Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem
Göteborg växer – men avstånden ska krympa EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Nya vägar, broar, cykelbanor och utbyggd kollektivtrafik ska göra det lättare att ta sig fram i staden, både för privatpersoner och näringsliv. Bättre kollektivtrafik och nya knutpunkter ska göra det enkelt för göteborgarna att resa hållbart – både inom staden och ut i regionen och världen. Vi ska fortsätta växa – men inte på bekostnad av miljön.
Begränsad klimatpåverkan God bebyggd miljö Grundvatten av god kvalitet Giftfri miljö Frisk luft Bara naturlig försurning Hav i balans Ingen övergödning Levande sjöar/vattendrag Levande skogar Ett rikt odlingslandskap/ Myllrande våtmarker Ett rikt växt- och djurliv Göteborgs 12 miljömål EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Kvävedioxid Årsmedelvärde 2013
Bullerkartläggning
Uppföljning av miljömålen EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Uppföljning av miljömålen EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Miljöstrategiska dokument Utbyggnadsplanering Trafikstrategi Klimatstrategiskt program Miljöprogram Några exempel
Utbyggnadsplanering
Trafikstrategi för en nära storstad Resor Stadsrum Godstransporter
Klimatstrategiskt program Vi ska minska våra utsläpp av växthusgaser till en hållbar och rättvis nivå senast 2050
EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Göteborgs Stads miljöprogram EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Miljöprogramsåtgärder Minskad klimatpåverkan Godstrafik Ökad andel hållbart resande Hastighet Parkering Minska trafikens klimatbelastning Cykel och gång Bilpool Kollektivtrafik EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Västsvenska paketet EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Trängselskatt EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Åtgärdsprogram mot buller I Göteborg beräknas boende vara utsatta för trafikbuller vid sin bostad som överskrider det nationella riktvärdet 55 dBA God ljudmiljö Platser där bullernivåerna är så låga att ljud som hör platsen till och som vi upplever som positiva kan få dominera EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Lånecykelsystem 75 kronor för en säsong, mars-december 2014 Första halvtimman ingår 60 stationer i centrala stan EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Minska partikelhalterna – klara miljökvalitetsnormen EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Bättre infrastruktur EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Styrmedel EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Miljöanpassade leveranser i innerstaden EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Lätta miljöfordon i stadens flotta EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Fem procent elbilar – drygt 100 stycken EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Bilpooler EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Linbana som kollektivtrafik EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Göteborg som innovationsarena – inte bara en elbuss EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Erik Bäck Miljöförvaltningen EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN