Trafikpolitiken och klimatmålet Per Kågeson Nature Associates 12 Oktober 2004.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Aktuella prospekt Företagsetableringar 7 september 2011
Clean is more than green!. Svenska Cleantechföretag – en dokumentationsidé.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Project Liquid Natural Gas Norway - Sweden Utsläppsrätter.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Europaparlamentariker
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
CABOTAGESEMINARIUM Nya förändrade villkor? Malmö Börshus 2013 – Tommy Pilarp, Förbundsjurist 1.
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Utmaningarna i energiomställningen
Fossilbränslefri region
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
EU Energy efficiency plan och strategi för 2020 Energiintensiven Stockholm Thomas Björkman Energitjänstedirektivet 20-målen till år 2020 Energy.
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Centre for Climate Science and Policy Research Centrum för klimatpolitisk forskning Trusler og udfordringer – refleksioner fra klimaforhandlingerne og.
( ) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Neste generasjons fjernvarme Louise Trygg associate professor / docent Energisystem Linköpings universitet.
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
Klimatutveckling EUs roll och vindkraftens betydelse
Transnationellt Seminarium Stockholm
Utsläppsrätter och miljökostnader
Hållbara produktions- och konsumtionsmönster inom jordbrukssektorn - trots vattenbrist? ökning av vattenproduktiviteten handel med “virtuellt vatten” förändring.
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Chalmers University of Technology Hur ser vägen ut till ett klimatneutralt energisystem år 2050? Filip Johnsson Institutionen för Energi och Miljö
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Framtida energitillförsel
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Western Sahara and Exploitation of Natural Resources
Tomas Björnsson, Affärsstrategichef Göteborg, 14 Maj 2013 Energibolagens strategiska utvecklingsagenda Vilken väg mot de-karbonisering kommer Europa att.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Hur vi i stadsplaneringen jobbar för att skapa förutsättningar för hållbar konsumtion Sara Wård.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
Pris på utsläpp Skatter och eller utsläppshandel Olle Björk Miljödepartementet.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Jörgen Sjöberg Energitillförsel(2004), TWh Kärnkraft227 (brutto), 78 (netto) Olja205 Biobränslen110 Vatten 60 Kol, koks 30 Naturgas 9 Värmepump 6 Vindkraft.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Acknowledgements to Fritz Wagner.
Feeder bus line – batteryoperated with induction charging
Experience and development of the NOX charge in Sweden
The Swedish charge on emissions of nitrogen oxides
decarbonising road transport
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Presentationens avskrift:

Trafikpolitiken och klimatmålet Per Kågeson Nature Associates 12 Oktober 2004

Annual growth in EU-15 (%) GDP Passenger transport (pkm) Freight transport (tkm)

Growth factors Passenger transport - economic growth - increased speed - economic integration Goods transport - economic growth - economic integration – internal market - falling costs of transport

Svenska utsläpp av koldioxid Handels- sektorn Transport sektorn Övrigt(37.6)

Vad är det långsiktiga målet? Bidra till max 550 ppm genom 50% linjär reduktion mellan 2010 och 2050? Vid linjär reduktion måste de samlade svenska utsläppen av växthusgaser minska med 15% per årtionde jämfört med läget vid varje decenniums början I så fall får inte totalutsläppen 2020 överstiga 59 Mton CO2-ekvivalenter

2020 i frånvaro av opt-in Utsläpp av övriga växthusgaser 14 Mton Handelsektorn tilldelas 31 Mton varav en del som gratisrättigheter 14 Mton kvar att dela på för övriga sektorer Antag att transportsektorn måste ta 2/3 av bördan för att få ekvationen att gå ihop Kräver reduktion från 24 till 11.7 Mton Förutsätter prishöjning med ca 100%

Ways of reducing CO 2 1. Cutting transport demand - Requires rising costs or reduced speeds 2. Improved efficiency - large potential in all modes 3. Modal shift - small potential in Sweden and in most cases expensive 4. Fuel shift (incl. electricity) – large potential but expensive

Means for improving fuel efficiency in road freight transport Improved logistic chains and route planning – improved load factors Increased weight and size limits in most markets Increased emphasis on driving behavior Setting speed restrictors at 80km/h Continuing efforts to reduce air drag, rolling resistance and improve engine and powertrain efficiency

Means for improving fuel efficiency in passenger transport Continuing efforts to reduce air drag, rolling resistance and improve engine and power-train efficiency Down-sizing of engines and cars Increased emphasis on driving behavior Reduced speed-limits on motorways Improved surveillance of speed limits Free-flowing traffic by congestion charging

Policy instruments Kilometer charges in all modes Common carbon tax or tradable emission permits This means all policy instruments will be technically neutral Support R&D - prepare for Kyoto II Fiscal taxes only on final consumption

Effects from internalising the social marginal costs of transport All modes will become cleaner and more efficient Little impact on modal split Costs of transport will increase – but not much Transport demand will be reduced – but only temporarily

Allmän handel med utsläppsrätter Vid begränsad opt-in påverkas priset marginellt 10€/ton = 24 öre/liter diesel 30€/ton = 72 öre/liter diesel Sverige med stor sannolikhet en nettoimportör av rättigheter Hur högt priset blir 2020 beror på målet och handelssystemets geografiska omfattning

Behövs ytterligare styrmedel? Utsläppshandeln leder till att målet nås till lägsta pris Varje ytterligare generellt styrmedel snedvrider utfallet (utan att sänka taket) och leder till ökade kostnader. Därför bör i princip koldioxidskatten avskaffas Om så sker, stiger jämviktspriset kraftigt

Selektiva styrmedel Selektiva styrmedel bör utnyttjas som komplement till de generella när de kan bidra till att en lönsam potential utnyttjas Exempel på detta kan vara tekniska normer, utbildning i sparsam körning, hastighetsövervakning, trängselskatt etc Alla nyttor bör tillgodoräknas åtgärden, t.ex. ökad trafiksäkerhet o minskat slitage

Andra mål? Ett ytterligare generellt styrmedel är bara motiverat av om det finns ett annat mål Är ökad andel biodrivmedel ett separat mål eller bara ett annat sätt att presentera klimatmålet? Bör vi ha ett mål om diversifierad tillförsel av drivmedel? Vilket styrmedel är i så fall det bästa?

Gröna certifikat? Vad är målet? Stark betoning på tillförsel Ökad import eller nya handelshinder? Inlåsningseffekter? Bättre än att kräva etanolpumpar på alla servicestationer Hur används biobränslen bäst?

Förberedelser för Kyoto II Det kortsiktiga utsläppspriset motsvarar bara kostnaden för att nå ett modest första etappmål Hur förbereder vi oss för nästa etapp? Signal om stigande marginalkostnad inför investeringar med lång avskrivningstid? Styrmedel som underlättar introduktion av ny teknik?

Anpassning av fordonsparken? Den svenska bilparken släpper ut 20% mer CO2/km än den europeiska Om vi kan normalisera personbilsparken till 2020 reduceras utsläppen med ca 2.5 Mton per år Alternativet är att antingen hålla tillbaka utsläppen med ökad skatt eller att efter opt-in köpa rättigheterna utomlands

Global road fuel use at EU level? Global 2003 crude oil production = Mton PopulationRoad fuel consumption at EU level EU million260 Mton World million5 500 Mton