©Else-Britt Hellström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Informationssökning Tehres Lindskog Thorildsplans gymnasium
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Nyströmska skolan Söderköping
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Informationssökning - Workshop
Informationssökning & Källkritik
Informationssökning.
INFORMATIONSSÖKNING VÅRDPROGRAMMET.
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Att hålla en presentation
CINAHL Börja med CINAHL Headings för att hitta ämnesord.
Teman till stöd för skolan att använda IT som ett lärandets verktyg
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Hur gör du för att förstå en text?
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Informationssökningsprocessen:
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
Att forska - en snabbkurs i informationssökning. Att forska är att ta reda på någonting nytt Bild: Tamorlan [CC-BY-3.0], på Wikimedia Common.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Introduktionskurs Industriell ekonomi ht 2010 Tel
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Formellt, skarpt och snyggt
Att söka information och bli källkritisk
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Informationssökning Anu Salminoja
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
4 processer att behärska:
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Muntlig presentation Svenska 1.
TFYY51 Informationssökning
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
Resonerande text Använd din elevbok!
Måndag den 22 januari 2018.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

©Else-Britt Hellström Projektarbete Informationssökningsprocessen Söka handledning lärare/bibliotekarie Boka bibliotekarie Hitta källor Använda källor 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Projektarbete Syftet är att konstruera och presentera ny kunskap – ny för dig själv Användningen av informationen är viktig – inte informationen i sig 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

Informationssöknings-processen Modell för hur elever söker information 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

Processens olika nivåer: Känslor Tankar Handlingar 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Inledningsfas Förstå uppgiften Vad vet jag redan om ämnet Fundera på möjliga ämnesområden - skriv frågor om dem Vad tycker jag själv är intressant? 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Inledningsfas Förstå själva processen – olika stadier över tid Egna känslor och tankar: oro, motvilja Kolla vad som finns i biblioteket: Inte kopiera Inte låna Läs artiklar och anteckna ord 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Ämnesval Förvirring, obeslutsamhet och osäkerhet förvandlas till optimism Definiera ett ämne: Tydligt Intressant Uppfylla kraven Passa i tidsramen Tillräckligt med tillgänglig information 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Ämnesval Vad vet jag – vad föreställer jag mig? Utöka ämneskunskaper genom att ställa frågor om ämnet Hitta ingångar till sonderande sökning Undersök flera alternativ 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Ämnesval Sök översiktligt: vad finns? Använd uppslagsverk och artiklar för att notera termer Bygg bakgrundskunskap 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Ämnesval Osäkerhet då du börjar – samlar gärna mycket material DRUNKNA INTE! Se osäkerheten som nödvändig och som en möjlighet Skaffa förkunskaper för att förstå Formulera och fokusera ämnet gör att du tänker och förstår mera, lär dig tolka information utifrån de kunskaper du har 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

Sökning: sonderande sökning Syfte: hitta eget fokus Begränsa ämnet Läsa för att lära Utforska tillgänglig info Bedöm relevansen för ditt ämne Anteckna intressanta källor, fakta, idéer 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

Sökning: sonderande sökning Känslor: Förvirring Osäkerhet Tvivel Besvärligare än du trodde! Stå ut med motstridig info Håll öppet för olika möjligheter 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Fokusering av ämnet Fokusering – en vändpunkt Formulera fokus Välj egen synvinkel – begränsning Vad i info-mängden är intressant? Försök förutse resultatet Gör listor över ämnen och tillgängligt material – möjligt fokus 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Fokusering av ämnet Känslor: Optimism Känsla att klara uppgiften Eget intresse –personlig angelägenhet Kolla om det uppfyller krav, tidsram och tillgång på info Formulera forskningsfrågor - frågeställningar 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Fokusering av ämnet Om du går på fokus direkt: Missar att bygga upp kunskap Missar om det finns info nog 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Insamling av info Formulera fokus först, innan du börjar samla info Anteckna bara det som hör till fokus Samla material för fokus: Avgränsa Utvidga Styrka Sök komplex sammansatt djupgående info 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Insamling av info Hitta sökord: anteckna namn, ämnesord, fraser Hitta källor: finns böcker i katalogen? finns fokus i böckers register? finns artiklar i databaser? Boka bibliotekare: beställ artiklar och fjärrlån 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Avsluta sökning Behövs mera material? Avtar relevansen i materialet? Är nytt material överflödigt? Är de viktigaste källorna med? Har jag förstått info? Korrekta bibliografiska uppgifter – ange källor (NoodleTool) 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Projektarbete Informationssökningsprocessen Söka handledning lärare/bibliotekarie Boka bibliotekarie Hitta källor Använda källor 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström

©Else-Britt Hellström Projektarbete Hitta källor Biblioteket Hemsidan Använda källor Källkritik Citera Fusk/plagiat Skriva källförteckning 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström