Polisens nya organisation med fokus på Trafikpolisen Per Blomqvist Rikspolisstyrelsen
Förväntningar En effektiv och enhetlig polisverksamhet i hela landet. Polismyndighetens kärnverksamhet ska utföras nära medborgarna.
Den nya Polismyndigheten RPC 1 rpc Särskilda utredningar Internrevision 16 regioner / avdelningar IT HR EKONOMI SYD VÄST ÖST STOCK-HOLM MITT BERG-SLAGEN NORD NOA NFC RPC:S KANSLI Kommu-nikation RÄTTS-AVD. UTVECK-LINGSAVD. LED- NING KANSLI ca 35 polisområden LED- NING STÖD / SERVICE ca 99 lokalpolisområden Såhär ser den nya polismyndigheten ut översiktligt. Antalet grupper, lokalpolisområden och polisområden är preliminära och kommer att preciseras under hösten och i början av 2015. Syftet med att skapa en enhetlig organisation är att det ska bli lättare att samarbeta inom Polisen då alla vet hur organisationen är uppbyggd, oavsett var i landet man är. Det är också meningen att det ska bli närmare mellan högsta ledning och medarbetare – max sex organisatoriska nivåer. Det här är något som i stort sett alla inom Polisen efterfrågar. Inplaceringen är gjord mot befintligt antal närpolisområden, 138. Precisering av antal polisområden och lokalpolisområden görs under 2015. ca 1 030 grupper LED- NING BROTTSFÖREBYGGANDE / INGRIPANDE OCH UTREDNING ca 28 500 medarbetare
Sammanfattning Tydligare ledning och styrning med kortare beslutsvägar. Sex organisatoriska nivåer i Polismyndigheten Enhetlig organisationsstruktur, nomenklatur och enhetliga arbetsmetoder. Mer sammanhållen stödverksamhet. EN myndighet.
Organisation Trafiksäkerhetsarbetet bedrivs vid lokalpolisområdena. Trafiksäkerhetsarbete som kräver särskild kompetens bedrivs vid regionerna. ATK-verksamheten bedrivs vid polisregion Nord.
Trafiksäkerhetsstrategi Prioriteringar Hastighet Nykterhet Skyddsutrustning Aggressiv körning Oskyddade trafikanter Särskilt för yrkestrafik Kör- och vilotider Lastsäkring Vägning av fordon Farligt gods Flygande inspektion
Tillsynsstrategi Polisen och Transportstyrelsen Effektivare kontroll och tillsyn Gentemot yrkestrafiken Prioriterade områden -hastighet -kör- och vilotider -fordonsvikter -lastsäkring
Exempel på internationella samarbeten och överenskommelser ERRU – gemensam riskvärderingsmodell för yrkestrafik TISPOL – EU-polisiärt samarbete för hela trafikområdet (på väg)
Något om pågående och planerad utveckling ANPR – automatisk registreringsnummeravläsning Alkobommar Metoder och kompetens