Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nätverks-RTK, Västsverige
Advertisements

Malmös befolkning invånare (2011)
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Samhällsekonomi 2.
Jönköping En stark stadsutveckling & hållbara kommunikationer
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Vision Östra Göteborg Med sikte på år 2021
Citydistribution Göteborg
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Lean – Nyckeltal – Nya lokaler
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Reduceringsplan Göteborg T14
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Uthållig livskraft hos Borås näringsliv
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
REGION OCH MILJÖ.
Västsvenska paketet.
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
Storstockholms brandförsvar
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
Europa Geografi, åk 6 ht-2013.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
invånare (2011) Ung befolkning - 48% är under 35 år högskolestudenter, varav på Malmö högskola 175 länder representerade Cirka 150.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Regional utvecklingsplanering och miljömål
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Orebro.se Vår kraft blir din! Välkommen att satsa på Örebro.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
LINKÖPING Där idéer blir verklighet. Kort om Linköping invånare - landets femte största stad Låg snittålder – 39 år 34 procent har högskoleutbildning.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Samrådsförslag.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Geografi / samhällskunskap
Aktuellt från Västtrafik
Vad innebär regionbildningen?
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt) Nyttor och möjligheter med Västlänken - lokalt, regionalt, nationellt Sverige (nationellt) Ökad kapacitet – Göteborg C är fullt. Med Västlänken frigörs spår på centralstationen åt fjärrtågen (t.ex. till/från Stockholm, Malmö mm) då region- och pendeltåg flyttas till Västlänken. Fler godstransporter – Fler godstransporter blir möjliga. Framförallt då Västlänken frigör kapacitet i Gårdatunneln. Göteborg, en del i världen - Den ökade kapaciteten som skapas i järnvägsnätet även utanför centralstationen ger plats åt fler tåg till/från andra delar av Sverige och internationellt. Västsverige (regionalt) Knyter ihop Västsverige – När trafiken går genom Göteborg blir nya sträckor möjliga. T.ex. Trollhättan – Göteborg – Landvetter – Borås. Kunskapsregionen – Trollhättan-Göteborg-Borås, skapar starka relationer mellan Högskolan i Väst, Handelshögskolan i Göteborg och alla centrala fakulteter, och Högskolan i Borås. Framtiden – När Västlänken är klar 2026 beräknas Göteborgs arbetsmarknad ha ökat med 500 000 personer. Kapacitetsökningen som Västlänken medför är kritisk för att arbetspendlingen skall kunna utvecklas. Snöbollseffekten – Det är ont om utrymme på Göteborg C som hindrar andra satsningar i regionen. T.ex. Nya Alependeln överträffade resandeprognoserna men trafiken kan nu inte utökas där då det är fullt på Göteborg C. Snöbollseffekten 2 – För att få full nytta av de investeringar som görs eller planeras i stråken (Västra stambanan, Götalandsbanan m.m.) är Västlänken nödvändig. Kollektivtrafiken – Målet om 40% kollektivtrafikandel i K2020 anger Västlänken som en förutsättning för att nå målen. Rörelsefrihet – Fler invånare når fler arbetstillfällen och större frihet att välja var man vil bo i regionen. Arbetsmarknad – Goda kommunikationer har stor betydelse för näringslivets utveckling och därmed även skapandet av nya arbetstillfällen. Städerna utvecklas - Med bättre tillgänglighet i det regionala tågnätet, får fler platser i regionen bättre trafikering och tillgänglighet, vilket öppnar för fler bostäder och bättre samhällservice. Göteborg (lokalt) Stadsutveckling – Nya stationer i Göteborg blir en katalysator för att utveckla platser för boende, arbete, universitet, handel, rekreation m.m.. Nya stadsdelar – Bara runt centralstationen planeras för en ny stadsdel med 8 000 nya arbetsplatser och 1 500 bostäder. Den ökade rörligheten i området genom Västlänken är en av förutsättningarna för denna utveckling. Utan detta blir transporterna och stadsutvecklingen ohanterlig. En god affär – Nya stationer i stadsmiljöer är en stark drivkraft för att öka markvärden och nya investeringar i staden. God stadsmiljö - Tåg under mark istället för trafik på gatorna ger hälsosammare och trivsammare miljö. Fler rör sig runt stationerna - och människor i staden är en viktig del av den attraktiva staden. Nya portar till staden – Med det nya resecentrum i Gamlestan, som blir en av de största i Göteborg, och med större tillgänglighet till Mölndal får storgöteborg en nordlig och sydlig ingång till det sammanhängande stadsområdet. Det blir närmare – Fler människor får direktresor och fler platser att göra byten, än bara från centralstationen. Knyter samman kollektivtrafiken – Nya hubbar för kollektivtrafiken kan utvecklas. www.infrastrukturvastsverige.com

Nyttor och möjligheter med Västlänken - lokalt, regionalt, nationellt Göteborg (lokalt) Stadsutveckling – Nya stationer i Göteborg blir en katalysator för att utveckla platser för boende, arbete, universitet, handel, rekreation m.m.. Nya stadsdelar – Bara runt centralstationen planeras för en ny stadsdel med 8 000 nya arbetsplatser och 1 500 bostäder. Den ökade rörligheten i området genom Västlänken är en av förutsättningarna för denna utveckling. Utan detta blir transporterna och stadsutvecklingen ohanterlig. En god affär – Nya stationer i stadsmiljöer är en stark drivkraft för att öka markvärden och nya investeringar i staden. God stadsmiljö - Tåg under mark istället för trafik på gatorna ger hälsosammare och trivsammare miljö. Fler rör sig runt stationerna - och människor i staden är en viktig del av den attraktiva staden. Nya portar till staden – Med det nya resecentrum i Gamlestan, som blir en av de största i Göteborg, och med större tillgänglighet till Mölndal får storgöteborg en nordlig och sydlig ingång till det sammanhängande stadsområdet. Det blir närmare – Fler människor får direktresor och fler platser att göra byten, än bara från centralstationen. Knyter samman kollektivtrafiken – Nya hubbar för kollektivtrafiken kan utvecklas. www.infrastrukturvastsverige.com

Nyttor och möjligheter med Västlänken - lokalt, regionalt, nationellt Västsverige (regionalt) Knyter ihop Västsverige – När trafiken går genom Göteborg blir nya sträckor möjliga. T.ex. Trollhättan – Göteborg – Landvetter – Borås. Kunskapsregionen – Trollhättan-Göteborg-Borås, skapar starka relationer mellan Högskolan i Väst, Handelshögskolan i Göteborg och alla centrala fakulteter, och Högskolan i Borås. Framtiden – När Västlänken är klar 2026 beräknas Göteborgs arbetsmarknad ha ökat med 500 000 personer. Kapacitetsökningen som Västlänken medför är kritisk för att arbetspendlingen skall kunna utvecklas. Snöbollseffekten – Det är ont om utrymme på Göteborg C som hindrar andra satsningar i regionen. T.ex. Nya Alependeln överträffade resandeprognoserna men trafiken kan nu inte utökas där då det är fullt på Göteborg C. Snöbollseffekten 2 – För att få full nytta av de investeringar som görs eller planeras i stråken (Västra stambanan, Götalandsbanan m.m.) är Västlänken nödvändig. Kollektivtrafiken – Målet om 40% kollektivtrafikandel i K2020 anger Västlänken som en förutsättning för att nå målen. Rörelsefrihet – Fler invånare når fler arbetstillfällen och större frihet att välja var man vil bo i regionen. Arbetsmarknad – Goda kommunikationer har stor betydelse för näringslivets utveckling och därmed även skapandet av nya arbetstillfällen. Städerna utvecklas - Med bättre tillgänglighet i det regionala tågnätet, får fler platser i regionen bättre trafikering och tillgänglighet, vilket öppnar för fler bostäder och bättre samhällservice. www.infrastrukturvastsverige.com

Nyttor och möjligheter med Västlänken - lokalt, regionalt, nationellt Sverige (nationellt) Ökad kapacitet – Göteborg C är fullt. Med Västlänken frigörs spår på centralstationen åt fjärrtågen (t.ex. till/från Stockholm, Malmö mm) då region- och pendeltåg flyttas till Västlänken. Fler godstransporter – Fler godstransporter blir möjliga. Framförallt då Västlänken frigör kapacitet i Gårdatunneln. Göteborg, en del i världen - Den ökade kapaciteten som skapas i järnvägsnätet även utanför centralstationen ger plats åt fler tåg till/från andra delar av Sverige och internationellt. www.infrastrukturvastsverige.com