Kravönskemålsprocessen 2014-04-08 LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Klicka för att byta bild när bilderna stannat
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Emil 2 och nytt ämnesträd
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Välkommen till kattens magiska värld
Manual för älgdatabasen i
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
AU Digital samverkan LO Process
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Syftet med en personlig handlingsplan
LPL-möte Umeå
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Demo dokument- och ärendehantering Polisförbundet
Vad är du för typ av person?
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Studentgränssnittet i Ladok3
FIRST LEGO League FIRST LEGO League - information.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
FIRST LEGO League 2015 Östersund FIRST LEGO League - Information.
Tillgodoräknande Administration Studentcentrum Upplägg Hittills under 2014 Ärendegång Ansökan om tillgodoräknande Scenarier Övrig information Diskussion.
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Utbildning om MÖV i AP2 Skriv punktlista eller text här i Arial Punktlista.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Vem är jag, Vem är du?.
VARFÖR GÅR ÖSTERSUND ÖVER TILL TOPOBASE 2010 NU!!!
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Kommunikationsplan för ----
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Idrottslyftsansökan i IdrottOnline. Idrottslyftet Idrottslyftet är en satsning på barn- och ungdomsidrott Idrottslyftets medel ska användas till insatser.
D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
Lathund Ladoksupport.
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Nu rapporterar vi i Treserva!
Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Hantering av kravönskemål
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Mail med länk.
Lathund Ladoksupport.
Handhavandeguide-Ladok Kursbevis
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Utbildning om MÖV i AP2 Skriv punktlista eller text här i Arial
Artvise Kundtjänst Helpdesk Mobile Portalen för interna användare.
Lathund Ladoksupport.
Artvise e-Tjänst Artvise - Kunddagar 2019.
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Rapportera resultat med titel
Presentationens avskrift:

Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå

Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support vid införande och lokal etablering. Projektsupport tar emot och svarar i supportärenden rörande allt från förstagångsinloggning i MIT-miljön och körning av IK till integration av REST-tjänster. Initialt en kanal främst för Lokala Projektledare som senare öppnades upp för att ta emot ärenden från fler roller i projektet. Och då öppnades ”kravkranen”

Kravönskemål »”Kravkranen” – användargrupper satte sig ner i grupper och testade igenom den senaste MIT-miljön. »Detta resulterade i ca 90 olika kravönskemål första omgången följt av 2 ungefär lika stora ”dumpar” följande testomgångar. »Kravorganisationen var såklart tacksamma men inte förberedda på hur dessa skulle hanteras… organisationen fanns med ett tekniskt stöd saknades.

Tekniskt stöd i Jira (Rapporterare) »Ny ärendetyp – Kravönskemål »Till skillnad mot ett klassiskt supportärende behöver ett kravönskemål bedömas av en Områdesproduktägare (OPÄ) »Obligatoriskt att ange område  Tilldelning till OPÄ »Rapportören skall kunna: -följa ärendet tills det avslås eller är implementerat i systemet -förstå hur ärendet hanteras av kravorganisationen -förstå varför de beslutat som de gjort

Tekniskt stöd i Jira (OPÄ) »OPÄ äger tilldelade kravönskemål efter ”sitt” område »OPÄ gör ett första ställningstagande »Ett kravönskemål behöver beskrivas i form av ett behov för att kunna bedömas och prioriteras. »Rapportören får ett ”automatiskt” förklarande mail om fortsatt hantering

Automatiskt genererade mail vid övergångar Hej! Tack för ditt kravönskemål! En områdesproduktägare kommer att läsa ditt förslag och kategorisera i en av fyra kategorier: 1. Review, vilket innebär att det går direkt vidare till utredning. 2. Closed (duplicate), vilket innebär att vi redan har fått in ett annat kravönskemål med samma syfte. 3. Pending, vilket innebär att det kommer att utredas vidare vid ett senare tillfälle, det är helt enkelt inte aktuellt just nu. 4. Closed (won't fix), vilket innebär att ditt önskemål inte kommer att genomföras. Du får veta i vilken kategori ditt kravönskemål hamnar och när det ändrar status, till exempel när det går från senarelagt till utredning. Om det behövs kommer vi att höra av oss för att få kompletterande information. Med vänliga hälsningar Daniel Erlandsson (Områdesproduktägare för Utbildningsinformation)

Färdiga knappar i Jira  Övergångar OPÄ hanterar ärenden från "Open" via knappar (motsv. blå fält i bilden)

Så här ser det ut när ett ärende skapas

Snabbsök

»Frågor? »Förslag! »Annat? »