Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Skyddsombuds- utbildning
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Nya miljöprövningsdelegationer
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten
FB-gruppen – 5-kanten Redovisning av förslag till
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Tillståndsprocessen enligt miljöbalken
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Regler vid bokning och/eller boende på hotell
Ofta förekommande frågor
Landstingets miljöarbete
Handläggning enligt SoL
Hygienrutiner i förskolan
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Socialtjänstlagen, SoL
Utlämnande av allmän handling
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Offentlighet och sekretess
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
Erfarenhet Planbesked Kiruna kommun har t.o.m. oktober haft ca 15 stycken ansökningar om planbesked Från enskilda fritidshus till 150 villor och 150 lägenheter.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Delegering Vem får delegera?
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Välkommen till ett seminarium om Klimatarbete och klimatinvesteringsprogram En heldag om klimatstrategi och Klimp- bidrag! Den 29 maj 2007 på Landstingets.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Synpunkter, klagomål och beröm
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Mål och resursstyrning i Sotenäs
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Anstånd och studieuppehåll
Innehåll i föreläsningen
Seminarium om tillgodoräknande
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kontrollbesök och tillsyn Rättigheter och skyldigheter för dig som lantbrukare.
Vad innehåller förvaltningsklagan? Studiedag inom barnskyddsfrågor Jurist Tove Lindell 1.
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
Lex Maria.
Anstånd och studieuppehåll
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Vad är tillräcklig tillsyn?
Kvalitetsarbete.
Ny livsmedelslagstiftning 1/1 2006
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Diariefört ärende och handling
Digitalisering och effektiva processer
Presentationens avskrift:

Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun Tjänsteerbjudande Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun

Kontakt och ärendehantering Under kontorstid ska du kunna få kontakt med någon på den enhet du söker eller kunna lämna ett meddelande så någon handläggare på Bygg- och miljökontoret kan ringa upp dig. Bygg- och miljökontoret ska i möjligaste mån besvara inkomna ärenden inom 5 arbetsdagar. Om ärendet kräver längre handläggning ska kontoret: bekräfta att ansökan/anmälan kommit in informera om vem som handlägger ärendet och handläggares direkttelefonnummer Om handlingarna i ett ärende behöver kompletteras ska detta begäras snarast och senast inom tre veckor från de att handlingarna kommit in. Sökanden eller den som enligt någon författning lämnat in ansökan/anmälan ska ha fått möjlighet att ta del av beslutet i sitt ärende inom tre arbetsdagar efter att beslut fattas.

Livsmedelsärenden Beskrivning av tjänsten: Snabb och rationell handläggning av ärenden. Kontroll över att företagen efterlever livsmedelslagen, föreskrifter, domar och andra beslut meddelade med stöd av livsmedelslagstiftningen. Kunden kan kräva: Snabb och rationell handläggning Lika behandling enligt lagar och bestämmelser Saklig och positivt bemötande Tydlig och klar information om lagstiftningen Hjälp till ”självhjälp”

Livsmedelsärenden Vad krävs av kunden: Att blankett angående anmälan om registrering är komplett ifylld Att andra lagstiftningar som krävs är uppfyllda Att livsmedelsföretagaren på begäran tar fram de upplysningar och handlingar som behövs när bygg- och miljökontoret utför livsmedelskontroll. Att verksamheten bedrivs i enlighet med livsmedelslagstiftningen Kunden kan inte kräva: Att bygg- och miljönämnden upprättar rapporter och övriga handlingar (inklusive egenkontrollprogram), vilka ska upprättas av livsmedelsföretagaren, som behövs för kontrollen. Att nämnden agerar som konsult.

Miljöskyddsärenden Beskrivning av tjänsten: Snabb och rationell handläggning av ärenden. Tillsyn över att verksamhetsutövaren, företag såväl som enskilda, efterlever miljölagstiftningen samt de särskilda villkor som ges vid tillståndsprövning eller andra beslut. Kunden kan kräva: Snabb och rationell handläggning Lika behandling enligt lagar och bestämmelser Saklig och positivt bemötande Tydlig och klar information om lagstiftningen Hjälp till ”självhjälp”

Miljöskyddsärenden Vad krävs av kunden: Att verksamheten bedrivs i enlighet med tillståndet, miljölagstiftningen. Att verksamhetsutövaren lämnar de uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen. Att verksamhetsutövaren utför undersökningar av verksamheten och dess verkningar som behövs för tillsynen eller på annat sätt håller sig underrättad om verksamheten eller åtgärdens påverkan på miljön. Kunden kan inte kräva: Att bygg- och miljönämnden upprättar rapporter och övriga handlingar inklusive egenkontrollprogram, vilka ska upprättas av verksamhetsutövaren, som behövs för tillsynen. Att nämnden agerar konsult.

Hälsoskyddsärenden Beskrivning av tjänsten: Snabb och rationell handläggning av ärenden. Tillsyn över att verksamhetsutövaren, såväl företag som enskilda, efterlever miljö- och hälsoskyddslagstiftningen samt de särskilda villkor som ges vid tillståndsprövning. Kunden kan kräva: Snabb och rationell handläggning Lika behandling enligt lagar och bestämmelser Saklig och positivt bemötande Tydlig och klar information om lagstiftningen Hjälp till ”självhjälp”

Hälsoskyddsärenden Vad krävs av kunden: Att verksamheten bedrivs i enlighet med miljölagstiftningen samt de särskilda villkor som ges vid tillståndsprövning, Att verksamhetsutövaren lämnar de uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen. Att verksamhetsutövaren utför undersökningar av verksamheten och dess verkningar som behövs för tillsynen eller på annat sätt håller sig underrättad om verksamheten eller åtgärdens påverkan på hälsa och miljön. Kunden kan inte kräva: Att bygg- och miljönämnden upprättar rapporter och övriga handlingar inklusive egenkontrollprogram, vilka ska upprättas av verksamhetsutövaren, som behövs för tillsynen. Att nämnden agerar konsult.

Byggärenden Beskrivning av tjänsten: Snabb och rationell handläggning av ärenden. Kontroll över att verksamhetsutövaren, företag såväl som enskilda, efterlever plan- och bygglagstiftningen samt särskilda villkor som ges vid tillståndsprövning eller andra beslut. Kunden kan kräva: Snabb och rationell handläggning Lika behandling enligt lagar och bestämmelser Saklig och positivt bemötande Tydlig och klar information om lagstiftningen Hjälp till ”självhjälp”

Byggärenden Vad krävs av kunden: Att verksamheten bedrivs i enlighet med plan- och bygglagstiftningen och de villkor som lämnats i tillståndet. Att verksamhetsutövaren lämnar de uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen. Kunden kan inte kräva: Att bygg- och miljönämnden upprättar rapporter och övriga handlingar, vilka skall upprättas av verksamhetsutövaren, som behövs för tillsynen. Att nämnden agerar konsult.

Bostadsanpassningsbidrag Beskrivning av tjänsten: Snabb och rationell handläggning av ansökningsärenden. Kunden kan kräva: Snabb och rationell handläggning Lika behandling enligt lagar och bestämmelser Sakligt och positivt bemötande Tydlig och klar information om lagstiftningen Hjälp till ”självhjälp”

Bostadsanpassningsbidrag Vad krävs av kunden: Att kunden lämnar erforderliga uppgifter för att bidragsansökan ska kunna handläggas Kunden kan inte kräva: Att kommunen utför de bidragsberättigade åtgärderna

Om tjänsteerbjudandet inte uppfylls? Vart vänder du dig om det inte fungerar? Vi är angelägna om att du kontaktar oss om något inte fungerar eller om vi inte kan leva upp till tjänsteerbjudandet. Synpunkter och klagomål kan lämnas både muntligt och skriftligt. Du kan välja att kontakta handläggaren i ärendet eller förvaltningschefen. Om du uppger ditt namn, adress och telefonnummer kommer du att bli kontaktad av en ansvarig inom sju (7) arbetsdagar. Du som har kontakt med oss ska möta en kunnig personal som respekterar dig och dina synpunkter och önskemål.

Du kan kontakta Ånge kommun Tfn 0690-250 100 Bygg- och miljökontorets expedition Tfn 0690-250 185 bygg.miljonamnden@ange.se Bygg- och miljöchef Karin Wennberg Tfn 0690-250 166 karin.wennberg@ange.se Bygg- och miljönämndens ordförande Erik Rapp Tfn 0691-20303

Handläggningstider Byggärenden 1-5 veckor beroende på om ärendet kan beslutas av tjänsteman eller om ärendet ska behandlas i bygg- och miljönämnden Miljö- och hälsoskydd Ansökan om tillstånd enligt förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, 3 veckor Anmälan enligt miljöbalken 9 kap 6 §, 6 veckor Anmälan av miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd enligt förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, 2 veckor Livsmedelsärenden Bekräftelse av registrering av livsmedelsanläggning sker inom en (1) vecka. Kontroll av anläggningen sker inom 4 veckor eller senare beroende på anläggningens art. Övriga ärenden Övriga ärenden, 3 veckor