Hälsorelaterad livskvalitet HRQoL i SWEDCON Birgitta Svensson
barn och ungdomar med hjärtfel Vad vet vi om hur de mår?
Vi vet….. Operationer Hjärtkateteriseringar Mediciner Intensivvårdsdygn UKG, EKG, syremättnad och blodtryck Överlevnad …………
Vad vet vi om…. Hur ofta tänker de på sitt hjärtfel Vad tänker/känner de om sitt hjärtfel? Hur är det med kamrater och vänner Hur mycket orkar de träna/röra sig? Hur går det i skolan? Vad kan vi göra för att underlätta/stötta?
Litteraturen Hälsorelaterad livskvalitet är sämre än hos friska barn (Pike et al,2007; Mellander et al, 2006). Hälsorelaterad livskvalitet är jämförbar med friska barn (Kwon et al, 2011; Manlhiot, 2009 och dÙdekem et al, 2009). Många löper risk för psykologiska anpassningsproblem efter öppen hjärtkirugi (Latal et al, 2009). Barn med lindriga diagnoser högre HRQoL än de med komplicerade (Latal et al, 2009). Komplexitetsgraden av hjärtfel saknar betydelse för HRQol (Kwon et al, 2011)
Hälsorelaterad livskvalitet DISABKIDS kortversion för kroniskt sjuka barn Ett självskattningsformulär med frågor och fem svarsalternativ 9-11 år och år Återbesök (DISABKIDS Europe Group-2006) NYHA Kognitiv funktion Social anpassning Fysisk aktivitet Psykolog, kurator Sjukgymnast Dietist Arbetsterapeut
Insamlad data från Lund Studie med 257 barn och ungdomar med medfödda hjärtfel indelade i följande grupper Grupp 1= 91 utan hjärtoperation/hjärtkateterisering Grupp 2= 91 med 1 hjärtoperation/hjärtkateterisering Grupp 3= 75 med 2 eller flera hjärtoperation/hjärtkateterisering
Resultat DISABKIDS 92,9 94,4 86,6 Totalpoän g
Resultat NYHA Barn och ungdomar i grupp 2 och 3 har mer begränsningar i sin fysiska kapacitet än de i grupp 1. Idrott Majoriteten av alla barn har mer än tre timmars fysisk aktivitet/vecka (även i grupp 3). Social anpassning Majoriteten av barn och ungdomar har inga betydande kamratkonflikter. Barn och ungdomar i grupp 3 upplever signifikant mer kamratkonflikter än de i grupp 1 och grupp 2. Kognitiv funktion Majoriteten av barn och ungdomar går i vanlig skola. Barn och ungdomar i grupp 3 har signifikant mer kognitiva svårigheter än de i grupp 1 och 2. Det är barn och ungdomar i grupp 3 som har de flesta kontakterna med psykolog, kurator, dietist, sjukgymnast och arbetsterapeut
Nuläget Antal DISABKIDS=842 från 2009 till Antal livskvalitet = 725 från 2009 till
Hur gör vi för att fler barn och ungdomar skall få möjlighet att besvara livskvalitetsformulär?
Möjligheter/svårigheter Hur hanteras HRQoL formulären? Vad fungerar bra i hanteringen av HRQoL formulären? Vilka är svårigheterna i hanteringen? Hur kan vi använda formulären på individnivå? Vilka är möjligheterna med att mäta HRQoL? Vilka hinder finns för mätning av HRQoL?
Percentil 80,8 84,8 66,5
Fördelar/nackdelar DISABKIDS Kort, går fort att svara på Går att använda (förväntat resultat, lägre i grupp 3) Postitivt falskt resultat= vi tror något annat än vad det är Kombination med NYHA etc viktig Validerat/reliabilitetstestat Grova mått Kan inte användas för att hitta drabbade barn tidigt Kan inte analysera temavis endast totalpoäng