Mall för alignmentmatris

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Nationellt prov Sv1.
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Svenska p Svenska p.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Formativ bedömning i itslearning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Reseproduktion och försäljning
TEMA Hugget i sten.
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Marknadsföring och försäljning
Muntlig presentationsteknik Översikt
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Litteratur.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Klagshamns rektorsområde
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Föreläsning Svenska II
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Mall för alignmentmatris

Syfte och långsiktigt mål Centralt innehåll Kunskapskrav Undervisning och konkreta mål Bedömnings-situationer Ämnets syfte och de kunskaper/förmågor eleverna ska utveckla. Vilket centralt innehåll berör arbetsmomentet Kravnivåerna Hur arbetar ni mot de långsiktiga målen och mot konkreta delmål Vilka formativa bedömningar kommer genomföras under arbetsområdet Exempel på vad eleven ska visa på olika kravnivåer Vilka summativa bedömningar kommer genomföras under arbets-momentet Copyright www.bedomningforlarande.se

Syfte och långsiktigt mål. Ex sv GY muntlig framställning Centralt innehåll Kunskapskrav Undervisning och konkreta mål Bedömnings-situationer Eleverna ska ges möjlighet att/…/tillägna sig de språkliga redskap som krävs för vardags- och samhällsliv./…/Undervisningen i muntlig och skriftlig framställning ska ge eleverna tillfälle att värdera andras muntliga framställningar och texter samt bearbeta sina egna muntliga framställningar och texter, efter egen värdering och andras råd. Eleverna ska utveckla följande: Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikations-situation i övrigt. etc Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av presentations-tekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning. A: Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, på ett nyanserat sätt muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Språk, stil och disposition är väl anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation och eleven använder med säkerhet och på ett effektfullt sätt retoriska verkningsmedel. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen. etc Vi diskuterar kännetecken på god muntlig kommunikation. Studerar framgångsrika talare via bl.a. TED-talks. Vi behandlar begrepp och strategier från retoriken. Eleverna ska under perioden genomföra 2 parvisa samtalsövningar om X och 2 presentationer inför helklass. M.m. Formativa bedömningar Under de parvisa samtalsövningarna ger eleverna varandra feedback utifrån bedömningsmatris. Helklassövningarna bedöms med Skolverkets skattningsschema. M.m. Summativa bedömningar Elevernas förmåga att bedöma varandra och anpassa sig utifrån feedback ligger tillsammans med helklassövningarna till grund för betyg i momentet. Exempel: http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/2.2454/2.2911/2.3109/bedomning-av-muntliga-prestationer-1.21279 Copyright www.bedomningforlarande.se