Kartläggning av processer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Hjärt- och Lungdivisionen Universitetssjukhuset i Lund
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
Introduktion till Cosmic för Primärvården
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Välkommen till min hemsida Ali Eskandari Vem är jag Länkar Skicka e-post Här kan ni läsa om mig eller hitta interessanta länkar och skicka en till.
Logistik på SU
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Marie Skoglund och Kjersti Nylander Wahlgren
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Lifecare Mobil Hemtjänst
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Förstudien ”Mitt hjärta”
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Klamydiatest på nätet Laboratoriemedicinska länskliniken, Örebro Hösten 2010 Projekt ”Klamydiatest på nätet” drar igång Krav på säker IT-lösning = Mina.
Kan patienter ta ansvar för e-tjänster som erbjuds?
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Vad tycker du om att läsa?
Värdegrunden som hävstång
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
PowerPoint Kommentar.
Samordnad Individuell Plan
cancer och behandlings besked.
Bra mottagning – God tillgänglighet
Bakgrund Relativ 5-årsöverlevnad.
Nova Ward Introduktion
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
för patienter med misstänkt koloncancer
Hur fortsätter vi stärka konkurrenskraften i näringslivet? Regionala tillväxtprogrammet 2008-
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Vårdinformation och informationsöverföring
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Processerna Klinisk process
Standardiserade vårdförlopp
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Lean på Allergicentrum
Offensiv kvalitetsutveckling
Kartläggning av Patientens Väg I Tidig Samordning Start kartläggning Aktivitet Patientens kontakter och behandlingar Ärendets arbetsgång Händelseinformation.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Ledningssystem på 60 minuter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Patientråd Aleris Hälsocentral Bollnäs Dialogmöte
Inga patienter brukare ska ”falla mellan stolarna” Gråzoner synliggöras Beslutas av Direktörer/Nämnder /Fullmäktige beroende på olika krav Överenskommelser.
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Uppmärksamhetssymbolen (UMS) i COSMIC R8.1
Tillgänglig primärvård
Kartläggning av Patientens Väg I Tidig Samordning
Presentationens avskrift:

Kartläggning av processer

Värdeflödesanalys - arbetsgång Identifiera kunden och dess behov Hur ser flödet ut – processteg/aktiviteter Vem utför aktiviteten Hur flödar informationen Hur lång tid tar aktiviteterna Hur långa är ledtiderna Vad är värdeskapande ur patientperspektiv (och vad är slöseri) Identifiera alla steg i patientens väg genom vården, både det aktiviteter som tillför värde och ökar kvaliteten för patienten men även de som inte tillför värde. Finns varianter av flöden med gemensamma processteg För att få ett hanterligt antal värdeflöden bör patienterna grupperas in grupper utifrån vilka steg de passerar. Fokus ska ligga på patienten inte på avdelningen eller några enskilda operationer. Det gäller att hålla ett horisontellt fokus och inte vertikalt. Analys av värdeskapande: Att prioritera tidsmässiga fördelar framför stordriftsfördelar.

Arbetsgång värdeflödesanalys Kundbehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Rita upp detta och bilden innan Arbetsgången vid värdeflödesanalys. Steg 1: vem är kunden och vilka behov

Kundbehov Diskutera 2 minuter med bordsgrannen Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Vem är kunden? Vad är kundernas behov/krav? Kvalitet Tillgänglighet Bemötande Delaktighet Etc. Kundens behov/krav skall återkopplas till de mål vi sätter Diskutera 2 minuter med bordsgrannen – vem är kund till er verksamhet? 4

Aktiviteter och aktörer Kundebehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Vilka aktiviteter ingår i processen? Vilka aktörer ingår i processteget? Registrera remiss Bedöma remiss Boka/ kalla Besök Journal- skrivning Sekreterare Läkare Sjuksköterska Läkare Sekreterare Aktivitet: Gul postit Aktör: Grön postit 5

Process- information Hur väl fungerar processen idag? Kundbehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Hur väl fungerar processen idag? Hur lång är tiden för aktiviteten? Hur mycket väntan finns i processen? Hur lång är ledtiden? Hur flödar informationen i processen? Registrera remiss Bedöma remiss Boka/ kalla Besök Journal- skrivning Sekreterare Läkare Sjuksköterska Läkare V Sekreterare V V V Väntetid: Skriv direkt på pappret PT, processtid: Skriv direkt på pappret Är det viktigt att få med informationsflödet? Om ja, rita in det med ex pilar och skriv direkt på pilarna. PT = 1 min. PT = 12 min. PT = 20 min. PT = 45 min. PT = 20 min. 1 min 12 min 20 min 45 min 20 min 5 dagar 10 dagar 50 dagar 3 dagar 6

Kundbehov Aktiviteter och Aktörer Process info Analys och beräkning Identifiera slöseri Analys och beräkning Processtid: 98 min Genomloppstid: 68 dagar Processinformation Hur stor del av tiden i processen är värdeskapande? % värdeskapande tid = = 0,03% 98min 68 dagar PT: 98 min GT: 68 dag Registrera remiss Bedöma remiss Boka/ kalla Besök Journal- skrivning Sekreterare Läkare Sjuksköterska Läkare Sekreterare V V V V Väntetid: Skriv direkt på pappret PT, processtid: Skriv direkt på pappret PT = 1 min. PT = 12 min. PT = 20 min. PT = 45 min. PT = 20 min. 1 min 12 min 20 min 45 min 20 min 5 dagar 10 dagar 50 dagar 3 dagar 7

Grupparbete Värdeflödesanalys Läs igenom caset och gör sedan en värdeflödesanalys: Vad är patientens behov Hur ser flödet ut – processteg/aktiviteter Vem utför aktiviteten Hur lång tid tar aktiviteterna Hur långa är ledtiderna Vad är värdeskapande ur patientperspektiv Identifiera alla steg i patientens väg genom vården, både det aktiviteter som tillför värde och ökar kvaliteten för patienten men även de som inte tillför värde. Finns varianter av flöden med gemensamma processteg För att få ett hanterligt antal värdeflöden bör patienterna grupperas in grupper utifrån vilka steg de passerar. Fokus ska ligga på patienten inte på avdelningen eller några enskilda operationer. Det gäller att hålla ett horisontellt fokus och inte vertikalt. Analys av värdeskapande: Att prioritera tidsmässiga fördelar framför stordriftsfördelar.

Färgkod S S S S S S S S S Aktivitet/processteg: Gul post-it Registrera remiss Bedöma remiss Boka/kalla Besök Journal- skrivning V V V V V V V V S Sekreterare Läkare Sjuksköterska Läkare Sekreterare S S S S PT = 1 min. PT = 12 min. PT = 20 min. PT = 45 min. PT = 20 min. 1 min 12 min 20 min 45 min 20 min 5 dagar 10 dagar 50 dagar 3 dagar PT: 98 m GT: 68 d Aktivitet/processteg: Gul post-it Ansvarig och processinfo: Grön post-it Processtid, PT: Skriv direkt på pappret Väntetid: Skriv direkt på pappret Slöseri: Rosa post-it 9