvik att hamna i heta diskussioner Dela inte ut för mycket material Ge eleverna verktyg att lära sig mer Avsluta med att skicka runt en protestlista Prata med läraren efteråt Tips: Fråga om skolmaten

Steg 5: Utvärdera. Sammanfatta skriftligt Diskutera Vad var bra? Mindre bra? Fira!

Elevcitat: ”Men alltså päls är ju helt onödigt” ”Jag ska faktiskt prova att bli vegetarian nu, jag har tänkt på det länge men aldrig vågat” ”Grisar är till och med smartare än hundar, men ändå äter vi dom!” ”Jag visste inte att man dödade minkar så, det är ju hemskt. Jag tänker inte köpa äkta päls mer.” ”Men varför förbjuder inte regeringen minkfarmarna då?”

Kontakta gärna oss: Vi kan t ex bidra med: Färdiga power point-presentationer Filmförslag Hjälp att utforma föreläsningar Utkast på mejl till skolor Tips och tricks Svar på frågor om skolbesök