MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
ANNONSERING Kontakt;
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Presentationens avskrift:

MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1

Mätningen Valuta och Gyllene Regler Variabler Paus Mått Sammanfattning Agenda 2

Så här mäter, räknar och rapporterar MMS TV-tittandet MMS TV-panel MMS TV-valuta MMS Akademier 3

Mätningen 4 BasundersökningenPanelenInsamling av tittandetInsamling av sändningsinnehållet Bearbetning av rådata, framställning av filer, rapporter mm.

Overnights (OV) Preliminära tittarsiffror dagen efter livedagen. Innehåller livetittande samt TS-tittande samma dag (VOSDAL). L + T0 = OV Konsoliderat data (KO) Slutgiltiga, officiella tittarsiffror (8 dagar efter livedagen). Innehåller livetittande och VOSDAL samt TS-tittande upp till 7 dagar efter livedagen. L + T0 + T1 + T2 + T3 + T4 + T5 + T6 + T7 = KO Valutan 5

MMS Gyllene Regler En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket kan användas i flera olika sammanhang, t.ex. av olika analysverktyg som då förväntas ge samma resultat. MMS certifierar de programvaror och system som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler. 6

Jämförbarhet. Möjliggör utvärderingar. Skapar ordning och reda. Varför en valuta? 7

Klass 1ViktadePanelen = Basundersökningen (sekundära kontrollvariabler) Klass 2FriaBastal från basund. som bas Klass 3Intressevar.Summa vikter från panel som bas Variabelklasser 8

Ålder/kön28 st olika modulerex. Kv år Familjesituation år -Vuxen åri hh utan barn -Vuxen 45 +i hh utan barn -Vuxen 20 +i hh med barn år -Vuxen 20 + i hh med barn år Urbaniseringsgrad -Storstad år -Storstad Tätort år -Tätort Landsbygd Variabler klass 1 - viktade 9

InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittar konsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar-HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparaterKanal5-region Variabler klass 2 - fria 10

Variabler klass 3 - intresse Språkfrågor Bilar, motor Djur och natur Gå i kyrkan Handarbeta, sy kläder Konst, konstutställningar Matlagning, prova nya maträtter Musik – jazz Ordna fester, träffa vänner Sjunga, uppträda, körsång Teknik, vetenskap Bygga, reparera, snickra Ekonomi, aktier, affärer Gå på bio Heminredning, måla, tapetsera, dekorera Kulturfrågor, kulturdebatt Miljöfrågor Musik – klassisk, seriös, opera Politik, samhällsfrågor Spela musikinstrument Titta på TV Trädgård, växter, odling Båtar, segling, navigering, båtliv Familj, samlevnad, relationer Gå på museum, besöka historiska platser Andra kulturer, folkliv, vanor Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) Fotografera, filma, videofilma Gå på restaurant, café, pub Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar Vardagsekonomi, vardagsjuridik Hälsa, friskvård, sjukdomar Litteratur, läsa böcker Musik – dansband, schlager Måla, teckna Semestra i Sverige Sport/idrott – träna, motionera själv Balett, modern dans Datorer, informationsteknologi Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor Gå på teater Jakt och fiske Lotterier, tippa, trav Musik – folkmusik, worldmusik Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang Semestra utomlands Historia Kungahuset Mode, kläder, skönhetsvård Musik – pop, rock, hiphop, soul Religion, livsåskådning 11

Bastal = det antal personer som basundersökningen och den viktade panelen visar att det finns av varje sort. För viktade variabler så överensstämmer bastalen från panelen med bastalen från basundersökningen. För fria variabler så avviker panelen en smula från basundersökningen. Universumtal = bastal från basundersökningen för de viktade variablerna. Paneltal = antalet panelindivider för respektive målgrupp i panelen, minimum 75 vid analys. Låt oss illustrera med hjälp av HotBase: Bas och panel och viktat och oviktat 12

13

Tittarmåtten Tittartidsorienterade Räckviddsorienterade 14

Rating är den genomsnittliga publikstorleken under ett program. Rating bildas genom att dividera tittartiden med längden på det som mäts. Rating kan uttryckas i absoluta tal eller som en procentsats. Rating 15

Exempel rating En panelare, Eva tittade i lördags live i 35 minuter på programmet ”Så mycket bättre” som var totalt 82 minuter långt. Även 20 minuter TS senare samma dag och slutligen ytterligare 30 minuter TS dagen efter. Vi summerar tittandet och multiplicerar med Evas vikt 4500 Till sist dividerar vi med programmets längd på 82 min för att få fram en rating i absoluta tal. I verkligheten hade programmet (OV) 16

100% eller n st personer. Så vad är n? st (= Sveriges befolkning i TV-mätningarna.) Största möjliga rating? 17

Frågor?

Genomsnittlig tittartid är ett mått som i minuter redovisar hur lång tid man totalt tittat på TV, eller på en specifik kanal. Utgår från summerade tittarminuter. Dividera summerade tittartidsminuter med antal personer i önskad målgrupp och du får genomsnittlig tittartid per möjlig tittare. Genomsnittlig tittartid 19

Exempel tittartid Genomsnittlig daglig tittartid i minuter per möjlig tittare i totalbefolkningen. Vår siffra för Sverige 2009 var 166 minuter. Finland hade 176 minuter

Vad är den största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn? x antal minuter. Vad är x? minuter Största genomsnittliga tittartiden? 21

Frågor?

Share/tittartidsandel Share kan vara en viss kanals andel av den totala tittartiden under viss bestäm tidsperiod. Share finns i två former Konsoliderad share som inkluderar time- shift-tittande Live-share utan TS som då visar tittarnas val just vid sändningstillfället 23

Exempel Rating och Share Berit tittar live på hela Lyxfällan 54 minuter, hennes vikt är Cecilia tittar live på Lyxfällan i 3 minuter, hennes vikt är 4000 Berit som såg 54 min live ser dessutom ytterligare 20 minuter TS dagen efter, samma vikt Sen har vi Cecilia som såg 3 minuter live och sen pausar sin PVR i 2 minuter för att sedan fortsätta titta på resten av programmet 51 minuter TS, samma vikt

Liverating från Berit och Cecilia är 54* *4000 dividerat med längden 54 min = personer. Konsoliderad rating är (54+20)* (3+51)*4000 dividerat med 54 = personer. Liveratingen för det totala tittandet under de 54 live-minutrarna är Konsoliderade värdet är Liveshare är * 100 / = 1,3 % Officiell share är * 100 / = 2,7 % *LIVE*KONSOLIDERAT Exempel Rating/Share forts 25

Frågor?

Enkel räckvidd avser en enskild slot eller ett enskilt program. Vi räknar antalet unika personer som sett minst en viss del av slotten/programmet. En viss person räknas bara en gång oavsett hur många gånger denne tittar och oavsett om det är livetittande eller TS-tittande. Enkel reach/räckvidd 27

Reach (räckvidd) uttrycks i tusental (000) eller i % MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: Sett något allsminst 1 min. Sett programminst 3 sammanhängande min. Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min. Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min. Standard för reach/räckvidd 28

Exempel reach/räckvidd Eva ser på ”Så mycket bättre” Hon tittar 35 min live. Senare samma dag 20 min TS. Dagen efter ytterligare 30 min TS. Vår räckviddsregel här är; Sett minst ett tillfälle. Minst 3 sammanhängande minuter. Oavsett om man tittat live eller TS. Även fast tre tillfällen uppfyller räckviddskriteriet blir Eva’s bidrag till räckvidden EN träff (hennes vikt). 29

Vi studerar nu en serie av sändningstillfällen över tiden, en longitudinell studie. Kan vara veckans sju dagar, kan vara en reklamkampanj med 300 sända spottar under tre veckor. Vi följer en utpekad uppsättning panelindivider över tiden. Räckvidd & Frekvens 30

Vår ”serie” utgörs av veckans sju hela dagar. Vårt räckviddskriterium är sett minst 15 sammanhänganden minuter. Paneldag blir torsdagen. Vi räknar antalet träffade veckodagar per panelindivid. Resultatet för ”serien” redovisas t.ex. procentuellt hur många som sett minst en dag (1+). Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal 31

Vi följer upp en reklamkampanj med ex 300 spottar över 3 veckor. Paneldag blir kampanjens mittendagen eller närmast senaste. Vi räknar antalet träff per panelindivid. Vårt räckviddskriterium är sett minst 1 minut. Sedan redovisning t.ex. procentuellt hur många som sett 1+, 2+, 3+ o.s.v. av aktuell målgrupp. Genomsnittlig frekvens t.ex.: 3,1415 Räckvidd över tiden; reklamkampanj 32

Så här räknar vi räckvidd och frekvens 33 Panel ind-idTräffSum     3 Totalt 5 st12 FrekvensFaktisktKumulativt Tot412 Reach 1+ = 4/5 = 80% Snitt frek = 12/4 = 3,0 Frekvenstabell Tabell i datorns minne Frekvens Antal personer

Exempel Reach&Frequency Vi väljer ”Kungarna av Tylösand” och räknar fram reach1+ och genomsnittlig frekvens. Minst 3 minuter, alltså bara unika träffar från live och TS sammantaget. Vi analyserar höstens10 första avsnitt för målgruppen A15-44 och får en reach1+ på 31,5 och en snittfrekvens på 2,058 avsnitt. 34

Frågor?

Sammanfattning Tittartidsorienterade Rating Genomsnittlig tittartid Share Räckviddsorienterade Enkel räckvidd Reach & Frequence 36

Tack för idag! Hans Mandorff: Niklas Usher Holmgren: 37