Engagemangsindex Detaljering av t-bokens scenariobeskrivningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Mina bevakningar Procapita + Presentation.
Talföljder formler och summor
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Nya Mina vårdkontakter
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Manual för älgdatabasen i
Addera Stöd för PULL i EI
Utbildning föreningsadministratör. Viktiga datum! Fr.o.m. 1/ är det krav på att aktiviteter/sammankomster ska närvarorapporteras i kommunens system.
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
Videokonsultation med medborgare
1.
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Nyheter Journal och Översikt
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Användargruppmöte för PMO-användare
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
1.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Uppsala dagar efter uppsalabornas tillgång till sin journal Leif Lyttkens.
Vem kommunicerar du med?
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Nationell patientöversikt
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
Samordnad vårdplanering Regelverk och konfiguration Mats Forsberg Ingrid Joustra Enquist.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Målseminarium Uppföljning » Wallingatan 2 »Catherine Zetterqvist och Anna Åhnberg.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
En säker e-tjänst till vården
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
HSA Integration.
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Nationell Patientöversikt, NPÖ
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Förvaltningen informerar. Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling.
173 dagar kvar ….. Nummer 4 vecka
NPÖ
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Projektet Vårddatalager
NPÖ Lena Bernhardsson.
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
GÖR DIN VARDAG EN E-TJÄNST.
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Engagemangsindex Detaljering av t-bokens scenariobeskrivningar Underlag för design-diskussioner 2011-10-26 Johan Eltes Uppdateringar: Hälsoärende-case detaljerat Färdplan uppdaterad

Innehåll Vilket problem löser engagemangsindex? I ett sammanhang: Principiell flödesmodell I ett sammanhang: Principiell tjänstemodell Vad är aggregerande tjänster? Tjänstedomänen engagemangsindex Avstämning mot användningsfall

Syfte med Engagemangsindex Problemställning På nationell nivå (och i vissa regioner) finns många informationsägare för varje tjänstekontrakt En invånare har informationavtryck endast hos en bråkdel av dessa (t.ex. 2 av 1000) En tjänstekonsument som behöver nå alla informationägare via ett tjänstekontrakt kan inte fråga alla informationsägare som stödjer kontraktet (t.ex. 1000) utan behöver hjälpa att snäva in antalet informationsägare till ett rimligt antal (1 – 5 i 90% av fallen, max 20 i 99% av fallen) Lösningen “Engagemangsindex” Ett index över var (dvs hos vilka informationsägare) en patient har engagemang av visst slag Ju “fetare” index (engagemangsberoende tilläggsattribut och “instans”-information) desto färre “onödiga” tjänsteanrop. Ju “tunnare” index, desto stabilare, billigare och enklare index (och lägre risk om informationen kommer i orätta händer) T-bokens ansats: Så tunnt som möjligt.

Verksamhetsvy: Principiell arbetsflödesmodell T-bokens referensarkitektur Sortiments- och utbudskatalog Översikt Detaljer Redigering Min journal Journalanteckning N/A Min nationella Kalender Tider hos mottagning Ombokning Mina vårdval Mitt Vårdval i ett Län Ändrat vårdval Engagemangsindex Lokala informationskällor Tjänsteadresseringskatalog 2. URL till tjänsteproducentens WS för aktuellt kontrakt 1. Logiska adressater (infoägare) där individen har engagemang av aktuell typ 3. Översiktinfo för ett engagemang 8. Uppdatering av bef. el. skapande av nytt engagemang Patientöversikt Tidbokning Vårdval Konkreta exempel: 4. Möjliga nya engagemang av aktuell typ 6. Detaljer om ett bef. engagemang 5. Som 2. 7. Som 2.

Tjänstevy: Principiell tjänstemodell Illustrerad med scenario “Min nationella tidbok”

Aggregerande tjänster Ansvarar för att presentera en nationell vy av information kopplad till invånaren Konsumerar Engagemangsindex och virtuella tjänster (TP) Kan vara specifik för en viss konsuments behov av information (t.ex. MVK) Kan mellanlagra / “cacha” vid behov. (Behöver då kunna prenumerera på händelser i Engagemangsindex?) NPÖ Frågetjänst är ett exempel på en aggregerande tjänst (även om realiseringen inte är frilagd / återanvändbar enligt t-boken)

Tjänsteinteraktioner för Engagemangsindex Frågetjänster Betjänar aggregerande tjänster Uppdateringstjänster (PUSH + PULL) Betjänar engagemangsindex Notifieringstjänst (PUSH) Betjänar aggregerande tjänster med cache/mellanlager

Exempel, tillämpning av frågetjänst Frågetjänster Exempel, tillämpning av frågetjänst

Frågetjänster - detaljer Hämta invånarens engagemang av viss typ Fråge-meddelande: Invånaridentitet, engagemangstyp Svar: Lista med en post engagemangstyp och informationsägare med följande information: Invånaridentitet, Engagemangstyp, Informationsägare (varierar per engagemangstyp men är i regel ett HSA-id), tidpunkt äldsta förekomst i källa, tidpunkt färskaste förekomst i källa Konsument: Aggregerande tjänster, Producent: Enagemangsindex Hämta invånarens alla engagemang Invånaridentitet Samma som första frågetjänsten Konsument: Samma som första frågetjänsten

Uppdateringstjänster PULL – tjänsteadresseringskatalogen får en ny roll (inom bef. Infomodell)

Uppdateringstjänster PUSH – händelser speglas direkt eller batchvis från informationskällan

Uppdateringstjänster PUSH – specialfall som komplement för omedelbar aktualitet

Uppdateringstjänster - detaljer Uppdatera engagemang (PUSH) Informationsmeddelande: Lista med en per post engagemangstyp och informationsägare Samma innehåll som svarsmeddelande från frågetjänst + borttagsflagga (= inga engagemang kvar för aktuell invånare/engagemangstyp) Konsument: informationskälla eller virtuell tjänst, producent: Engagemangsindex Redovisa alla engagemang (PULL) Fråge-meddelande: Tidpunk för senaste PULL Svarsmeddelande: Samma som push-tjänstens informationsmeddelande Konsument: Engagemangsindex, producent: informationskälla - adressater hämtas ur tjänstadresseringskatalogen

Notifieringstjänster Syfte: att möjliggöra federerade index och aggregerande tjänster med cache/mellanlager

Federing av Engagemangsindex med Notify Kommunikationsavdelningen Landsting Kommun Fråga Fråga Uppdatera Uppdatera Nationell domän Landsting Landsting Uppdatera Uppdatera

Federing av Engagemangsindex med Notify Kommunikationsavdelningen Landsting Kommun Fråga Fråga Uppdatera Notifiera Uppdatera Notifiera Nationell domän Landsting Landsting Uppdatera Uppdatera

Federing av Engagemangsindex med Notify Kommunikationsavdelningen Landsting Kommun Fråga Fråga Uppdatera Notifiera Uppdatera Notifiera Nationell domän Landsting Landsting Uppdatera Uppdatera

Notifieringstjänster - detaljer Ta emot engagemangsnotifiering Informationsmeddelande Samma innehåll som uppdateringsmeddelandet Konsument: Engagemangsindex, producent: Aggregerande tjänster med mellanlager/cache

Avstämning användningsfall Ge tillgång till MVK enhet Aggregerande tjänst (ev. med cache) i MVK Hämtar alla engagemang Väljer ut de som är av aktuell typ / har koppling till erbjudna etjänster Använder vid behov tillämpliga tjänstekontrakt för att komplettera med information om enskilda engagemangsförekomster som behövs för att sålla bland erbjudna etjänster Returnerar (till meny-renderingsfunktionen i MVK) all information som behövs

Avstämning användningsfall Ta bort tillgång till MVK enhet Samma som för ”Ge tillgång till MVK enhet” Behandlingen antas ha avslutats mellan två inloggningar i MVK (dvs patienten har varit på behandling mellan inloggningarna)

Avstämning användningsfall Invånaren skall se alla sina tidsbokningar (sammanställning) Aggregerande tjänst ”Aggregerad tidbok” Hämtar alla engagemang av typen ”Finns i tidbok” För varje infoägare (med engagemang) används virtuell tjänst ”GetSubjectOfCareSchedule”. Anropen sker parallellt. Returnerar (e-tjänst Mina bokningar) en lista med all ”insamlade” svarsmeddelanden från ”GetSubjectOfCareSchedule” till etjänsten

Avstämning användningsfall Invånaren läser kallelse Meddelande skapas i MVK MVK prenumererar på notifieringar från engagemangsindex När notifieringar med engagemangstyp ”kallelse finns” inkommer, skapar MVK ett meddelande med länk till e-tjänsten ”aktuella kallelser”. Texten har ingen specifik information om kallelsen, utan uppmanar användaren att klicka på länken för att få detaljer. Invånaren läser kallelsen När Invånaren loggar in och går till ”mina meddelanden”, väljer hon att titta på meddelandet med text om att kallelse finns. Hon klickar på länken och e-tjänsten ”aktuella kallelser” E-tjänsten frågar aggregerad tjänst ”Aggregerad tidbok” efter invånarens bokningar, listar ut vilka som är kallelser och presentera dessa i gränssnittet (med tillhörande information)

Avstämning användningsfall ”Ge tillgång till e-tjänst (generell)” och ”Ta bort tillgång till e- tjänst (generell)” Samma som ”Ge tillgång till MVK enhet”

Avstämning användningsfall Ge tillgång till e-tjänst (generell) Samma som ”Ge tillgång till MVK enhet” och ” Ta bort tillgång till e-tjänst (generell)”

Avstämning användningsfall Vårdprocess (ej komplett). Samma som ”Invånaren läser kallelse”, men engagemangstypen är istället ”Remittent” Ev. finns/behövs någon motsvarighet till Hälsoärendetjänst. Hälsoärendetjänst är en aggregerad tjänst som prenumererar på vissa engagemangstyper, hämtar hälsoärendetaggad information från journalsystem via tjänstekontrakt (GetEhrExtract?) som då ska vara taggad med hälsoärendeid. Hälsoärendetjänsten förvaltar på detta sätt ett hälsoärendeindex.

Användningsfall Engagemangsindex: Hälsoärendetjänst Kommunikationsavdelningen Läkare skapar ny remiss Journalsystemet uppdaterar engagemangsindex Engagemangsindex notifierar Hälsoärendetjänst Hälsoärendetjänst hämtar och lagrar info om patientens remisser 3. Uppdaterad indexpost 1.Remiss-status 4.Index- Prenume-ranter 5. Index-notifiering 7. Detaljer om ett bef. engagemang 2. Vårdenhetens HSA-id, patientid, händelsedatum 6.Adress till aktuell vårdtjänst Hälsoärendeindex (aggr.tjänst) Engagemangsindex (stödtjänst) Tjänsteadresseringskatalog (stödtjänst) Journal (källsystemets datalager)

Möjlig färdplan Steg 1 Syfte: Kallelse-hantering för tidbokning och visualisering av remisstatus Frågetjänster + uppdatering med PUSH + Notifiering Steg 2 Syfte: Stödja NPÖ / EHR-EXTRACT Källsystembegrepp kan behöva påföras eftersom kontraktet GET_EHREXTRACT potentiellt täcker samtliga verksamhetssystem och anslutningsmodellen varierar per system – inte per verksamhet.