Leva med EN planet Tekniska Museet Gitte Jutvik, WWF

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling är kanske mänsklighetens största utmaning.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
~ Den första mobiltelefonen ~
Växthuseffekten – så fungerar den
Jordens och livets utveckling
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Foto; Kjell-Åke Fredriksson, Naturskyddsföreningen Hornuggla
Evolution -evolutionsläran förklarar hur livet uppstod och hur det levande hela tiden förändras.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Landsbygdsutveckling med radikalt nya förutsättningar.
Världsnaturfonden WWF
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Mälardalens högskola Det här är.
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
Världens bästa skola Linda Norberg.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Läroplansträff Välkomna!.
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Ekologiska Fotavtryck
Ekonomin FöretagHushåll Varor och tjänster Produktionsfaktorer, arbetskraft.
Presentation om klimatet från Världens kurs Klimat och miljö
Läran om samspelet mellan växter, djur och natur
Växthus-effekten The Greenhouse Effect.
Biogasutbildning 2011 Projektgrupp Swebgas Patrik Ullerud Maria Rydén Jesper Ring Mirel Kevric Emil Lundberg.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Klimaträttvisa Utifrån Ett biskopsbrev om klimatet och Världens kurs Ditt namn Ort och datum.
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Lärardagar på CERN 13 november 2008 Tord ekelöf, Uppsala universitet1.
© Cat Holloway / WWF-Canon 21 March Ekomatsligan med tema Den goda fisken WWFs fiskguide och effekter Inger Näslund Världsnaturfonden WWF 12 november.
MAT OCH JORDBRUK För att alla människor ska få mat år 2020 så behövs det att livsmedelsproduktionen fördubblas.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Bruka utan att förbruka
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Välkommen! Willkommen! Bienvenu! Welcome to Växjö! Växjö Europas grönaste stad 환영 歓迎 歡迎 Tervetuloa 欢迎.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Energi slukande livsstil Det nuvarande samhället bygger sin funktion till stor del på en konsumtion. Omsättningen av varor och tjänster kräver en stor.
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
Hållbar utveckling.
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
MERGE for GAC May 2010 Klimatfrågan: Nutidens skugga på framtiden Klimatfrågan: Nutidens skugga på framtiden Markku Rummukainen Lunds universitet,
© European Space Agency Living Planet Report 2014 Sammanfattning av Världsnaturfonden WWFs.
Naturvårdstrender "Vi ska utnyttja solen och vindarna och jorden till att skapa bränsle till våra bilar och driva våra fabriker. Och vi ska förvandla.
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Världsnaturfonden WWF presenterar Living Planet Report 2006 Lars Kristoferson, Lennart Nyman och Carina Borgström Hansson 24 oktober 2006.
Kunskap – Nyckel – Förändring av natur, miljö och klimat. Ett program av K-G Ahlström, med enkel och saklig fakta om energi. ©K-G Ahlström 1.
En presentation av tillståndet för jorden. MÄNSKLIGHETENS EKOLOGISKA FOTAVTRYCK, GLOBAL LIVING PLANET INDEX,
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Tack för ni använder WWFs material och sprider kunskap och engagemang.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Miljö Ekonomiska Sociala
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Mat på hållbar väg Gitte Jutvik Guterstam Världsnaturfonden, WWF 1.
Vi driver omställningen
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.

Klimat och miljö.
Lions och miljön Miljömedveten hjälporganisation Sveriges Lions pris för miljö och hållbar utveckling.
Energiförsörjningen och miljön
Tack för ni använder WWFs material och sprider kunskap och engagemang.
Presentationens avskrift:

Leva med EN planet Tekniska Museet 100120 Gitte Jutvik, WWF gitte.jutvik@wwf.se Leva med EN planet 1

Från panda till planet                                                                                                         Panda 1961

WWF - Word Wide Fund for Nature Ca. 100 länder Ca 5 millioner supportrar Grundat 1961. Nästan 50 års erfarenhet WW är en stor internationell organisation som finns spridd med verksamhet över hela världen Det finns ett stort förtroende för vår verksamhet - något som vi är rädda om. Vi har lång erfarenhet av vad hållbar utveckling är i praktiken

bevara världens biologiska mångfald WWF arbetar för att bevara världens biologiska mångfald verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt minska föroreningar och ohållbar konsumtion WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.

Mått på naturens hälsotillstånd, 1686 ryggradsdjur följs Living planet index Mått på naturens hälsotillstånd, 1686 ryggradsdjur följs WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.

Ekologiska fotavtryck Mått på hur mycket natur mänskligheten använder WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.

Trender att vända

En sammanfattning finns nu på svenska Gått 40 år sen Apollo 8 fotade jorden. Jorden 5 000 000 000 år Människan 1 000 000 000 år 40 000 gen Jordbrukare 10 000 år 400 gen Fossila bränslen 200 år 8 gen Miljöproblem 50 år 2 gen Tågresa Malmö – jorden föds Jönköping – första encelliga livet Umeå – livet upp på land ½ m från busshållplatsen i Lycksele – människan 2 cm från busshållplatsen – du 40-åring föds

Jordens yta : 51 miljarder hektar Dela lika? 3/4 av jordytan producerar väldigt lite (öknar, djuphavsgravar, bergstoppar osv) 13,4 / 6,48 = 2,1 hektar per person På knappt 1/4 av jordytan sker så gott som all fotosyntes = 13,4 miljarder hektar OH Glob. Låt oss nu sätta in dessa olika stora fotavtryck i ett sammanhang. Låt oss undersöka hur mycket biologiskt produktiva ytor vi har på jorden. Jorden har en sammanlagd area av c:a 51 miljarder hektar. Men 75% av jordytan har mycket låg biologisk produktions-kapacitet (mycket liten primär-produktion). Det kan bero på att den är täckt av is eller sand, eller är improduktiv av andra skäl På 25% av jordytan sker så gott som all primärproduktion = 11,2 miljarder hektar. Detta inkluderar både produktiv landyta och havsyta (främst kustzonerna). Denna indelning är inget som fotavtrycksberäknarna har hittat på utan den bygger på klassificeringar av jordytan som görs av FAO, FNs skogs- och jordbruksorgan. (Behov av mer detaljer? Man kan grovt dela in jorden i följande kategorier. 71% av jordytan - över 36 miljarder hektar, är täckt av hav. Den biologiska produktionen är dock koncentrerad i cirka 3 miljarder hektar, d.v.s. kustzonerna. 29% av jordens yta är landyta. Men bara 16% – lite mer än 8 miljarder hektar – är biologiskt produktiv. Med tillstånd från Mathis Wackernagel

Ekologiska fotavtryck

EKOLOGISKT FOTAVTRYCK PER PERSON OCH LAND (globala ha) FAE: 9,5 USA: 9,4 Sverige: 5,1 Ungern: 3,5 Världen: 2,7 Kina: 2,1

forts. EKOLOGISKT FOTAVTRYCK PER PERSON OCH LAND (globala ha), Indien: 0,9

Ekologiska fotavtryck Världen, 2,7 Världen tillgängligt, 2,1 Sverige 5,1

WWF Ensamma eller tillsammans med andra Modellskolor Sätt spår i framtiden NU Fortbildning & material www.wwf.se Påverka!

Modellskolor Tomtebogårdsskolan Hedlundaskolan Hosjöskolan Norrsundsskolan Björknässkolan Globala gymnasiet Porthällagymnasiet Rudbeckianska gymnasiet Mälardalens högskola Polhemsgymnasiet Som ni vet är vi 10 modellskolor

Material www.wwf.se

www.wwf.se

Min planet.se Mitt planetmått: 2,8 planeter Det motsvarar ett ekologiskt fotavtryck på 5,00 hektar Koldioxidutsläpp:8,42 ton / år

Fortbildning www.wwf.se

Samhället och naturen som arena för lärande Ytterst vill vi förstärka handlingskompetensen, att delta i och bidra till en mer hållbar utveckling. För detta krävs: Kunskap Motivation Möjligheter d v s praktiska och fysiska möjligheter att förverkliga mina miljöambitioner. Vill jag köra bil på ett klimatsmart sätt måste det finnas bilar som går på förnybar energi. Hur ska vi uppnå en handlingskompetens? Som vi ser det måste man arbeta men en rad dimensioner av ESD. Jag hinner inte gå in på dem alla här utan hänvisar till vår lilla skrift; Lärande på hållbar väg, som nu utgör kurslitteratur på flera lärarutbildningar i Sverige. Lämna klassrummet! Samhället och naturen som arena för lärande

Sätt spår i framtiden NU Inspiration & aktion Besök på Tekniska museet Ekologiska fotavtryck; ”tillämpa tänket” Ex. teknik, koldioxid, lokalt/globalt, hushållning, ekonomi, sårbarhet, makt

Påverkar LHU en del i nationella prov LHU in i nya lärarutbildningen LHU I skollagen LHU i nya gy – skolan LHU i kursplaner för grundskolan LHU in i Lärarlyftet LHU efterfrågas vid kvalitetsredovisning och inspektion

Tack, och lycka till med en kraftfull utmaning!