Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter Christina Persson Ystads Kommun christina.b.persson@ystad.se KNEG:s Resultatkonferens 2014.12.01 Stockholm Inledning med resultat……
Ystad-Österlenmodellen Kort presentation Tre kommuner tillsammans kritisk massa Totalt 60 000 invånare Lev. adresser cirka 125 Ytan 4 x 5 mil Geografisk tyngdpunkt Hammenhög 50 % av mottagare inom 10 km radie Ystad tätort Samarbetspartners:
Målsättning det svenska transportsystemet < CO2 Godstransporter ökat med 44 % perioden 1990-2012 Godstransporter ökar med 3-4 % per år !! EU-målsättning till 2030 att minska utsläppen med 40 % !! Kommuners inställning marknadens uppgift ?? Ekvationen går inte ihop
Ökad transporteffektivitet Teknikutveckling med renare motorer och lägre bränsleförbrukning Utökad användning av förnybara drivmedel Förändrat beteende genom effektiviseringar i transportens utförande
75% färre transporter……… Hur då? Gängse affärsmodell Ny affärsmodell Beteendeförändring Godsmängd: 37 ton/vecka Godsmängd: 37 ton/vecka Antal transporter/år: 26 000 Antal transporter/år: <7 000 Antal transporter/ år: 26 000 Antal transporter/ år: 7000
minskad miljöbelastning Ystad-Österlen 26 245 leveranser per år vid affärsmodell fri leverans 75% minskad miljöbelastning Ystad-Österlen < 7 000 leveranser per år vid affärsmodell samdistribution
För kommunen en upphandlingsfråga Men resultatet: Minskad miljöbelastning Ökad andel närproducerade livsmedel Ökad service i varuförsörjningskedjan
Samordnad Varudistribution 2.0 Hög komplexitet Logistik med ruttoptimering Elektronisk handel (SFTI) LOU (Lagen om offentlig upphandling) Livsmedelsleverantörer ”närproducerat” Ny affärsmodell ”resursoptimerat upphandlingsunderlag”
Affärsmodell baserad på ruttoptimering /verksamhetsbehov Volymer- optimera bilarna Stopptider- leveransprecision Tid för leverans- leveranstid Geografi
Geografin och matarsträckans betydelse för att nå kommunens miljömål Lokalisering Sträcka Matar- sträcka Skillnad i procent Körtid i timmar DC Ystad tätort 781 km - 43:38 tim. DC Tomelilla tätort 846 km 65 km 8,3 % 45:08 tim. 3,4 % DC Simrishamn tätort 1,042 km 261 km 33,4 % 47:25 tim 8,7 % DC Sjöbo tätort 1,216 km 435 km 55,7 % 50:29 tim 15,7 % DC Malmö (öster) 1,794 km 1,013 km 129,7 % 66:48 tim 30,0 %
Optimerat underlag,rörlig kostnad istället för fast (Km, h)
Omvänd fakturering baserad på realtidsregistrering Traditionell upphandling utgår från; fast pris per stopp alt. antal timmar per dag Skillnad Resursoptimerad upphandling utgår från; Arbetad tid och körda kilometer Omvänd fakturering = kommunen anger vad som skall faktureras i sträcka och tid genom (transparent) fordonsövervakning Fordonsövervakning
Ny upphandlingsmodell Tack vare fordonsdatorer får vi transparens och mätbara parametrar Körtid, körsträcka, stopptider Underlag för ”omvänd fakturering” Ecoindex (bränsleförbrukning, tomgångskörning, CO2) Hastighetsdata Revision 1 ggr/ år
seminarium ”Samordnad varudistribution 2.0” Ystad-Österlenklustret Jönköping Ystad Göteborg Simrishamn Kungsbacka Tomelilla Trollhätteklustret Lundaklustret Trollhättan Höör Lysekil Lund Munkeby Eslöv Sotenäs Hörby Strömstad Kävlinge Tanum Svalöv Vänersborg Båstad Lidköping Helsingborg Finnspång Laholm Linköping Malmö Norrköping Sjöbo Södertörnklustret Vellinge Haninge Blekingeklustret Huddinge Karlshamn Nynäshamn Karlskrona Botkyrka Sölvesborg Nykvarn Bromölla Salem Olofström Södertälje Ronneby Tyresö Kronobergklustret Borlängeklustret Växjö Borlänge Älmhult Falun Alvesta Gagnef Lessebo Ludvika Ljungby Smedejbacken Markaryd Säter Uppvidinge Karlstad Kalmarklustret Örebro Kalmar Nora Borgholm Norrtälje Emmaboda Örnsköldsvik Mörbylånga Nybro Norge Torsås Oslo Deltagande kommuner och representerade kommunkluster vid seminarium ”Samordnad varudistribution 2.0” FÖRKLARING Kommuner som deltar i ”bold” Kommuner som ingår i kluster
Utmärkelser Nominerade till Post Nords ”Logistic Award” 2013 Tidningen Intelligent Logistik ”Årets Logistik kommun” 2013 Godstransportådets pris ”Årets Lyft” 2014 Årets lyft
? Tina Persson