Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut? Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap Linköpings universitet Lesesenteret Universitetet i Stavanger
Ett skrivet ord Tal Skriva Ett hört ord Auditivt Analyssystem Visuellt Intagningslexikon Ortografiskt Intagningslexikon Semantiskt Minne Grafem- Fonem Omvandling Grafemlexikon Uttalslexikon Fonemnivån Fonem- Grafem Omvandling Grafemnivån Tal Skriva
Tvillingpar vid 5 års ålder
Samma tvillingpar i slutet av förskolan
Samma tvillingpar i slutet av år 1 i skolan
Samma tvillingpar i slutet av år 2 i skolan Post second grade
Samband mellan tidig språklig kompetens och tidig läsförmåga -Genomsnittliga korrelationer enligt Scarborough (1998) Språklig förmåga Korrelation (median) Korrelation (genomsnittliga) Skriftspråklig kompetens 0.51 0.49 Fonologisk medvetenhet 0.42 0.46 Snabb namngivning (RAN) 0.40 0.38 Verbalt minne 0.33 Vokabulär Grammatik/morfologi 0.37 0.32
Undersökningsgruppen Skandinavien Australien USA Ålder (månader) 61.2 57.7 58.8 Totalt antal tvillingar 210 225 488 Enäggstvillingar 99 120 Tvåäggstvillingar 111 105 263
Uppgifter som används för att testa barnens fonologiska medvetenhet Ordsyntes Stavelse- och fonemsyntes Ordsegmentering Stavelse- och fonemsegmentering Ljudlikhet Rim och sista ljud Identifiering av första resp. sista ljud i ord
Uppgifter som används för att testa snabb namngivning (RAN) Snabb namngivning av färger Snabb namngivning av objekt
Uppgifter som används för att observera barnens vokabulär Namngivning av 100 bilder WPPSI vokabulär
Test som används för att observera verbalt minne Återgivning av berättelser WPPSI meningsminne Repetition av nonord
Uppgifter som används för att testa barnens tidiga skriftspråkliga kompetens Kunskap om bokstavsnamn Kunskap om bokstavsljud Kunskap om skriftspråklig konventioner Logografisk läsning
Två test för att observera grammatisk och morfologisk kunskap ITPA grammatisk kunskap Morfologiskt test baserat på Berko (1958)
Läs- och stavningstest vid slutet av förskolan Läsning ord och nonord TOWRE A (läsning ord) TOWRE B (läsning nonord) Stavning Stavning ord Stavning nonord
Läs- och stavningstest i slutet av första läsåret Läsning ord och nonord TOWRE A (läsning ord) TOWRE B (läsning nonord) Stavning WRAT spelling
Samband mellan språkliga kompetenser vid 5 års ålder och ordigenkänning i slutet av förskolan
Samband mellan språkliga kompetenser och stavning i slutet av förskolan
Ordigenkänning i slutet av förskolan 42% av variansen förklaras av prediktorerna
Stavning i slutet av förskolan 30% av variansen förklaras av prediktorerna
Samband mellan språkliga kompetenser vid 5 års ålder och ordigenkänning i slutet av första skolåret
Samband mellan språkliga kompetenser vid 5 års ålder och stavning i slutet av första skolåret
Ordigenkänning i slutet av första skolåret 27% av variansen förklaras av prediktorerna
Tillskott i förklarad varians (∆ R2) Andelen variation i ordigenkänning i slutet av år 1 i skolan som förklaras av skriftspråklig kompetens och fonologisk medveten efter att ordigenkänning i förskolan kontrolleras Prediktorer Förklarad varians (R2) Tillskott i förklarad varians (∆ R2) Läsning ord i förskolan 51,9% Skriftspråklig kompetens 52,1% 0,2% Fonologisk medvetenhet 52,2% 0,1%
Tillskott i förklarad varians (∆ R2) Andelen variation i stavning i slutet av år 1 i skolan som förklaras av skriftspråklig kompetens och fonologisk medveten efter att ordigenkänning i förskolan kontrolleras Prediktorer Förklarad varians (R2) Tillskott i förklarad varians (∆ R2) Läsning ord i förskolan 37,1% Skriftspråklig kompetens 37,3% 0,1% Fonologisk medvetenhet 38,4% 1,2%
Det genetiska och miljömässiga inflytandet på fonologisk medvetenhet vid 5 års ålder
Det genetiska och miljömässiga inflytandet på snabb benämning (RAN) vid 5 års ålder
Det genetiska och miljömässiga inflytandet på verbalt minne vid 5 års ålder
Det genetiska och miljömässiga inflytandet på tidig skriftspråklig kompetens vid 5 års ålder
Det genetiska och miljömässiga inflytandet på vokabulär vid 5 års ålder
Det genetiska och miljömässiga inflytandet på grammatik/morfologi vid 5 års ålder
Genetiskt och miljömässigt inflytande på läsning och stavning i slutet av år 1 i skolan Ordigenkänning Läsförståelse Stavning
Genetiskt (A) och miljömässigt (C) inflytande på ordigenkänning i slutet av förskolan
Genetiskt (A) och miljömässigt (C) inflytande på stavning i slutet av förskolan
Genetiskt (A) och miljömässigt (C) inflytande på ordigenkänning i slutet av första skolåret
Genetiskt (A) och miljömässigt (C) inflytande på stavning i slutet av första skolåret
Finns det någon skoleffekt på barns skriftspråkliga utveckling Finns det någon skoleffekt på barns skriftspråkliga utveckling? Den är antagligen mycket liten efter att man kontrollerar för SES! Samband mellan tvillingars läsprestation och skolans genomsnittliga läsprestation .01 när man kontrollerar för föräldrarnas utbildningsnivå
Finns det någon lärareffekt på barns skriftspråkliga utveckling? (t.ex. ”anyone with an ounce of brains knows what must be done” ”It’s time to move from identifying failing schools to identifying failing teachers” (Newsweek, Feb 12. 2007) Den är mycket liten efter att man kontrollerar för SES och det genetiska inflytandet på skriftspråklig förmåga!!
Samband mellan enäggs- och tvåäggstvillingar som går i samma eller olika klasser
Vad är dyslexi? "Dyslexi är en störning i vissa språkliga funktioner, särskilt de fonologiska, som är viktiga för att kunna utnyttja skriftens principer för kodning av språket. Störningen ger sig först och tydligast tillkänna som svårigheter att uppnå en automatiserad ordavkodning vid läsning. Men den kommer ockå tydligt fram genom dålig stavning. Sekundära konsekvenser av dyslexi kan innefatta svårigheter med läsförståelse och begränsad läserfarenhet, vilket kan hämma tillväxten av ordförråd och kunskap om omvärlden. Den dyslektiska störningen går som regel igen i släkten, och man kan anta att en genetisk disposition ligger till grund. Karakteristisk för dyslexi är att störningen är varaktig och svårbehandlad. Även om läsningen efter hand kan bli acceptabel, kvarstår oftast stavningsproblemen. Vid en mer grundläggande kartläggning av de fonologiska färdigheterna (fonologi avser språkets ljudmässiga form) finner man att svagheterna på detta område också ofta kvarstår upp i vuxen ålder."