Thomas Westin Kapitel 9 och 23

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Logistik, Business Logistics
Processkartläggning.
Affärsintegration och Asset Management
Kapitel 11 Prissättning.
Att arbeta praktiskt.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Marknadsplan för bergborrstål på USA-marknaden Magnus Mårtensson Mattias Langeskär Alexander Larsson.
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Nya idéer inom ekonomistyrning
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Affärsidé - företagets vägvisare
M. Hernant (2010).
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kalkylering – en snabb översikt
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Standardkostnader Thomas Westin Kapitel 18.
Ekonomistyrning Kap 26 Ekonomistyrning - budgetering.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Intressententmodellen.
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
F10 Prestationsmätning Kalkylering och budgetering VT-2011
Något om Intern REDOVISNING
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Kap 10 Marknad för turism •
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Internprissättning Thomas Westin Kapitel 19.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Förra måndagens program:
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Standardkostnadsresonemang och avvikelseanalys
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Introduktion till The Rational IT Model
Information på Uppföljningsmöte
Den andra sidan av ridsporten
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
Styrning utan riktade statsbidrag – hur dåligt kan det bli?
KAPITEL 9 Pris och moms.
Undersök och analysera
Information på Uppföljningsmöte
Målsättning/Huvudsyfte
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Thomas Westin Kapitel 9 och 23 ABC och mål Thomas Westin Kapitel 9 och 23

ABC 1. Bestäm direkta kostnader 5. Beräkna kostnad för kalkyl-objekten Direkta kostnader påförs kalkylobjekten direkt 5. Beräkna kostnad för kalkyl-objekten 1. Bestäm direkta kostnader T.ex Fakturering / antal fakturor T.ex Svarvning / Svarvtimmar T.ex Lackering / antal detaljer T.ex Rekrytering / antal intervjuer T.ex Reklam / antal produkter Aktivitet Aktivitet Omkostnader Aktivitet Aktivitet Aktivitet 2. Välj aktiviteter och fördela omkostnaderna till aktiviteterna 3. Välj kostnadsdrivare 4. Fastställ kostnadsdrivarvolymer och beräkna aktivitetssatser Figur 9:3 sidan 230

Grundläggande tankar Alla kostnader är rörliga Långsiktigt: bredd- och komplexitets-relaterade variabler Aktiviteters resurser fördelas med hjälp av kostnadsdrivare

= Total aktivitetskostnad Begreppen i ABC Transaktionsrelaterade Tidsdriven ABC Nivåer Företagsnivå Drivare Tidsrelaterade Variant Kundnivå Aktivitetsbaserad självkostnadskalkyl Intensitetsrelaterade Produktnivå Uppdrags / Serie / Ordernivå Kostnad för utnyttjad aktivitetskapacitet Enhetsnivå + Kostnad för outnyttjad aktivitetskapacitet = Total aktivitetskostnad = Aktivitetssats Aktivitetskostnader vid praktisk kostnadsdrivarvolym Praktisk kostnadsdrivarvolym

Aktiviteter och drivare Sidan 229

Exempel på hierarkier Tjänsteföretag Figur 9:2 sidan 227 Tillverkningsföretag Figur 9:1 sidan 226

Aktivitetens kostnad är proportionell mot kostnadsdrivarens volym Proportionalitet Aktivitetens kostnad är proportionell mot kostnadsdrivarens volym Figur 9:4 (del av), sidan 234

Exempel, sid 237

“Först designar vi prislappen” IKEA

Målkostnadskalkyl Target Costing Marknadsdriven ekonomistyrning Målkostnadskalkylering är en ekonomistyrnings-process som innebär att med utgångspunkt i givna marknads- och/ eller vinstmål undersöka samtliga tänkbara möjligheter till kostnadsreducering hos produkter som befinner sej under utveckling samtidigt som kvalitet, reliabilitet och andra kundkrav säkerställs Target Costing Marknadsdriven ekonomistyrning Vid produktutveckling Givna kostnadsmål Värdeanalys Produktutveckling som en strategisk aktivitet

Steg 1: Fastställa marknadsmål, vinstkrav och försäljningspris Vilka egenskaper önskar marknaden av produkten? Vilka krav ställer marknaden på service o.d.? Vilket pris är marknaden villig att betala? Vilken försäljningsvolym kan uppnås? Hur lång kommer produktlivscykeln att vara? Hur stor marknadsandel kan vi få? Hur kommer konkurrenterna att reagera? Vinstkrav (t.ex. ROS, Return on Sales, = Vinstmarginal) fastställs

Steg 2: Fastställ målkostnaden Figur 23:1, sidan 670

Steg 3: Nå målkostnaden genom värdeanalys 1 (2) Två sätt att arbeta med värdeanalys: Håll funktionaliteten konstant och reducera kostnaden Håll kostnaden konstant och höj funktionaliteten Kostnadsmål per Produktfunktion Produktkomponent Aktivitet Kostnadskomponent Funktion, avdelning och arbetsgrupp Funktionalitet / Kostnad = Kundvärde Metoder Funktionsanalys Kostnadstabeller Kundcentrerad planering, QFD Design for assembly, DFA Feleffektanalys Modularisering

QFD Exemplet skiftnyckel Källa: Bergman och Klefsjö, sid 83

Steg 3: Nå målkostnaden genom värdeanalys 2(2) Reducera kostnader genom ändrade produktegenskaper utan värdepåverkan Reducera kostnader genom förbättrade arbetsmetoder Reducera kostnader genom lägre inköpspriser Reducera kundernas kostnader för drift, underhåll och service av produkten Reducera kostnaderna genom anpassning av nya produkten till befintligt sortiment

För- och nackdelar Ger lägre livscykelkostnader Ger marknadsförståelse Lägre kostnadslåsning: Ger längre produktutvecklingstider Stark press på involverade personer Stark press på leverantörer ”Kunden är kung” kan orsaka problem Olika åsikter kan ge konflikter Figur 23:2, sidan 674

Kaizen Ständig förbättring En vardaglig strävan för kostnads-förbättring Nå mål-kostnaden Figur 23:3, sidan 676 Figur 23:4, sidan 676

”Japansk” Ekonomistyrning Marknadsvillkoren är utgångspunkt Motivera och påverka beteenden Deltagande och kommunikation betonas Grupparbete, gärna tvärfunktionellt Arbetsrotation, även för ekonomistyraren Kaizen genomsyrar Kostnadsreducering i utvecklingsarbetet Omkostnadsfördelning med simpla procedurer Icke-finansiella mått viktigare än finansiella Standardkostnader används knappt Budgetering har låg betydelse