1 MSPEL Föreläsning 3 DSV Peter Mozelius Färgmodeller och digitala bildformat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
II130V Konstruktion av webbsidor Välkommen till föreläsning 3 September 2007.
FTP, HTTP, HTML, XML och XHTML
Om text, bild, ljud och video
1.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Sidbeskrivningsprogram
Arbeta med bilder Bengt Kjöllerström Att bearbeta bilder och lägga in dem i Disgen Bengt Kjöllerström.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Färg.
FÄRGLÄRA Kap 9.4. FÄRGLÄRA Kap 9.4 Vitt ljus består av många färger Med t.ex. ett PRISMA kan man spjälka upp det vita ljuset i dessa färger. Den färgskala.
Grundläggande kunskaper om färg och färgblandning
©storm.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Att programmera i språket Java
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
Digitala bilder. Elektroniska bilder VH Digitala bilder Datorskärmen visar bild m.h.a. pixlar.
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
Svenska WebDewey Introduktion
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
KARTKUNSKAP 1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Från binära till hexadecimala
Digitalisering av kulturarvet
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
1 ITK:P2 F2 Stilsättning av XHTML DSV Peter Mozelius.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
1 MSPEL Lektion 2 DSV Peter Mozelius Spel i Java applets.
IT för personligt arbete F9 Datalogi, en sammanfattning DSV Peter Mozelius.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning.
1 ITK:P1 Föreläsning 8 Multimedia för spelkonstruktion DSV Peter Mozelius.
Medieteknik Del1 Färger, teckensnitt och bildformat
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INT 3 F4 Medieteknik Del2 Komprimering, ljud och rörliga bilder DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
1 ITK:P2 F6 Sortering av generiska containerklasser DSV Peter Mozelius.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Multimedia och Pedagogik
2I1073 Lektion 1 KTH-MI Peter Mozelius XHTML, stilmallar och Javascript.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Programmeringsteknik för K och Media
Adobe Illustrator.
Presentationens avskrift:

1 MSPEL Föreläsning 3 DSV Peter Mozelius Färgmodeller och digitala bildformat

2 Ljus och våglängder  Det synliga spektrumet ca nm  Ultraviolett - Synligt ljus - Infrarött  Violett nm  Blått nm  Grönt nm  Gult nm  Rött nm

3 Färgcirkeln Komplementfärger är två färger mitt emot varandra i en färgcirkel och om de adderas ger de upphov till vitt ljus Red Green Blue Yellow Magenta Cyan

4 Färgmodeller  RGB-modellen, ett sätt att härma ögat  Färgkänsliga tappar i näthinnan  Stavarna registrerar ljusstyrkan  RGB för dataskärmar, scanners mm  CMYK för tryckprocesser  Additiv och Subtraktiv färgblandning  HSB för digital bildbehandling mm

5 Färgmodeller - RGB  RGB - modell för ljus  Standard för skärmar  Standard för scanners  Standard i HTML  Standard i Javascript  En färgmodell i Java  En färgmodell i PhotoShop

6 Färgmodeller - CMYK K = Key color

7 Färg – designregler  Färguppfattningen är individuell MEN  Undvik komplementfärger på samma sida om det inte finns en klar anledning  Genomgående i Microsoftprodukter  Undvik även att blanda alltför många färger på samma sida om det finns viktig information att läsa

8 Färgkombinationer Hur påverkas färger av omgivande färger ? Finns det färger på denna sida som INTE harmonierar ?

9 Bilders färgdjup  Varje pixel i en punktuppbyggd bild innehåller information om sin färg bildens färgdjup  Hur många bitar som går åt till detta kallas för bildens färgdjup  1 bit, 0 eller 1för en s/v bild (streckteckning)  4 bitars = 2*2*2*2 = 16 färger  8 bitar ger 256 färger High Color  16 bitar ger High Color True Color  24|32 bitar ger True Color

10 Färgkalibrering  Bildskärm - Skrivare  RGB - CMYK  Bildskärmen kan återge fler färger än skrivaren  Olika färggamuter  Perceptuell matchning  Kolometrisk matchning

11 Webbpalett 216  Plattformsoberoende med 216 säkra färger som återges likadant oavsett om det är på en PC, en Mac eller en UNIX-dator  Mindre färger, snabbare att ladda sidan  24-bitars färgdjup ger distorsion på datorer med dåliga (föråldrade) grafikkort PAUS 15 min

12 Bilder och bildformat  Vektorgrafik eller punktgrafik  Vektorgrafik: grafiken beskrivs med formler och noder (Bézierkurvor)  Framställs i t ex Adobe Illustrator  Skalbart och utrymmessnålt  Fungerar ej för fotografier  SVG eller SWF? which-should-choose which-should-choose

13 Bilder och bildformat  Punktgrafik innebär att bilderna är uppbyggda av pixlar (bitmapping)  Filstorlek = antalet pixlar x färgdjupet  Utskriftsstorlek = pixlar / upplösningen  Resampling: Upsampling-Downsampling  Uppsampling = interpolering  Jämna multiplar vid inscanning-uppsampling

14 Bilder och bildformat Bitmappade bildformat som t ex:  bildfil.bmp  bildfil.tiff  bildfil.psd Hög kvalitet och metainformation ger stora filer som tar tid att ladda via nätet

15 Digitala bilder  Då datorskärmarnas upplösning fortfarande är så låg som 96 dpi så kan vi på datorn ändå inte tillgodagöra oss den höga kvaliteten.  Det är också nödvändigt att minska bildstorleken vid internetpublicering.  Stora filer ger lång nedladdningstid.  Lösningen är komprimeringsalgoritmer.  Ett exempel är GIF-bildens LZW-komprimering.

16 Bildformat för Internet  GIF, en gammal trotjänare  GIF87a och den uppdaterade GIF89a  8 bitars färgdjup färger  Transparens för 1 färg  Interlace (sammanflätning)  Animering genom en serie av GIF-bilder  Passar bra för diagram, ikoner och teckningar

17 Bildformat för Internet  JPEG-formatet  Framtaget av Joint Photographic Experts Group  24-bitars färgdjup för fotorealistiska bilder  Förstörande irreversibel kompression  Passar för fotografier, målningar och liknande  Progressiva JPEG-bilder i stil med GIF-interlace  Stödjs precis som GIF av nästan alla webb-läsare

18 Bildformat för Internet  PNG-bilder  Portable Network Graphics  PNG = GIF + JPEG + lite till  Icke-förstörande kompression utan ägare med bättre packratio än GIF/LZW  16-bitars alfa-kanal för transparens  Framtidens bildformat?

19 Framtidens format  Det har i flera år talats om att PNG ska ta över  Det har gått lite trögt JPEG2000  Nu finns också JPEG2000  En vidareutveckling av JPEG  Förbättrad komprimering:  högre packratio – mindre filer  högre kvalitet vid kraftig komprimering

20 RLE - en gammal algoritm  Run Lenght Encoding  I en bitmappad bild är färgen på varje enskild pixel representerad med ett visst bitmönster  Om detta bitmönster upprepar sig t ex 224 ggr kan RLE-kodningen bli: (x)  Detta minskar i princip storleken från 224 bytes till 2 bytes

21 Ett (för mig) nytt problem Vilket är nästa tal i följande talserie: 1, 11, 21, 1211, , , PAUS 15 min

22 Var kan man hitta bilder?  nya bilder/min 2 miljoner geotaggade fotografier

23 Flickr - geotagging bilder från Sri Lanka 22 stycken under ”Urban Photos”

24 Aliasing

25 Aliasing  I bilder < 500KB  Ögat kan se pixeluppbyggnaden  Framför allt problem med nästan horisontella eller nästan vertikala linjer  Syns tydligt vid skarpa linjer och detaljer med hög kontrast mot bakgrunden  Som motmedel finns : anti-aliasing

26 Bilder i Java javax.swing.ImageIcon Läs mera på: torial/uiswing/misc/icon.html torial/uiswing/misc/icon.html java.awt.Image Läs mera på: /JavaCourse/Book/Part1/Java/Chapt er06/images.html

27 Java 2D API  Ett senare tillkommet klassbibliotek för mer avancerad grafik  Flera former som kan ritas ut  De kan ritas ut på olika sätt  Det som ritas ut kan transformeras  Det går att sätta rendering hints  Att slå på/av rendering hints påverkar motsättningen mellan kvalitet och snabbhet

28 Java 2D API  För att kunna få tillgång till geometriska figurer och rittekniker i Java 2D API så krävs följande typomvandling: public void paintComponent(Graphics g){ super.paintComponent(g); Graphics2D g2D = (Graphics2D)g; g2D…

29 Java 2D API  För att kunna styra utritningen när det gäller motsättningen mellan kvalitet och snabbhet så finns en klass som heter RenderingHints RenderingHints hints = new RenderingHints(null); hints.put(key, value); g2D.setRenderingHints(hints);

30 Bildhantering på nätet  Adobe PhotoShop Express  2 GB gratis lagringsutrymme

31 Bildhantering i Java  Java Image Editor  Allt är skrivet i Java  Bara att ladda hem från  Att skriva egna bildfilter i Java  Uppgift3e  Uppgift3f

32 Bildhantering i Java import java.applet.*; import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Föreläsning3 extends JApplet { private Image bild; private BildPanel bildPanel; public void init(){ setSize(300,300); bild = getImage(getDocumentBase(), ”minbild.typ"));

33 Bildhantering i Java MediaTracker mt = new MediaTracker(this); mt.addImage(bild,1); try{ mt.waitForAll(); }catch(Exception e){ System.out.println("BILDPROBLEM:" + e); System.exit(1); } bildPanel = new BildPanel(bild); this.getContentPane().add(bildPanel); }//init }//Föreläsning3

34 Bildhantering i Java public class BildPanel extends JPanel{ private Image bild; public BildPanel(Image bild){ super(); this.bild = bild; this.setBackground(new Color(0,0,0)); } public void paintComponent(Graphics g){ super.paintComponent(g); g.drawImage(bild,10,30,this); } }//BildPanel

35 Allt för idag  Missa inte morgondagens lektion!  Ska vi bjuda hit någon från Adobe?