Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Advertisements

v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Tomas Sandström, Adtollo
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
God hydrografi i nätverk Samverkan mellan Lantmäteriet och SMHI
Varför är det viktigt att mäta?
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Sälja Microsoft Office 2010 Möjligheter att sälja Office 2010 Vid uppgradering till Windows 7 Vid installation av en nätverksinfrastruktur Med nya datorer.
Janne Söderlund
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
© CSN 2008 Nils P. Christensen Tekniken.
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Nya Utsidan – ny extern webb för landstinget
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Dokument- och ärendehantering
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Peter Axelsson Digpro AB
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Nore Eriksson, GIS-Väst ADRESS Ca 80% av alla beslut i en kommun har någon form av geografisk koppling Efter det egna namnet är adressen den viktigaste.
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Vilhelmina november 2009 Förstudie: Digital närservice, utbildning och kultur Beställare och huvudmän för förstudien är: Inlandskommunernas Ekonomiska.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
1 Standardiserade Nyttomeddelanden med testbänk nyttomedd_testbaenk_ ppt.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Impress Stefan Henningsson, distriktsläkare, projektledare Anders Beckman, distriktsläkare, delprojektledare Helen Hansson, distriktssköterska, projektsekreterare.
GIS-samverkan Södertörn
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv.
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Bättre företagsklimat
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Regeringens mål Alla tjänster som kan tillhandahållas elektroniskt skall tillhandahållas elektroniskt E-tjänster får inte utestänga enskilda och företag.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
EIDAS Electronic Identification and Signature (Electronic TrustServices) Manne Andersson, eHälsomyndigheten Martin Völcker, Ekonomistyrningsverket.
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Produktens olika delar
Integration Gävleborg 2.0
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Alternativ telefoni Uppsala
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Effektkarta för extern webbplats
Navet e-arkiv
SGUs årsredovisning 2018.
E-vägledning under utveckling
Presentationens avskrift:

Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats, möjligheten att skicka in blanketter digitalt är en service som ligger i linje med kommunens ambitioner. Det är alltså fråga om en helt nyskapande verksamhet, vilket kommer att vara till stor nytta för den integrerade regionen. Att användaren digitalt kan signera blanketter är en del i denna ambition och något som bör eftersträvas på sikt.

Möjligheten att tillhandahålla interaktiva tjänster påverkas av tillgänglig teknik och infrastruktur. Den tillämpade kombinationen av servicehöjd och teknikhöjd som en kommun tillhandahåller i sitt serviceutbud avgör på vilket steg kommunen befinner sig i utvecklingstrappan. Följande steg kan urskiljas: Steg 1Webbplats som innehåller ”paketerad” information om kommunen och dess tjänster. Nättjänster med information och sökmöjligheter Steg 2Webbplats som innehåller ”interaktiv” information om myndigheten och dess tjänster. Interaktiva blanketter och kundorienterade tjänster.

Steg 3Webbplats och kommunikationsfunktioner som tillåter besökare att lämna och hämta personlig information. Steg 4Webbplats och nätverksfunktioner för samverkan med andra myndigheter och samhällsinstanser.

Standards för applikationen Java servlets Pdf XML Framtida koppling mot GiS Verksamheten kan göra sina egna blanketter

Tjänsteflöde Kommunens Intranet Medborgare Internet Näringsliv/företag Intranet Andra myndigheter Intranet SHS

1.Webbplats som innehåller ”paketerad” information och dess tjänster. 2.Webbplats som innehåller ”interaktiv” information om myndighet och dess tjänster. 3.Webbplats och kommunikationsfunktioner som tillåter besökaren att hämta och lämna personlig information 4.Webbplats och nätverksfunktioner för samverkan med andra myndigheter och samhälliga insatser Låg service nivå Hög service nivå