Ny svenskakyrkan.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Förvaltningen av guld- och valutareserven & Betalningssystemet RIX
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Föreningen för Förvaltningsinformation
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Byggvarudeklarationer BVD 3
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Energikartläggning i stora företag
Förankring och diskussion av förslag fakultetsindelning April-maj 2013.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Chefskommunikation i Värmland
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Virus och skräppost
Lojalitetssystem för Hallunda Centrum
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Strandskydd och miljöpolitik
1 Falkenberg 7 september Nyheter om N och P från foderutvecklingen för nöt och……
Att få rätt saker att hända
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Hur organiserar man arbetet med en kommunal webbplats. Exemplet www
14 år av utveckling
Från design till dynamisk webbplats | 2 Palle Zingmark  Webbkonsult på Hallvarsson & Halvarsson  Specialist på gränssnittsutveckling  Senior.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Följa upp läget i landet
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
SLU LSF, Beställare Vård 1 34 Miljarder kronor ?.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
1 Anneli Juhlin FP
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Tematiska gruppdiskussioner
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Stora subtraktionstabellen
Central eposttjänst 1 Central eposttjänst vid Lunds universitet.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Effektkarta för extern webbplats
Om publiceringssystem, lektion ett
Om publiceringssystem, lektion ett
Presentationens avskrift:

Ny svenskakyrkan.se

Kyrkomötets uppdrag Tydliggöra och förmedla Svenska kyrkans identitet och verksamhet för en bred allmänhet Tydligare visa vad Svenska kyrkan som trossamfund står för och utför i sitt arbete Utarbeta en informationsplanering och kommunikationspolicy för Svenska kyrkan Det här är Kyrkomötets uppdrag till informationsavdelningen på kyrkokansliet: Informationsavdelningen ska… Tydliggöra och förmedla Svenska kyrkans identitet och verksamhet för en bred allmänhet Tydligare visa vad Svenska kyrkan som trossamfund står för och utför i sitt arbete Utarbeta en informationsplanering och kommunikationspolicy för Svenska kyrkan svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Varumärke Svenska kyrkan har ett gemensamt löfte för hela sin verksamhet. Målbilden är ett gemensamt varumärke, Svenska kyrkan. Varumärkeshierarkin Intressant att notera här är att det i ett av underlagen till kommunikationsplattformen presenterades en analys som visade att vi idag (samtliga media) kommunicerar med ca. 4000 olika varumärken och avsändare. Ställt mot behovet av tydlighet är detta förödande. svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Vad möter besökaren… ? Tema/ generellt Tema/ generellt Besökaren möter oss enligt den gamla modellen Besökaren som möter oss på webben når en mängd webbplatser med vaga, om några, kopplingar till varandra. svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

svenskakyrkan.se: 190 000 besök! Nationella nivån – en splittrad bild 373 besök 538 besök 513 besök 1475 besök svenskakyrkan.se: 190 000 besök! 474 besök 2519 besök 8245 besök 623 besök 1196 besök Denna bild gäller enbart nationell nivå. Som ni ser är detta en spretig bild: Ca 60 webbplatser genererade från enbart nationell nivå. Många av webbplatserna försöker göra samma sak: Redovisa verksamhet Redogöra för organisation Berätta om Svenska kyrkans tro och uppgift Vissa sidor kommunicerar inte ens Svenska kyrkan som avsändare Förut ”mångfald är bra” Många olika webbplatser Olika tekniska plattformar Brist på samsyn Mandat för webb legat utanför infoavd. – kioskbeteende, budskap har ägts av andra ”Vi vill ha en webb” – avsändarperspektiv Om vi vill leva vårt löfte och sträva mot att nå visionen måste en förändring ske. Våra besökare drunknar i vad Svenska kyrkan vill försöka säga idag… svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Bilden är olika även på stiftsnivå, Olika typer av webbadresser Visuellt språk skiljer sig åt Olika informationshierarki Blandar inomkyrklig och extern kommunikation Innehåll skiljer sig åt i mängd, språkbruk och inriktning Förklarar samma sak olika svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

och församlingsnivå svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007 Olika typer av webbadresser Visuellt språk skiljer sig åt Olika informationshierarki Fortfarande olika avsändare Blandar inomkyrklig och extern kommunikation Innehåll skiljer sig åt i mängd, språkbruk och inriktning Förklarar samma sak olika svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Vi gör det inte lätt för våra besökare Är detta samma organisation? Ex. församling, stift, nationell nivå svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Dagens webb främjar inte kommunikationsvisionen Tre skäl: Brist på struktur Bristande målgruppsfokus vad vill målgruppen veta? Obefintlig budskapsstrategi vilka frågor är viktigare än andra? Webbarna inte anpassade efter kommunikationsplattformen: Visionen – tre anledningar till att den omöjligt kan uppnås idag Brist på struktur/plattform Många sidor konkurrerar om målgruppens uppmärksamhet – titta hit, nej titta hit, nej jag har det viktigaste att säga! Jmf. med torghandel ”kom och köp”. Vi överröstar varandra i jakten på målgruppens uppmärksamhet. Alla skriker ut ”sitt” budskap, 2. Bristande målgruppsfokus – vad vill målgruppen veta? Vi inbjuder inte direkt till relation när vi inte tar reda på målgruppens behov utan sätter våra egna behov först 3. Obefintlig budskapsstrategi Budskapen inte strategiska. Svk:s viktigaste frågor drunknar i mängden – förvirrar målgruppen. Vad vill Svk egentligen? Vilka är deras viktigaste frågor? Arbetssätt som präglas av reaktivitet istället för proaktivitet. Behöver sätta agendan för de viktigaste frågorna att nå ut till målgruppen med Konsekvens: En splittrad och oklar bild av Svenska kyrkan Omöjlig samordning Otymplig teknisk hantering svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Vi strävar nu mot Ett trossamfund – en webbplats Besökarens behov styr strukturen Olika enheter – olika roller, inte olika platser Teknik, struktur, design centralt – frigör kommunikationskraft För att Svenska kyrkan ska kunna vara närvarande och nära medlemmens frågor och behov, visa öppenhet och vara tillgänglig för den breda allmänheten bör vi utgå från en ny webbmodell. Det här är vår nya modell: Vi är mycket riktigt ETT trossamfund Vi bör därför samla oss i EN webbplats Besökarens behov styr strukturen Olika organisatoriska enheter leder inte som tidigare till olika webbplatser, utan till olika roller Teknik, struktur, design utvecklas (kontinuerligt) och administreras centralt, vilket ger oss större frihet att utveckla vår KOMMUNIKATION Det synsättet ger oss en samlad webbplats för hela Svenska kyrkan. En webbplats som ger olika organisatoriska enheter (församlingar, stift och nationell nivå) tydliga roller men samtidigt skäl att samarbeta. Den avgörande skillnaden mot tidigare blir dock inte samarbetsmöjligheterna över nivågränserna utan att webbplatsens struktur och innehåll huvudsak kommer att avgöras av besökarens behov. En gemensam webbplats – olika roller Detta besökarfokus kommer att skapa en grundstruktur som inte utgår från organisationsgränserna utan snarare följer logiska besökarflöden.   Trots att organisationsgränserna nu i huvudsak inte kommer att vara det avgörande för strukturen så kommer den som besöker webbplatsen att möta olika organisatoriska enheter i olika funktioner och omvänt så kommer den som arbetar med webbplatsen att ha olika roller beroende på vilken typ av enhet man företräder. svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Vad gör vår webbplats gemensam? Gemensam grundlayout sidhuvud, horisontell menyrad, sidfot, grafiska element Gemensamt publiceringsverktyg och gemensamma applikationer Gemensamt redaktionellt arbetssätt och redaktionella riktlinjer svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Piloter Helsingborg Piteå Lands/Piteå Stads Åre Sura Norrköping Onsala Österåker - Östra ryds Hallstahammar Danderyd Hong-Kong svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Content Studio .Net Framework 2.0 SQL-server 2005 Webbbaserat admingränssnitt för både lokala och centrala redaktörer Inloggning sker via lokala behörigheter för piloterna, innan vi drar igång skall integration mot det centrala behörighetssystemet (samma som Kbok, KOB, OrgReg) göras svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Lokal administration För en lokal webbsida visas mappen Webbplats, denna innehåller alla informationstyper som kan skapas Varje mapp är en informationstyp För varje informationstyp finns: ett redigeringsformulär som styr inmatning en presentationsmall som styr hur informationen visas på webbplatsen svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Exempel på redigeringsformulär svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Exempel på en artikel i dess presentationsmall svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Utbildning Utbildning kommer att vara helt webbbaserad och tillhandahållas via utbildningsportalen Utbildningen innehåller b la avsnitt om hur man skriver på webben, dels redaktionellt men även juridiskt och utbildning i Content Studio Innan en församling får en inloggning krävs att utbildning genomförts svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Plan för införande av nya enheter En enhet som vill ansluta sig till nya svenskakyrkan.se tar kontakt med förvaltningen När en enhet anmält intresse skickas avtal, uppgifter om hur utbildning/certifiering sker samt ett antal frågor om eventuell befintlig webbplats När enheten genomgått utbildning skickas påskrivet avtal till förvaltningen och inloggning kan ske För varje enhet görs en kartläggning tillsammans med ansvarig för att göra en bedömning rörande arbetsinsats. Krävs det specialutvecklade funktioner? Integration mot redan befintliga system? svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007

Frågor? http://www.svenskakyrkan.se/nywebb svenskakyrkan.se - TekNet 18 april 2007