Leva med EN planet Tekniska Museet 100120 Gitte Jutvik, WWF gitte.jutvik@wwf.se Leva med EN planet 1
Från panda till planet Panda 1961
WWF - Word Wide Fund for Nature Ca. 100 länder Ca 5 millioner supportrar Grundat 1961. Nästan 50 års erfarenhet WW är en stor internationell organisation som finns spridd med verksamhet över hela världen Det finns ett stort förtroende för vår verksamhet - något som vi är rädda om. Vi har lång erfarenhet av vad hållbar utveckling är i praktiken
bevara världens biologiska mångfald WWF arbetar för att bevara världens biologiska mångfald verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt minska föroreningar och ohållbar konsumtion WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.
Mått på naturens hälsotillstånd, 1686 ryggradsdjur följs Living planet index Mått på naturens hälsotillstånd, 1686 ryggradsdjur följs WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.
Ekologiska fotavtryck Mått på hur mycket natur mänskligheten använder WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.
Trender att vända
En sammanfattning finns nu på svenska Gått 40 år sen Apollo 8 fotade jorden. Jorden 5 000 000 000 år Människan 1 000 000 000 år 40 000 gen Jordbrukare 10 000 år 400 gen Fossila bränslen 200 år 8 gen Miljöproblem 50 år 2 gen Tågresa Malmö – jorden föds Jönköping – första encelliga livet Umeå – livet upp på land ½ m från busshållplatsen i Lycksele – människan 2 cm från busshållplatsen – du 40-åring föds
Jordens yta : 51 miljarder hektar Dela lika? 3/4 av jordytan producerar väldigt lite (öknar, djuphavsgravar, bergstoppar osv) 13,4 / 6,48 = 2,1 hektar per person På knappt 1/4 av jordytan sker så gott som all fotosyntes = 13,4 miljarder hektar OH Glob. Låt oss nu sätta in dessa olika stora fotavtryck i ett sammanhang. Låt oss undersöka hur mycket biologiskt produktiva ytor vi har på jorden. Jorden har en sammanlagd area av c:a 51 miljarder hektar. Men 75% av jordytan har mycket låg biologisk produktions-kapacitet (mycket liten primär-produktion). Det kan bero på att den är täckt av is eller sand, eller är improduktiv av andra skäl På 25% av jordytan sker så gott som all primärproduktion = 11,2 miljarder hektar. Detta inkluderar både produktiv landyta och havsyta (främst kustzonerna). Denna indelning är inget som fotavtrycksberäknarna har hittat på utan den bygger på klassificeringar av jordytan som görs av FAO, FNs skogs- och jordbruksorgan. (Behov av mer detaljer? Man kan grovt dela in jorden i följande kategorier. 71% av jordytan - över 36 miljarder hektar, är täckt av hav. Den biologiska produktionen är dock koncentrerad i cirka 3 miljarder hektar, d.v.s. kustzonerna. 29% av jordens yta är landyta. Men bara 16% – lite mer än 8 miljarder hektar – är biologiskt produktiv. Med tillstånd från Mathis Wackernagel
Ekologiska fotavtryck
EKOLOGISKT FOTAVTRYCK PER PERSON OCH LAND (globala ha) FAE: 9,5 USA: 9,4 Sverige: 5,1 Ungern: 3,5 Världen: 2,7 Kina: 2,1
forts. EKOLOGISKT FOTAVTRYCK PER PERSON OCH LAND (globala ha), Indien: 0,9
Ekologiska fotavtryck Världen, 2,7 Världen tillgängligt, 2,1 Sverige 5,1
WWF Ensamma eller tillsammans med andra Modellskolor Sätt spår i framtiden NU Fortbildning & material www.wwf.se Påverka!
Modellskolor Tomtebogårdsskolan Hedlundaskolan Hosjöskolan Norrsundsskolan Björknässkolan Globala gymnasiet Porthällagymnasiet Rudbeckianska gymnasiet Mälardalens högskola Polhemsgymnasiet Som ni vet är vi 10 modellskolor
Material www.wwf.se
www.wwf.se
Min planet.se Mitt planetmått: 2,8 planeter Det motsvarar ett ekologiskt fotavtryck på 5,00 hektar Koldioxidutsläpp:8,42 ton / år
Fortbildning www.wwf.se
Samhället och naturen som arena för lärande Ytterst vill vi förstärka handlingskompetensen, att delta i och bidra till en mer hållbar utveckling. För detta krävs: Kunskap Motivation Möjligheter d v s praktiska och fysiska möjligheter att förverkliga mina miljöambitioner. Vill jag köra bil på ett klimatsmart sätt måste det finnas bilar som går på förnybar energi. Hur ska vi uppnå en handlingskompetens? Som vi ser det måste man arbeta men en rad dimensioner av ESD. Jag hinner inte gå in på dem alla här utan hänvisar till vår lilla skrift; Lärande på hållbar väg, som nu utgör kurslitteratur på flera lärarutbildningar i Sverige. Lämna klassrummet! Samhället och naturen som arena för lärande
Sätt spår i framtiden NU Inspiration & aktion Besök på Tekniska museet Ekologiska fotavtryck; ”tillämpa tänket” Ex. teknik, koldioxid, lokalt/globalt, hushållning, ekonomi, sårbarhet, makt
Påverkar LHU en del i nationella prov LHU in i nya lärarutbildningen LHU I skollagen LHU i nya gy – skolan LHU i kursplaner för grundskolan LHU in i Lärarlyftet LHU efterfrågas vid kvalitetsredovisning och inspektion
Tack, och lycka till med en kraftfull utmaning!