Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Advertisements

Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Bertil Forsberg och Kadri Meister
SLB-analys Malin Ekman
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
TIDPUNKT FÖR SENASTE KONTROLL AV DÄCKTRYCK Bildäcksförbundets Sommardäcksundersökning i september 2002 Augusti-september 44 % Juni-juli 21,1.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
PARTIKLAR PM2,5 EMISSIONSKARTERING OCH
BC – utsläpp och halter i städer
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Miljöförvaltningen Stockholm Stockholms universitet Luftburna partiklar - påverkan på hälsa och luftkvalitet ½ Slb + ½ ITM.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm
Översynen av EU direktivet – Nya rön om hälsoeffekterna -
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Infrastrukturplanerna
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Kollektivtrafikbarometern 2013
Elevströmmar i Stockholm - grundskola
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Länstal 2014.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Prognoser av hälsorisker på grund av höga pollen och luftföroreningshalter + = ?
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
PARTIKLAR Källor till partiklar Lagstiftning, miljömål, forskning och Värmlands läns luftvårdsförbunds mätningar Hälsoeffekter Åtgärder ur ett Värmlandsperspektiv.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
Gällivare Sjukhus Anna-Karin Lindmark Enhetschef
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Patientsäkerhetskultur mätning
Uppföljning av Jämförelseprojektet Hemtjänst Nätverket Bohuslän, Lysekil, Munkedal, Orust, Sotenäs, Strömstad, Tanum och Tjörn. Rapporten klar
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Staffan Algers Professor i transportsystemanalys , KTH
Vattenundersökningar vid Norra Randen Norra randen (NR) - 6 sjömil öster om Grisslehamn - Lat 60 o 06’N, Long 18 o 57’E - Bottendjup 130 meter.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Barnhälsovårdens statistik för Norrbottens län rapporterad jan 2012 Maj 2012 Barbro Nilsson Länsenheten MHV/BHV Kompetenscentrum.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Generationsdubbel Inomhus januari 2010 Grupp A X X X 1 32 Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius.
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
Utblick luftkvalitet Luftkvalitetsmodellering i stadsmiljö – preliminära resultat från SCAC presenteras av Lars Gidhagen med stöd från - Christer Johansson,
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet

Outline Varför dubbdäcksförbud PM10 halter senaste åren Dubbandelen Trafikmängden Meteorologin Partikelslitage Halterna Andra effekter

Slutsatser 1/2 Lägre dubbdäcksandel Mindre mängd trafik Både i innerstaden och infartslederna Fr ca 65% tll 35%-40% på Hornsgatan Mindre mängd trafik Hornsgatan ca 25% Små ökningar på mindre gator Mindre generering av PM10 För jan – maj 2010 jfrt med 2009 Ca 30-40% Ca 50% mindre inklusive trafikminskningen

Slutsatser 2/2 PM10 normen klaras ej på Hornsgatan Fler dygn än 35 över 50 ug/m3 Årsmedelvärdet klarades Lägre halter av PM10 2010 Vägbanefuktigheten minskade suspensionen Högsta halterna lägre 2010 som 2009 Motverkande faktorer Stabilare, lägre vindhastigheter Mer sand och salt,

Varför dubbdäcksförbud? Gränsvärden överskrids Bidrag från dubbdäck till PM10 Hälsopåverkan av partiklar Andra aspekter Vägbaneslitaget stort – hårt stenmaterial Ökade bullernivåer Varför bara Hornsgatan? Avgifter ej möjligt Förbud i hela innerstaden ej möjligt Möjligt ändra vägföreskrifterna

Dubbförbud från 1:a Jan 2010 +Förkortad säsong med 2 veckor (15 april i st f 30 april) Mätstation

Rapporter Mer detaljerad analys inkluderande hela Stockholm under preparering. Kan laddas ner under Rapporter på www.slb.nu/lvf Där finns också senaste partikelhalterna i realtid.

PM10 årsmedelvärden Normen klaras

PM10 – antal dygn >50 µg/m3 Normen överskrids – även 2010

PM10 Hornsgatan 100 värsta dygnen 2010 Den lokala trafiken avgörande för de högsta halterna Värre 2009 jämfört med 2010 PM10 Hornsgatan 100 värsta dygnen 2009 Från årsrapporterna för 2009/2010 (www.slb.nu/lvf)

Vad har hänt som har påverkat PM10 halterna? Dubbandelen Trafikmängden Meteorologin Sandning & saltning

Dubbandelen har minskat Infartsleder Vintern 2009/2010 ~65 %

Dubbandel 2010: 35% - 40% dubbdäck jämfört med 65%-70% tidigare Hornsg 2003-2007 Sveavägen 2010 Hornsgatan 2010 2010: 35% - 40% dubbdäck jämfört med 65%-70% tidigare

Minskad trafik på Hornsgatan Södra länken Trängselskatteförsök Permanent trängselskatt Dubbdäcksförbud

Minskad trafik - Minskad trafik under perioden med dubbförbud; - Ca 7000 med dubbdäck 2010 jämfört med 17000 tidigare - Jämn fördelning över andra gator av vissa av de som försvann fr Hornsg.

Sandning & saltning (Södermalm) ca 2 x mer 2009/2010 jfrt med 2008/2009 Men Hornsgatan sandas ej normalt

Meteorologin onormal 2010

Mycket tydlig koppling till fuktighet

Komplexa samband Faktor Påverkan på utsläpp Påverkan på halten Trafiken minskade Minskade utsläpp Minskar Dubbandel minskade Minskad generering av slitagepartiklar ger mindre utsläpp Meteorologi: Stabilt och låga vindhastigheter Ingen större effekt Ökar (p g a sämre ventilation) Kallt, fuktiga, snöiga och isiga vägbanor Minskad suspension Sandning/saltning Viss mängd PM10 i sand + ökat slitage främst då dubbdäck används Ökar

Bidrag till PM10 Januari-maj 2006-2010

Vägbanans fuktighet avgörande för PM10 bidraget

PM10/NOx Hornsgatan 2007 - 2010 Tydliga indikationer: Trots lång period med fuktig vägbana & mer sand än normalt så blev haltbidragen på våren mindre än normalt

Dubbdäckens PM10 generering väl kartlagd i en rad studier Gaturum Sthlm 30 km/h 50 km/h 70 km/h Dubbdäck Odubbat vinterd. Sommardäck Laboratorium Dubbdäckens PM10 generering väl kartlagd i en rad studier OSLO Tunnlar Kemisk sammansättning Fordonshastighet (km/h) Masskoncentrationskvot Maj; dubb/odubbade September; dubb/sommar Mobila mätningar

Minskad PM10 generering 2010 Minskad dubbandel från ca 65% till 40% Ca 30% till 40% minskad bildning av PM10 Januari-maj 2010 jfrt med 2009 +Minskad trafikmängd Totalt ca 50% - 60% minskad PM10 bildning Januari - maj 2010 jfrt m 2009

Fortsatt utvärdering och uppföljning Vintern 2010/2011 Inkludera hela regionen Kvantifiera haltpåverkan (modellberäkningar; NORTRIP) Andra aspekter Drift o underhåll Olycksstatistik Kommunikationsinsatsen

Andra effekter Minskat buller (4-5 decibel - halvering) Minskat vägslitage Minskad bränsleförbrukning Minskad nedsmutsning/miljöpåverkan

Dra in klorna!