NyföretagarCentrum Sveriges ledande kraft för nyföretagande NyföretagarCentrum ger kostnadsfri rådgivning till personer som vill starta eget företag. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner kom personer för rådgivning av dem har startat företag.
Nationella fakta personer i rådgivning personer kom för första gången av besökarna startade företag personer i lokala nätverk lokala samarbetspartner Mer än ideella mantimmar från rådgivare, styrelser och nätverk
NyföretagarCentrum Sverige Moderorganisation 30-tal nationella samarbetspartner Starkt nätverk Centralt vs. Lokalt – upplägg av franchisekaraktär Kvalitetsarbete: certifiering & diplomering Konceptutveckling Uppstart & underhåll av NyföretagarCentrum It-struktur Utbildning/kompetensutveckling/konferenser Marknadsföring, mässor, events Opinionsbildning
Kvalitetsrådet En grupp erfarna rådgivare samt NyföretagarCentrum Sveriges ordförande och vice ordförande samt kansli Två roller –Säkerställer att NyföretagarCentrum följer och arbetar enligt kvalitetspolicyn –Fungerar som ”internmentorer” – kan erbjuda stöd och hjälp till dig som rådgivare Kvalitetsansvarig Astrid Sahlén Övriga ledamöter Inger Alvinger, Britt-Marie Haglund, Ewa Bruce, Per Blomberg och Urban Blomberg.
Etikpoliy Helt ny policy tas fram – hållbarhet en integrerad del i rådgivningen Stora volymer rådsökande ger stor genomslagskraft till ”alla” nyföretagare Vi ser ”affären” och påverkar positivt Gruppdiskussioner på Rådgivar- och ordförandekonferensen 2011 ”Train the trainers”
NyföretagarCentrum XXXX Certifierat NyföretagarCentrum med diplomerade rådgivare Omfattar följande kommuner: XXX, ZZZ, YYY Huvudkontor i XXX Rådgivning från företagare till blivande företagare Affärsplanen som redskap Ideellt arbetande styrelse, mentorer och nätverk Finansierat i huvudsak av lokalt näringsliv Samarbetar med kommunen/kommunerna
Lokala nyckeltal 2010 XXXX personer i rådgivning XXXX personer kom för första gången XXXX av besökarna startade företag XXXX personer i lokala nätverk XXXX lokala samarbetspartner XXXX ideella mantimmar från rådgivare, styrelser och nätverk
Framgångsfaktorer Strukturerad rådgivning – Affärsplanen i centrum Stora nätverk lokalt, regionalt och nationellt Rådgivning från företagare till blivande företagare Kontinuerlig mätning och uppföljning – nyckeltal
Nyckeltal NKI – Nöjd Kund Index90% 2.Marknadsandel16,3% 3.Överlevnadskvot (efter ca tre år)80% 4.Konkursfrekvens (efter ca tre år)1% 5.Kostnad per företagsstart8 400 kr 6.Privat vs Offentlig finansiering60%
NyföretagarCentrum behövs För att Sverige har låg andel nyföretagare – plats 47 av 58 undersökta länder i senaste GEM-studien* För att nya arbetstillfällen skapas i nya företag För att det är nödvändigt att stärka entreprenörskapet För att vi kan bidra till ökad mångfald i näringslivet För att allt fler människor vill starta eget * Källa: Entreprenörsstudien Global Entrepreneurship Monitor 2010
Stöd NyföretagarCentrum! Affärsnytta Nya kunder: väl rustade att starta livskraftiga företag Bygga långsiktiga relationer med potentiella kunder innan de startar företag Exponeringsmöjligheter för nya produkter/tjänster på nationell webb, e-butik och i trycksaker Exklusiva möjligheter vid kampanjer och aktiviteter Expertis vid produktutveckling/tjänster Tillgång till varumärke för att kommunicera samarbete Renommé
Stöd NyföretagarCentrum! Allmännytta och samhällsinsats (CSR) Bidrar till nyföretagande och entreprenörskap Bidrar till lokal företags- och samhällsutveckling Kostnadseffektivt och resultatinriktat arbete Ett av Europas mest framgångsrika CSR-initiativ Nätverk Representation i styrelsen Tillgång till unika nätverk och stora kontaktytor Inbjudan till externa och interna konferenser
Stöd NyföretagarCentrum! Dessutom möjligheter till: Eget informationsmaterial på NyföretagarCentrums kontor Att nyttja NyföretagarCentrums varumärke i egen profilering Att ge erbjudanden till NyföretagarCentrums kunder Seminarier för ny- och småföretagare Nätverksträffar för NyföretagarCentrum samarbetspartner Prenumeration på tidningen ”Allt om Eget Företag” Deltagande i kampanjen ”Nyföretagarveckan, Vecka 17” Entrébiljetter till nationella mässan ”Eget Företag”
Partnerskap med kommunen Kommunens ekonomi Ökade skatteintäkter genom fler i sysselsättning Näring åt det lokala näringslivet genom ökad köpkraft Underlättar näringslivskontorens arbete, kostnadseffektivt Kommunens varumärke Möjliggör förbättrade resultat i mätningar (NFC ger förhandsinfo) Förbättrad lokal service för medborgarna Färre tomma butiks-, kontors- och industrilokaler Goodwill genom nya, lokala branschöverskridande nätverk Ger underlag för fler positiva rubriker i media
Exempel: Strängnäs kommun 2007–2009 Fakta: 202 företag startades tillsammans med NFC Strängnäs 2007–2009. Kommunen har invånare Antaganden: 80 procent av företagen kvar efter tre år, företagen har i snitt 1,6 anställda, lönenivå kr, multiplikatoreffekt 1,38, avdrag för offentliga bidrag till NFC med kronor Skatteeffekt: 222 miljoner kronor netto varav - kommun: kronor - landsting: kronor - stat: kronor (Källa :Samhällsekonomisk analys, IUC Sverige AB 2010) Lönsamt för kommunen
Var med och starta fler företag i Sverige! nyforetagarcentrum.se
JobsData - relationsdatabas Navet i verksamheten – ger möjlighet till utvärdering och uppföljning Synkad med Bolagsverket och UC anger antal företagsstarter Utökad funktionalitet – Tidsbokning via Internet – Detaljerad statistik – Nyhetsbrevsfunktion
Nyckeltal NKI – Nöjd Kund Index90% 2.Marknadsandel16,3% 3.Överlevnadskvot (efter ca tre år)80% 4.Konkursfrekvens (efter ca tre år)1% 5.Kostnad per företagsstart8 400 kr 6.Privat vs Offentlig finansiering60%