Mitt land Karta Namngeografi (stora städer, floder, berg mm)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
VAD ÄR ETT ROLLSPEL?. TRÄNA DINA FÖRMÅGOR ATT…   problematisera utrikespolitiska frågor   förstå bakgrunden till olika ställningstaganden utifrån.
Planering om Ämnesområdet Afrika år 6
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Samhällsekonomi 2.
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Intervju inför ViV-projektet.
Wanås 24 maj 2010 Florist och Frisör klassen på Wanås tillsammans med Sigbritt.
Syftet med en personlig handlingsplan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Arbetar där Guds rike bryter fram!. - ICBI -2 Distansbibelskolan ICBI tränar församlingsledare på missionsfälten. ”De skall göra de heliga mera fullkomliga.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Kontraster.
Ditt namn Din lärare Din årskurs
Instruktioner BF12A – BF12B
Handel i världen - varför då?
Workshop inför Projektet
Turismens historia kapitel 2.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Att rita en instruktion
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevaktiva utvecklingssamtal
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Vår ö, eller landet vi fann Och hur vi klarar oss där…
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
BNP  Bruttonationalprodukt  Samlade värdet av alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år BNI  Bruttonationalinkomst  Värdet av.
Världskrigens tid, en mörk tid.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Vad är återvinnings konst och hur ska vi arbeta med det?
Vem är jag, Vem är du?.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vår orättvisa värld SO årskurs 6.
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Eskilstuna i siffror Befolkningen efter bakgrund Födda i ett annat land (23%) Födda i Sverige med 2 utrikes födda föräldrar (8%)
Tolka kartor och diagram Befolkning. Plattektonik Jorden för ca 250 miljoner år sedan. (Pangaea)
Hur kan man mäta välstånd?
Vatten finns i olika former
Vatten finns i olika former
Svenska Brukshundklubben
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Ditt land Ett land i Europa.
Arabiska och arabisktalande länder -En presentation
Vår orättvisa värld SO årskurs 6.
Ditt namn | Din lärare | Ditt betyg
Produktion, handel och transport
Ditt namn | Din lärare | Din årskurs
Ditt namn Din lärare Din årskurs
Export och import.
Stormaktstiden grupparbete 1611 och 1721
Presentationens avskrift:

Mitt land Karta Namngeografi (stora städer, floder, berg mm) Landets historia Statsskick Naturtillgångar Näringslivet Ekonomi Export och import Turism

Dessa länder har eleverna valt: Mitt land Dessa länder har eleverna valt: Algeriet – Oscar J Angola – Magnus Bolivia – Mikael Bulgarien – Emelie Chile - Markus Colombia - Christoffer Costa Rica – Angelica Cuba - Sanna B Ecuador - Sanna J Egypten - Daniel Eritrea – Caroline Etiopien - Joakim Filippinerna - Madeleine Indien - Oscar D Libyen – Sandra S Madagaskar - Emma L Mali – Hanna Marocko – Lina Moçambique – Anna Namibia - Simon Nicaragua – Sandra L Nya Guinea - Calle Peru – Ida Ryssland – Oskar S Seychellerna – Emma S Somalia – Joel Swaziland - Dennis Venezuela - Emma F

Mitt land (BNP per capita) betyder ”Bruttonationalprodukten per invånare” och är summan av alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år delat på alla invånare.

Mitt land Enskilt arbete: Berätta allt om ditt land Skriv ner vad du tycker om dina kompisars redovisningar. Anteckna även vad du tycker är extra intressant om kompisarnas länder. Skriv på löspapper och lämna pappret till mig. Grupparbete: Titta på era länders ekonomi, lägg upp en åtgärdsplan för hur ni kan hjälpa varandra, tex. med handel, arbetskraft, råvaror, livsmedel mm. Grundligt och uttömmande!! Detta ska redovisas inför hela klassen med hjälp av PowerPoint. Jag betygsätter redovisningen och den åtgärdsplan ni presenterar.

Mitt land Redovisningen i PP Börja med en kort presentation om varje lands möjligheter och problem Presentera en åtgärdsplan där ni tar tillvara möjligheterna och löser problemen Var noga med att se på problemen och möjligheterna ur olika perspektiv Redovisa de följder er åtgärdsplan får för varje land, försök att se så långt in i framtiden som möjligt Gör en skiss på papper först och planera hur er PP ska se ut, datatiden är begränsad!

Mitt land Grupp 1 Algeriet – Oscar J Angola – Magnus Etiopien - Joakim Somalia – Joel Grupp 2 Cuba - Sanna B Ecuador - Sanna J Libyen – Sandra S Indien - Oscar D Grupp 3 Costa Rica – Angelica Marocko – Lina Venezuela - Emma F Eritrea – Caroline Grupp 4 Chile - Markus Bolivia – Mikael Nya Guinea - Calle Swaziland – Dennis Grupp 5 Seychellerna – Emma S Madagaskar - Emma L Mali – Hanna Moçambique – Anna Grupp 6 Colombia - Christoffer Egypten - Daniel Namibia - Simon Ryssland – Oskar S Grupp 7 Bulgarien – Emelie Peru – Ida Nicaragua – Sandra L Filippinerna – Madeleine