Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
NULÄGE VÅREN RESULTAT I KORTHET – EFFEKTMÅLEN FÖR 2013 MÅLRESULTAT TÄCKNINGSGRAD 60 % av registren >80 % 67 % ÖPPENHET Alla med över 80 % täckning.
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Bland traditionella stålländer är Sverige unikt genom...
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Hannes Johnson, doktorand Maritime Environment, Chalmers.
Beredskapsplanering samhällsviktiga transporter
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
CO2-utsläpp i ton, per enkeltur
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Edströmska Trafiklärareutbildningen
Fossilbränslefri region
Klimat och transporter
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Studenter och studentbostäder i Stockholms län Ylva Disheden 7 december 2012 Tillväxt, miljö och regionplanering.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Horisontella mål i projektverksamhet
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Utsläppsrätter och miljökostnader
Mat och klimat.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
50 % CO2e
Viktiga händelser Förstärkning Tillsättning av miljösamordnare 50% nov Tillsättning av folkhälsosamordnare 50% feb Uppdrag Undersöka,
Tomas Björnsson, Affärsstrategichef Göteborg, 14 Maj 2013 Energibolagens strategiska utvecklingsagenda Vilken väg mot de-karbonisering kommer Europa att.
Cartesia Skolskjuts Cartesia Skolskjuts är ett marknadsledande och kvalificerat beslutsstödssystem som effektiviserar och kvalitetssäkrar skolskjutsplaneringen.
Varumärket Luleå kommun
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Ej skalenligt LED-Test Trafikverket region Nord Utökat test Mot Morjärv – E10 Kiruna (300 km) E4 Kalix 10 km Haparanda 60 km E4 Luleå 75 km.
Nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling Med fokus på kommunala FASTIGHETER.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Papper Produktion och leveranser
Presentationens avskrift:

Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter Christina Persson Ystads Kommun christina.b.persson@ystad.se KNEG:s Resultatkonferens 2014.12.01 Stockholm Inledning med resultat……

Ystad-Österlenmodellen Kort presentation Tre kommuner tillsammans kritisk massa Totalt 60 000 invånare Lev. adresser cirka 125 Ytan 4 x 5 mil Geografisk tyngdpunkt Hammenhög 50 % av mottagare inom 10 km radie Ystad tätort Samarbetspartners:

Målsättning det svenska transportsystemet < CO2 Godstransporter ökat med 44 % perioden 1990-2012 Godstransporter ökar med 3-4 % per år !! EU-målsättning till 2030 att minska utsläppen med 40 % !! Kommuners inställning marknadens uppgift ?? Ekvationen går inte ihop

Ökad transporteffektivitet Teknikutveckling med renare motorer och lägre bränsleförbrukning Utökad användning av förnybara drivmedel Förändrat beteende genom effektiviseringar i transportens utförande

75% färre transporter……… Hur då? Gängse affärsmodell Ny affärsmodell Beteendeförändring Godsmängd: 37 ton/vecka Godsmängd: 37 ton/vecka Antal transporter/år: 26 000 Antal transporter/år: <7 000 Antal transporter/ år: 26 000 Antal transporter/ år: 7000

minskad miljöbelastning Ystad-Österlen 26 245 leveranser per år vid affärsmodell fri leverans 75% minskad miljöbelastning Ystad-Österlen < 7 000 leveranser per år vid affärsmodell samdistribution

För kommunen en upphandlingsfråga Men resultatet: Minskad miljöbelastning Ökad andel närproducerade livsmedel Ökad service i varuförsörjningskedjan

Samordnad Varudistribution 2.0 Hög komplexitet Logistik med ruttoptimering Elektronisk handel (SFTI) LOU (Lagen om offentlig upphandling) Livsmedelsleverantörer ”närproducerat” Ny affärsmodell ”resursoptimerat upphandlingsunderlag”

Affärsmodell baserad på ruttoptimering /verksamhetsbehov Volymer- optimera bilarna Stopptider- leveransprecision Tid för leverans- leveranstid Geografi

Geografin och matarsträckans betydelse för att nå kommunens miljömål Lokalisering Sträcka Matar- sträcka Skillnad i procent Körtid i timmar DC Ystad tätort 781 km - 43:38 tim. DC Tomelilla tätort 846 km 65 km 8,3 % 45:08 tim. 3,4 % DC Simrishamn tätort 1,042 km 261 km 33,4 % 47:25 tim 8,7 % DC Sjöbo tätort 1,216 km 435 km 55,7 % 50:29 tim 15,7 % DC Malmö (öster) 1,794 km 1,013 km 129,7 % 66:48 tim 30,0 %

Optimerat underlag,rörlig kostnad istället för fast (Km, h)

Omvänd fakturering baserad på realtidsregistrering Traditionell upphandling utgår från; fast pris per stopp alt. antal timmar per dag Skillnad Resursoptimerad upphandling utgår från; Arbetad tid och körda kilometer Omvänd fakturering = kommunen anger vad som skall faktureras i sträcka och tid genom (transparent) fordonsövervakning Fordonsövervakning

Ny upphandlingsmodell Tack vare fordonsdatorer får vi transparens och mätbara parametrar Körtid, körsträcka, stopptider Underlag för ”omvänd fakturering” Ecoindex (bränsleförbrukning, tomgångskörning, CO2) Hastighetsdata Revision 1 ggr/ år

seminarium ”Samordnad varudistribution 2.0” Ystad-Österlenklustret Jönköping Ystad Göteborg Simrishamn Kungsbacka Tomelilla Trollhätteklustret Lundaklustret Trollhättan Höör Lysekil Lund Munkeby Eslöv Sotenäs Hörby Strömstad Kävlinge Tanum Svalöv Vänersborg Båstad Lidköping Helsingborg Finnspång Laholm Linköping Malmö Norrköping Sjöbo Södertörnklustret Vellinge Haninge Blekingeklustret Huddinge Karlshamn Nynäshamn Karlskrona Botkyrka Sölvesborg Nykvarn Bromölla Salem Olofström Södertälje Ronneby Tyresö Kronobergklustret Borlängeklustret Växjö Borlänge Älmhult Falun Alvesta Gagnef Lessebo Ludvika Ljungby Smedejbacken Markaryd Säter Uppvidinge Karlstad Kalmarklustret Örebro Kalmar Nora Borgholm Norrtälje Emmaboda Örnsköldsvik Mörbylånga Nybro Norge Torsås Oslo Deltagande kommuner och representerade kommunkluster vid seminarium ”Samordnad varudistribution 2.0” FÖRKLARING Kommuner som deltar i ”bold” Kommuner som ingår i kluster

Utmärkelser Nominerade till Post Nords ”Logistic Award” 2013 Tidningen Intelligent Logistik ”Årets Logistik kommun” 2013 Godstransportådets pris ”Årets Lyft” 2014 Årets lyft

? Tina Persson