HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Introduktion till Director Jody Foo.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
För att göra avklippta hörn på en bild använder man sig av verktyget Picture Shape. Detta verktyg hittar du under fliken Picture Tools (som du får upp.
Advertisements

Den energieffektiva butiken - ett helhetsgrepp på energianvändning, ekonomi och miljökonsekvenser • Civ. Ing. Jaime Arias, Energiteknik, KTH. • Tekn. Lic.
SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
Modala hjälpverb.
RYMDTEMA Space-topic Dokumentation över år 2:s arbete Documentation over the work in second degree.
Click here to start Demo in English Klicka här för att starta Demo på Svenska It’s all about efficiency.
ÖGONBLICKSBILDER FRÅN EN VÄRLD I FÖRÄNDRING. Wolfgang Sachs.
Relationsoperatorer Java/C# C/C++ Visual Basic FORTRAN PASCAL ORACLE
Hardware Hacking, part 1 SMB Soldering. Agenda • 17:30 Introduktion - Introduction to hardware hacking, part 1 - SMB soldering – Vilka är vi och vad gör.
You should put a comma before a person’s name if you're talking directly to them… Come here, Lily! …or when you are introducing or talking about a person.
Nyinstallerad Webinfo •I Central parameters skapa parametern Statlogger och ge value 1 Logga endast vissa sidor genom att skapa parametern i PageId.
Stefan Möller OOP F16:1 OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 16 Grafiska användargränssnitt, GUI Ytor Komponenter Layout-managers Lyssnare.
Next previous Frameworks. Konstruktion av fönster, gränssnitt och användning av grafik i Java OOMPA 2000 Föreläsning 15 Innehåll, kort om: Frameworks Grafik.
FLASH – Lektion 5 Mahmud Al Hakim 1Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010.
ZHEJIANG UNIVERSITY iMDE: international Market- Driven Engineering Lecture 0: Introduction (2013)
ECRIN–TWG Arbetsgrupp 4: Data management Svensk representant: Mats Hellström.
Projektstyrning på EA DICE Battlefield: Bad Company som exempel.
7 Det är= there is/are, it is
Förslag med resultat från HistoryKonfigurera flera olika Search Providers Snabbt lägga till Search Provider Visuell sök med bilder i resultatet.
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Föreläsning 3 Lista Array/länkad lista Lista implementerad som länkad lista Inlämningsuppgifter.
4. Adjektiv komperation (comparison of adjectives)
5. Adjektiv och adverb (Adjective and adverbs)
All the small things Massor av små tips och tricks för BizTalk-utvecklaren Mikael Sand
DITA Topic  Topic är grundtypen i DITA. Från den är topics specialiserade i tre varianter: Concept, Task, och Reference.  Alla DITA topics delar en.
IE1204 Digital Design Aritmetik Låskretsar, vippor, FSM FSM, VHDL introduktion Asynkron FSM F1 F3 F5 Ö3 F8 F10 F12 Ö8 F2Ö1 Ö2 Ö6 F13 F9Ö5 tentamen William.
Föreläsning 2 Datastrukturer Abstrakta datastrukturer Stack
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 5 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Microsofts Produkter Mikael Nyström Senior Executive Consultant - TrueSec MVP Windows Server – Setup/Deployment
Guide för SA Benefits Calculator
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Atlantis - Joint Bachelor/Masters Degree Peter Gustavsson.
Creating an Adobe Presentation Rapidly create Flash-based presentations and eLearning courses from PowerPoint Set Preferences Add or Edit Audio Add multimedia.
C HAPTER 2 Are you ready?. V. A CCOMPANY FÖLJA Syn: go with, come with Ex: She always ( ? ) you on a trip. Ex: I ( ? ) my friend on the trip to China,
Modellering med UML
Exception Handling Kapitel 9. Agenda Exceptions try, throw and catch Skapa en egen exception-klass Multipla throw / catch Slänga vidare en exception Olika.
Användardeltagande ger God Design – en exposé från väst till öst
Adult education in Sweden is extensive and has a long tradition. Adult education exists in many different forms and is organized by many different operators,
Create a stunning dashboard and keep your job Patrik Sundqvist.
Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller
Stryk ej! Villkorssatser.
Föreläsning 5 Träd Binära träd Binärt sökträd som ADT Implementering av binärt sökträd Travestera binärt sökträd Sökning Insättning/borttagning.
Next previous Föreläsning ii - Mer om Java bla this och konstruktorer Av Björn Eiderbäck Adress: Rum 1641, 6tr NADA Osquars Backe.
Presens och imperfekt av have. Translate! Jag har huvudvärk. Hon har en röd Volvo. De har två barn tillsammans.
The car which was blue belonged to his sister. The boy who was just 14 years old was very drunk. The castle whose towers were very high belonged to Richard.
Pågående form (ing-form)
OSD LIT/ZTI – Bending the rules Johan Arwidmark och Mikael Nyström.
FIRMA OCH VARUMÄRKESENKÄT Näringslivets syn på firma och varumärken Industry’s view of trade names and trademarks.
Datornätverk A – lektion 2  Fortsättning: Kapitel 2, TCP/IP- modellens 5 nivåer.
Up Up and Away! Advances automatically or by clicking Music will recycle to the end of slide show Skicka länkar till.
1 Mer om Nr 7 Rekursion, listor, typer och funktioner.
ITK:P1 Lektion 4 Att implementera en spelidé i Java DSV Peter Mozelius.
1 MSPEL Lektion 2 DSV Peter Mozelius Spel i Java applets.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Forskning om dialog och dialogsystem på inst. för lingvistik målsättning: –utveckla teorier om mänsklig dialog som kan användas i byggandet av dialogsystem.
Excitera Innovation 2005 Anders Friberg, Tal, Musik, Hörsel Marie-Louise Rinman, IPLab NADA.
Ledningsgrupp Swedish Lapland Från ord till handling.
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Blues Robert Johnson.
How To Use PowerPoint A Brief Introduction to Commonly Used Features By Ryan McKenzie.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Analys av kvalitativa data
Händelser i ActionScript
Changes version bakisakuten.se.
Presentationens avskrift:

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Introduktion till Director Jody Foo

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Historia n Rötter i Hypercard n.. sen blev det VideoWorks n.. sen Macromind Director n.. sen Macromedia Director 4, 5, 6, 7, 8, MX, MX2004

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Användningsområden n Spel n ”Multimedia- presentationer” n Prototyper n m.m.

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Director/Flash n Flash –Möjlighet att gruppera objekt –Komponeneter har en egen timeline –Annat scriptspråk (ActionScript) n Director –Klarar av 3D –Endast en timeline (Score) för hela projektet –Annat scriptspråk (Lingo)

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Arbetsytan n Film-metafor –Stage –Cast –Score

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Cast n Innehåller alla komponenter man vill använda i sitt projekt –Bilder –Text –Ljud –Skript (behaviours/beteenden) –Flash –Knappar –m.m.

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Stage n Scenen där man placerar ut delar av ”rollbesättningen” –Komponenterna på scenen blir till Sprites –som har var sin kanal i Score (tidslinjen)

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Score n Visar de olika rutorna i ”filmen” n Namngivna markörer

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Stage, Score och Cast

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Egenskaper (Properties)

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Cast vs Sprites n Sprites är de faktiska objekten på Stage n Sprites är instanser av medlemmar i Cast n Varje Sprite ligger i en kanal i Score

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Lingo n Skriptspråk n Används bl.a. för att –definiera beteenden i Director –definiera kontrollstruktur i Score

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 1a n Visa bilder n Bläddra mellan bilderna genom att trycka på bildernas knappar n Implementera genom att hoppa mellan frames

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE

Loopa en frame on exitFrame me go to the frame end

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Hoppa mellan frames vid knapptryck on mouseUp me go to "bild 1" end on mouseUp me go to frame 1 end

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 1b n Visa bilder n Bläddra mellan bilderna genom att trycka på bildernas knappar n Implementerat genom att göra vissa kanaler synliga resp. osynliga

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE

Visa bara en av bilderna i nuvarande frame on mouseUp me -- göm alla bilder repeat with i = 4 down to 1 sprite(i).visible = false end repeat -- visa bilden som ligger fem kanaler under mig sprite(me.spriteNum - 5).visible = true end

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 2a n Animering – ruta som visa aktuellt val i en lista n Implementerat genom att använda Score

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE

Keyframes

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Gå till nästa frame on mouseUp me go to the frame + 1 end

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 2b n Animering – ruta som visa aktuellt val i en lista n Implementerat genom att använda Lingo

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE

Skriptet för ”nästa” on mouseUp me if sprite(4).locH < 200 then -- om rutan inte är på sista bilden -- sätt slutpositionen till 140 pixlar fram endXpos = sprite(4).locH öka rutans x position med 1 tills den når -- fram till slutpositionen repeat while sprite(4).locH < endXpos sprite(4).locH = sprite(4).locH + 1 updateStage end repeat

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Skriptet för ”nästa” (forts.) else -- om rutan är på sista bilden repeat while sprite(4).locH > minska rutans x position tills den -- är där den började sprite(4).locH = sprite(4).locH - 1 updateStage end repeat end if end

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Skriptet för ”föregående” on mouseUp me if sprite(4).locH > 20 then endXpos = sprite(4).locH repeat while sprite(4).locH > endXpos sprite(4).locH = sprite(4).locH - 1 updateStage end repeat else repeat while sprite(4).locH < 294 sprite(4).locH = sprite(4).locH + 1 updateStage end repeat end if end

HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Vilken metod passar för vilka tillfällen? n Väldigt dynamisk/fri applikation –Lingo n Relativt statisk/låst applikation –Score