Möte inför upphandling,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Personas, Scenario & Storyboard
Advertisements

Kundundersökning mars 2010
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Informationshantering
Byggvarudeklarationer BVD 3
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Program Genomgång av Synpunkten
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Lingmerths Utbildning
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Postprojektet Skåne den 22 september Bibliografisk service - en service att reflektera över  - en dyr service?  - en nödvändig service?  - kan.
1 Reseadministatörs info 3 juni 2009, kl 14.00— —14.05 Inledning Seija Natri 14.05—14.20 Åre som konferensdestination Erika Svensson 14.20—15.00.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
© 2008 Amadeus Scandinavia AB 1 Boka resor i företagets egna självbokningssystem Spara tid och pengar på reserelaterade tjänster!
Budgetarbete - enhetschef
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kollektivtrafikbarometern 2013
.se Ordnar du ofta möten i tjänsten? Svårt att hitta en bra mötestid med deltagare från olika håll? Mötesplaneraren på Norrlandsresan.se.
För dig som ska resa En resa är ofta en härlig upplevelse men ibland händer det att den av något skäl måste ställas in eller avbrytas.
Snabbare transporthastighet för tidningar, ändring av postning- och utdelningsdag och postningsställe.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Val av transport till resmålet.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Sv Ärendehantering UHR Produktionssamordning Jenny Cramer.
Vad kostar det att delta i IAI:s utbildningskonferens?
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Kostnader för resor och möten. En samlad bild av rese- och möteskostnaderna FlygbiljetterTågbiljetterHotell, konferens, faciliteterParkeringTaxiLokala.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Amadeus e-Travelmanagement Självbokning på
Sara Grün, VD och Elisabeth Hjelm, Resebyråchef
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Presentationens avskrift:

Möte inför upphandling, 2015-03-03 Resebyråtjänster Möte inför upphandling, 2015-03-03

Inledning Presentation Upplägg Diskussion om nuvarande avtal. Positivt Negativt Förslag på vad som ingår i resebyråtjänster Diskussion Branschens utveckling? Relevanta krav? Avslutning

Nuvarande avtal Resecity i Västervik Omfattning Inrikes och Utrikes resor 2010-08-10 – 2015-07-30 Fördelning Kvalitet/Pris 40 % Kvalitet, 60 % Pris. Kvalitet: Referenser, beskrivning av bokningssystem. Pris: Lämnat som kostnad per bokning.

Nuvarande avtal Positiva synpunkter Lätta att komma i kontakt med. ”Svarar alltid i telefon, snabbt”. Hjälpsamma. ”Har man frågor under resan kan man alltid ringa”. Pålitliga. ”Resehandlingar kommer alltid fram som de ska i god tid.” Kunniga. ”Man kommer i stort sett alltid till samma kontaktperson och denne har full koll på vad som gäller för min resa”.

Nuvarande avtal Negativa synpunkter Dyrt i vissa fall. ”Kan ofta hitta resor och/eller hotell billigare på andra ställen”. Billig förmedlingsavgift men dyrare resor, varför? Missar trots allt ibland. ”Har hänt att hotellvouchern varit utställd på fel hotell, har dock löst sig ändå efter kontakt.” Ingen möjlighet att själv söka efter resor.

Flödesschema avtal Inför Kontakt Val av resa Bekräftelse Telefon Policy Riktlinjer Kontakt-person Uppstart Formulär Resealternativ Bekräftelse X Pris Restid Online

Flödesschema avtal Innan resan Under resan Efter resan Nytt avtal Ändringar Ändringar Prissättning Resehandlingar Resa Fakturering Avslut Post Förseningar Statistik Mail App?

Diskussion Avtalsstart Kommunprofil Resenärsprofiler Utbildning? Vad gäller i vår kommun? Resenärsprofiler Vad finns det för möjligheter för resenärer som åker ofta? Utbildning? Till exempel i hur man bokar själv, vad man ska tänka på vid bokning, vad ska en ovan resenär tänka på? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Diskussion Kontaktperson Telefon Bokningsformulär Boka själv Samma ”grupp” personer som har ansvar för en kommun? Kunskap om den specifika kommunen, hjälp vid frågor om hur man ska förhålla sig? Telefon Bokningsformulär Används detta? Boka själv Vilka möjligheter finns? Vad är kostnaden? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Diskussion Hur säkerställa bästa pris? Förmedlingskostnad + Reskostnad. Hur gör andra kommuner? Hur säkerställa följsamhet av kommunpolicy? Tvingande / Valfritt? ”Straff” vid avvikelse? Hur gör andra kommuner. Möjlighet att kringgå resebyrån vid resor inom Skåne? Resealternativ: Flyg, Tåg, Anslutningar. Skillnader Sverige/Europa/Världen? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Diskussion Bekräftelse av bokning Grund för vite Vad ska en bekräftelse innehålla? Hur lång tid innan är rimligt att boka resa? Grund för vite Resehandlingar för bekräftad resa kommer först efter påminnelse? Resehandlingar för bekräftad resa kommer inte alls? Miss vid bokning av resa som leder till att resenär ej kommer iväg? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Diskussion Resehandlingar Ändring av resa Pappersform? E-post? App? Ändra namn på biljett. Ombokning av resa. Hur länge innan? Avbokning av resa. Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Diskussion Problem Ändringar Kontakta resebyrån vid förseningar för förslag på åtgärder? Till exempel: Försenat tåg, kommer jag hinna min anslutning? Hur gör jag? Ändringar Ombokning av hotell. Senare/tidigareläggning av hemresa. Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Diskussion Hur utvärdera kostnader? Statistik Förmedlingsavgift per bokad resa? Löpande månadskostnad? ”Timpris”? Statistik Kostnader fördelat på: Färdsätt Kundnummer Resenär Avvikelse från policy Miljöpåverkan. Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Diskussion Överlämning till kommande leverantör Övrigt? Hur underlätta för kommunen? Överföring av resenärsprofiler? Överföring av gammal statistik? Hur underlätta för leverantören? Övrigt? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

Tack för er medverkan!