©Else-Britt Hellström Projektarbete Informationssökningsprocessen Söka handledning lärare/bibliotekarie Boka bibliotekarie Hitta källor Använda källor 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Projektarbete Syftet är att konstruera och presentera ny kunskap – ny för dig själv Användningen av informationen är viktig – inte informationen i sig 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
Informationssöknings-processen Modell för hur elever söker information 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
Processens olika nivåer: Känslor Tankar Handlingar 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Inledningsfas Förstå uppgiften Vad vet jag redan om ämnet Fundera på möjliga ämnesområden - skriv frågor om dem Vad tycker jag själv är intressant? 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Inledningsfas Förstå själva processen – olika stadier över tid Egna känslor och tankar: oro, motvilja Kolla vad som finns i biblioteket: Inte kopiera Inte låna Läs artiklar och anteckna ord 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Ämnesval Förvirring, obeslutsamhet och osäkerhet förvandlas till optimism Definiera ett ämne: Tydligt Intressant Uppfylla kraven Passa i tidsramen Tillräckligt med tillgänglig information 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Ämnesval Vad vet jag – vad föreställer jag mig? Utöka ämneskunskaper genom att ställa frågor om ämnet Hitta ingångar till sonderande sökning Undersök flera alternativ 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Ämnesval Sök översiktligt: vad finns? Använd uppslagsverk och artiklar för att notera termer Bygg bakgrundskunskap 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Ämnesval Osäkerhet då du börjar – samlar gärna mycket material DRUNKNA INTE! Se osäkerheten som nödvändig och som en möjlighet Skaffa förkunskaper för att förstå Formulera och fokusera ämnet gör att du tänker och förstår mera, lär dig tolka information utifrån de kunskaper du har 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
Sökning: sonderande sökning Syfte: hitta eget fokus Begränsa ämnet Läsa för att lära Utforska tillgänglig info Bedöm relevansen för ditt ämne Anteckna intressanta källor, fakta, idéer 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
Sökning: sonderande sökning Känslor: Förvirring Osäkerhet Tvivel Besvärligare än du trodde! Stå ut med motstridig info Håll öppet för olika möjligheter 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Fokusering av ämnet Fokusering – en vändpunkt Formulera fokus Välj egen synvinkel – begränsning Vad i info-mängden är intressant? Försök förutse resultatet Gör listor över ämnen och tillgängligt material – möjligt fokus 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Fokusering av ämnet Känslor: Optimism Känsla att klara uppgiften Eget intresse –personlig angelägenhet Kolla om det uppfyller krav, tidsram och tillgång på info Formulera forskningsfrågor - frågeställningar 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Fokusering av ämnet Om du går på fokus direkt: Missar att bygga upp kunskap Missar om det finns info nog 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Insamling av info Formulera fokus först, innan du börjar samla info Anteckna bara det som hör till fokus Samla material för fokus: Avgränsa Utvidga Styrka Sök komplex sammansatt djupgående info 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Insamling av info Hitta sökord: anteckna namn, ämnesord, fraser Hitta källor: finns böcker i katalogen? finns fokus i böckers register? finns artiklar i databaser? Boka bibliotekare: beställ artiklar och fjärrlån 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Avsluta sökning Behövs mera material? Avtar relevansen i materialet? Är nytt material överflödigt? Är de viktigaste källorna med? Har jag förstått info? Korrekta bibliografiska uppgifter – ange källor (NoodleTool) 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Projektarbete Informationssökningsprocessen Söka handledning lärare/bibliotekarie Boka bibliotekarie Hitta källor Använda källor 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström
©Else-Britt Hellström Projektarbete Hitta källor Biblioteket Hemsidan Använda källor Källkritik Citera Fusk/plagiat Skriva källförteckning 2017-04-08 ©Else-Britt Hellström