Krav på språkliga förmågor i kurs- och ämnesplaner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Språk –och kunskapsutvecklande arbete i alla ämnen Sigtuna
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Norrbackas språkgrupp
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Gymnasiearbetet p..
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
(CC BY 2.0)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Svenska p Svenska p.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Språkinriktad ämnesundervisning
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
”Skolans språk är ingens modersmål.”
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Genrerpedagogik – alla sammanhang har sitt språk, hur lär vi eleverna att behärska dem? Krav på språkliga förmågor i kurs- och ämnesplaner ”Kunskapsutveckling och språkutveckling går hand i hand. Därför lyfter alla examensmål fram språkutveckling utifrån de aktuella programmet.” (Ur Gymnasieskola 2011, skolverket, s 15.) © Linda Ellinore Lindberg

Ur några programs examensmål: El- och energiprogrammet: ”Att skriftligt dokumentera och muntligt redovisa hela arbetsprocessen är en del i att utveckla såväl yrkesskicklighet som yrkesspråk” ”En god språklig förmåga är en förutsättning för ett yrkesmässigt och professionellt bemötande.” (Gymnasieskolan 2011, s. 93-94) Samhällsvetenskapsprogrammet: ”I arbetet med svenska och engelska texter om till exempel samhällsfrågor utvecklar eleverna en säkerhet och bredd i sina språkkunskaper, och de ges möjlighet att använda språket i alltmer varieande och komplexa situationer. (Gymnasieskolan 2011, s. 264 Naturvetenskapsprogrammet: ”Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande.” ”Genom att både i svenska eller svenska som andraspråk och i karaktärsämnena arbeta med vetenskapliga texter ges eleverna möjlighet att utveckla de språkliga förmågor som krävs för högskolestudier. ” (Gymnasieskolan 2011, s. 247 och 253) Teknikprogrammet: ”Ämnet svenska eller svenska som andraspråk har ett särskilt uppdrag i att förstärka elevernas språkliga förmåga, även om samtliga ämnen bidrar till elevernas språkutveckling. /---/ Därigenom ges eleverna möjlighet att utveckla den språkliga förmåga som krävs för högskolestudier. (s. 276) © Linda Ellinore Lindberg

Genrerpedagogiska cirkelmodellen, The Teaching and Learning Cycle, en didaktisk modell för en styrd läs- och skrivutveckling, utvecklad av de australiska forskarna Joan Rothery och Jim Martin 4. Skriv en individuell text. Självständig konstruktion. Praktik dokumentation Analys reflektion Bygga upp kunskap om ämnesområdet. Elevers förkunskaper Teoretiskt moment Kulturell kontext Sociala funktioner Språkliga drag 3. Skriv en gemensam text. Göra en gemensam konstruktion. Lärare och elever tillsammans. Praktik dokumentation 2. Skapa förebilder genom att studera texter inom genren Teori Analys reflektion Fritt efter Polias & Hedeboe, 2008, Greppa Språket. © Linda Ellinore Lindberg

Bygga upp gemensam kunskap Hur ser elevernas förförståelse ut? Cirkelmodellen Arbetsgång Fas 1 Bygga upp gemensam kunskap Hur ser elevernas förförståelse ut? VÖL-diagrammet /Vad kan jag? Önskar jag lära mig? Lärt mig? (görs i slutet) Tankekarta Ämnesspecifika ord Vad säger experter inom området? Teori Se Pauline Gibbons planering i fem steg Fas 2 Studera texter inom genren för att få förebilder Gemensamt läsa och visa på förebilder på faktatexter Analys och reflektion Ge eleverna både visuellt stöd och auditivt stöd Fas 3 Skriva en gemensam text - modellera Elever kommer med förslag på hur texten sak byggas upp - läraren skriver och tillsammans diskuterar de på vilket sätt de kan färdigställa texten Praktik, dokumentation Fas 4 Skriva en individuell text Skriva ensam eller i par Praktik, dokumentation, analys och reflektion. © Linda Ellinore Lindberg

Fem steg för planering av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Vad vet du om elevernas språkbehärskning? Vad kan eleverna? Vad behöver de kunna? Hur ser elevernas förkunskaper ut? Klargör vilket språk som är centralt för det arbetsområde ni ska arbeta med. Vilka uppgifter ska eleverna utföra? Vad behöver eleverna för språk för att kunna delta i dessa aktiviteter? Välj ut det språk du vill fokusera på. Man måste prioritera och välja det viktigaste. Avgör vad som är realistiskt och rimligt. Planera eller välj aktiviteter där fokusspråket används, dvs, lägg förutom lektionsmål även upp språkmål för kursen. Välj aktiviteter och övningar där eleverna får använda det språk och det ämnesinnehåll som arbetsområdet kräver. Utvärdera. Ta reda på vad eleverna har lärt sig vid avslutad kurs. Vilka kursmål visade eleverna att de uppnått och hur? Vilka hinder mötte undervisningen? Greppa språket, Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet © Linda Ellinore Lindberg

Cummins fyrfältare Övergripande centrala begrepp i undervisningen av flerspråkiga elever: Alla elever inte bara flerspråkiga befinner sig på olika nivåer språkligt när de kommer till gymnasiet. Eleverna har hunnit olika långt i sin utveckling av både vardagsspråket och det akademiska språket eller skolspråket. För att elever ska utvecklas mer allsidigt behöver de, enligt forskarna, få rikliga tillfällen till språkanvändning och interaktion när det gäller att lyssna, tala, skriva och läsa. Detta inkluderar även att formulera sig i olika symboliska uttrycksmedel såsom i bild, genom grafer, figurer, tidslinjer etc. (litteracitet) Forskarna Pauline Gibbons och Maaike Hajer betonar i sin forskning vikten av att flerspråkiga elever utmanas i uppgifter med både språklig och tankemässig (kognitiv) kvalitet. (Greppa språket s. 59-61) © Linda Ellinore Lindberg

CUMMINS FYRFÄLTARE 2. Uppgifter som är kognitivt krävande. Eleven har fortfarande stöd i kontexten. Läraren ger eleverna det vetenskapliga språket som behövs för det aktuella momentet. 3. Uppgifter som är kognitivt krävande. Eleven har inget stöd i kontexten. Eleverna använder sig av ämnesadekvat språk. KOGNITIVT KRÄVANDE STÖD I KONTEXTEN INGET STÖD I KONTEXTEN Uppgifter som är kognitivt enkla. Eleven har stöd i kontexten. Elever använder vardagsspråk och har stöd i undervisnings-materialet uppgifter som är kognitivt enkla. Eleven har inget stöd i kontexten. (Ingen kunskap utvecklas) KOGNITIVT ENKELT (Fritt efter Cummins modell) © Linda Ellinore Lindberg

Exempel på Cummins fyrfältare Bildkälla: http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.135006.1368701594!/menu/standard/file Lena_Sjoqvist_skolans_textvarldar_ahorarkopior.pdf © Linda Ellinore Lindberg

SIOP-lektionsplaneringsundelag SIOP, står för Sheltered Instruction Observation Protocol En beprövad modell för att (flerspråkiga) elever ska få språkutvecklande undervisning i alla ämnen och nå ökad måluppfyllelse. SIOP-modellen har utarbetats i ett samarbete mellan forskare och lärare och modellen har med framgång använts i USA och i Europa, i synnerhet i Holland. Modellen utarbetades i USA, pga av att andraspråkselever hade lägre måluppfyllelse. Forskare arbetade med modellen mellan 1996 och 2003 på CREDE, (Center for Research on Education, Diveristy & Excellence. Modellen syftar till att observera och utvärdera undervisningen. Undersökningar i USA visar att lärare och elever som tillämpade modellen hade högre måluppfyllelse än andra klasser som inte använde modellen. © Linda Ellinore Lindberg

SIOP står för Sheltered Instruction Observation Protocol SIOP står för Sheltered Instruction Observation Protocol. Man kan säga att modellen nedan är en checklista för det språkutvecklande klassrummet. Protokollet kan användas för självskattning och ser då till undervisningen som helhet. (1=sällan/aldrig, 2=ibland, 3=ofta/alltid) (fritt ur Språkinriktad undervisning. En handbok. Hajer Maaike och Theun Meestringa) © Linda Ellinore Lindberg

Litteracitet ”Litteracitet innefattar integrering av att lyssna, tala, läsa, skriva och kritiskt tänkande samt de kulturella referensramar som möjliggör för den som skriver, talar eller läser att anpassa språket till olika situationer” Viktigt att läraren ser och förstår sitt ämnes språkliga krav för att kunna förmedla litteracitet inom ämnet. (Källa: (http://www.lh.umu.se/digitalAssets/83/83111_frelsning-27-okt-fr-hemsidan.pdf) © Linda Ellinore Lindberg