Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Arbetsterapi i skolan.
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Vs..
Att leva med multipel skleros
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Aktör / Struktur.
Närvaro!!.
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Information om I-ks Linus Lund. Varför valde jag ks?  Lät som intressanta kurser  Verkade vara svårt – ville ha en utmaning.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
1. Uppgiften presenteras
Björknässkolan Nacka kommun
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
De eller dem, det är frågan?
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Hur lär man sig att arbeta? Donald Schön The Reflective Practitioner – how professionals think in action.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1800-talet.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Experiment med vatten Densitet.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Elev loggbok.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
Presentationens avskrift:

Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet

Föreläsningen är flyttad. Gå till Betty Pettersson.

In the end, a Discourse is a ”dance” that exists in the abstract as a coordinated pattern of words, deeds, values, beliefs, symbols, tools, objects, times, and places… (Gee, 2005) Discourse

W X Q

Figured world By ”figured world”, then, we mean a socially and culturally constructed realm of interpretation in which particular characters and actors are recognized, significance is assigned to certain acts, and particular outcomes are valued over others.” Holland et al (1998) Identity and Agency in Cultural Worlds

Vi samlas klockan åtta vid EBC. Vi samlas klockan åtta vid EBC.

Figured world By ”figured world”, then, we mean a socially and culturally constructed realm of interpretation in which particular characters and actors are recognized, significance is assigned to certain acts, and particular outcomes are valued over others.” Holland et al (1998) Identity and Agency in Cultural Worlds

Vad oroar de sig över?

Möta akademin Klara av studierna Klara av vardagen Välja rätt

Trivas vid akademin Klara av studierna Klara av vardagen Hitta rätt

Kulturmedvetenhet - Akademins kultur synliggörs, förklaras och anpassas. Personliga möten - Studenter skapar relationer och bygger kontaktnät. Studentaktivitet - Studenter tränas att samarbeta, hjälpa varandra och lära tillsammans. Framåtpekande - Aktiviteter leder vidare och förbereder inför framtiden. Helhetsperspektiv - Aktiviteter hänger samman. Alla arbetar mot samma mål.

Figured world By ”figured world”, then, we mean a socially and culturally constructed realm of interpretation in which particular characters and actors are recognized, significance is assigned to certain acts, and particular outcomes are valued over others.” Holland et al (1998) Identity and Agency in Cultural Worlds

Vem blir man sedd som?

Maskulinitet Ibland bemöts jag annorlunda för att jag är tjej, av föreläsare och kurskamrater. Det handlar mest om förväntningar. De förväntar sig inte att man ska vara lika duktig på matematik och teknik och därför måste man anstränga sig dubbelt så mycket för att överbevisa dem. Och då gör man mer jobb men får mindre uppskattning för det. Läraren I trodde inte på mig när jag sa att servern låg nere och jag inte kom åt uppgifterna vi skulle göra under labben, läraren uttryckte sig som om jag bara inte var teknisk nog för att förstå hur jag skulle göra. När en manlig student sa samma sak två minuter senare så trodde läraren på honom. Kvinnliga studenter upplever att de värderas och behandlas som om de är mindre kunniga och i större behov av hjälp än manliga medstudenter.

”Svensk” Jag bär slöja och har någon enstaka gång känt fördomar om att jag kanske inte kan lika mycket som de andra. Men det är inget som har stoppat mig. En lärare påpekade att jag och en annan kurskamrat förmodligen skulle fuska och kopiera en annan grupp. Både jag och min kurskamrat är invandrare, den andra gruppen som han trodde vi skulle kopiera var svenskar. det komiska var att det egentligen var tvärtom. Vi hjälpte den andra gruppen och de blev klara med uppgiften innan oss. Studenter utan en “svensk” bakgrund upplever att de värderas och behandlas som om de är mindre kunniga och har en större tendens att bryta mot regler.

Figured world By ”figured world”, then, we mean a socially and culturally constructed realm of interpretation in which particular characters and actors are recognized, significance is assigned to certain acts, and particular outcomes are valued over others.” Holland et al (1998) Identity and Agency in Cultural Worlds

Yt- och djupinlärning Ytinlärning Fokus på att memorera. Tonvikt på transmission. Ofta extern motivation. Djupinlärning Fokus på att förstå. Tonvikt på konstruktivism. Ofta intern motivation. Marton, F. & Säljö, R. (1976).

Ytinriktning Djupinriktning Ökad tendens att använda strategin Studieår

Varför förändras strategierna? Jag läste mer kurslitteratur förr, men filtrerar bättre nu. Löser fler gamla tentor. Jag är bättre på att ta upp stora mängder med information. Jag tycker att jag hela tiden blir bättre på att ta in information snabbt. Jag blir mer effektiv och mer strukturerad. Man vänjer sig att ta in mycket information på kortare tid, anledningen för mig är att jag lägger större fokus på undervisningen än vad jag tidigare gjort.

Varför förändras strategierna? Förändringen drivs av: Behov att hantera stora informationsmängder. Fokus på examination och tentamensläsning. Spridning av tekniker för ytinriktat lärande – av lärare, studievägledare och äldre studenter.

Akademins värld kan vara svårbegriplig om man inte redan är inne i den.