Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet
Outline Varför dubbdäcksförbud PM10 halter senaste åren Dubbandelen Trafikmängden Meteorologin Partikelslitage Halterna Andra effekter
Slutsatser 1/2 Lägre dubbdäcksandel Mindre mängd trafik Både i innerstaden och infartslederna Fr ca 65% tll 35%-40% på Hornsgatan Mindre mängd trafik Hornsgatan ca 25% Små ökningar på mindre gator Mindre generering av PM10 För jan – maj 2010 jfrt med 2009 Ca 30-40% Ca 50% mindre inklusive trafikminskningen
Slutsatser 2/2 PM10 normen klaras ej på Hornsgatan Fler dygn än 35 över 50 ug/m3 Årsmedelvärdet klarades Lägre halter av PM10 2010 Vägbanefuktigheten minskade suspensionen Högsta halterna lägre 2010 som 2009 Motverkande faktorer Stabilare, lägre vindhastigheter Mer sand och salt,
Varför dubbdäcksförbud? Gränsvärden överskrids Bidrag från dubbdäck till PM10 Hälsopåverkan av partiklar Andra aspekter Vägbaneslitaget stort – hårt stenmaterial Ökade bullernivåer Varför bara Hornsgatan? Avgifter ej möjligt Förbud i hela innerstaden ej möjligt Möjligt ändra vägföreskrifterna
Dubbförbud från 1:a Jan 2010 +Förkortad säsong med 2 veckor (15 april i st f 30 april) Mätstation
Rapporter Mer detaljerad analys inkluderande hela Stockholm under preparering. Kan laddas ner under Rapporter på www.slb.nu/lvf Där finns också senaste partikelhalterna i realtid.
PM10 årsmedelvärden Normen klaras
PM10 – antal dygn >50 µg/m3 Normen överskrids – även 2010
PM10 Hornsgatan 100 värsta dygnen 2010 Den lokala trafiken avgörande för de högsta halterna Värre 2009 jämfört med 2010 PM10 Hornsgatan 100 värsta dygnen 2009 Från årsrapporterna för 2009/2010 (www.slb.nu/lvf)
Vad har hänt som har påverkat PM10 halterna? Dubbandelen Trafikmängden Meteorologin Sandning & saltning
Dubbandelen har minskat Infartsleder Vintern 2009/2010 ~65 %
Dubbandel 2010: 35% - 40% dubbdäck jämfört med 65%-70% tidigare Hornsg 2003-2007 Sveavägen 2010 Hornsgatan 2010 2010: 35% - 40% dubbdäck jämfört med 65%-70% tidigare
Minskad trafik på Hornsgatan Södra länken Trängselskatteförsök Permanent trängselskatt Dubbdäcksförbud
Minskad trafik - Minskad trafik under perioden med dubbförbud; - Ca 7000 med dubbdäck 2010 jämfört med 17000 tidigare - Jämn fördelning över andra gator av vissa av de som försvann fr Hornsg.
Sandning & saltning (Södermalm) ca 2 x mer 2009/2010 jfrt med 2008/2009 Men Hornsgatan sandas ej normalt
Meteorologin onormal 2010
Mycket tydlig koppling till fuktighet
Komplexa samband Faktor Påverkan på utsläpp Påverkan på halten Trafiken minskade Minskade utsläpp Minskar Dubbandel minskade Minskad generering av slitagepartiklar ger mindre utsläpp Meteorologi: Stabilt och låga vindhastigheter Ingen större effekt Ökar (p g a sämre ventilation) Kallt, fuktiga, snöiga och isiga vägbanor Minskad suspension Sandning/saltning Viss mängd PM10 i sand + ökat slitage främst då dubbdäck används Ökar
Bidrag till PM10 Januari-maj 2006-2010
Vägbanans fuktighet avgörande för PM10 bidraget
PM10/NOx Hornsgatan 2007 - 2010 Tydliga indikationer: Trots lång period med fuktig vägbana & mer sand än normalt så blev haltbidragen på våren mindre än normalt
Dubbdäckens PM10 generering väl kartlagd i en rad studier Gaturum Sthlm 30 km/h 50 km/h 70 km/h Dubbdäck Odubbat vinterd. Sommardäck Laboratorium Dubbdäckens PM10 generering väl kartlagd i en rad studier OSLO Tunnlar Kemisk sammansättning Fordonshastighet (km/h) Masskoncentrationskvot Maj; dubb/odubbade September; dubb/sommar Mobila mätningar
Minskad PM10 generering 2010 Minskad dubbandel från ca 65% till 40% Ca 30% till 40% minskad bildning av PM10 Januari-maj 2010 jfrt med 2009 +Minskad trafikmängd Totalt ca 50% - 60% minskad PM10 bildning Januari - maj 2010 jfrt m 2009
Fortsatt utvärdering och uppföljning Vintern 2010/2011 Inkludera hela regionen Kvantifiera haltpåverkan (modellberäkningar; NORTRIP) Andra aspekter Drift o underhåll Olycksstatistik Kommunikationsinsatsen
Andra effekter Minskat buller (4-5 decibel - halvering) Minskat vägslitage Minskad bränsleförbrukning Minskad nedsmutsning/miljöpåverkan
Dra in klorna!