Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats, möjligheten att skicka in blanketter digitalt är en service som ligger i linje med kommunens ambitioner. Det är alltså fråga om en helt nyskapande verksamhet, vilket kommer att vara till stor nytta för den integrerade regionen. Att användaren digitalt kan signera blanketter är en del i denna ambition och något som bör eftersträvas på sikt.
Möjligheten att tillhandahålla interaktiva tjänster påverkas av tillgänglig teknik och infrastruktur. Den tillämpade kombinationen av servicehöjd och teknikhöjd som en kommun tillhandahåller i sitt serviceutbud avgör på vilket steg kommunen befinner sig i utvecklingstrappan. Följande steg kan urskiljas: Steg 1Webbplats som innehåller ”paketerad” information om kommunen och dess tjänster. Nättjänster med information och sökmöjligheter Steg 2Webbplats som innehåller ”interaktiv” information om myndigheten och dess tjänster. Interaktiva blanketter och kundorienterade tjänster.
Steg 3Webbplats och kommunikationsfunktioner som tillåter besökare att lämna och hämta personlig information. Steg 4Webbplats och nätverksfunktioner för samverkan med andra myndigheter och samhällsinstanser.
Standards för applikationen Java servlets Pdf XML Framtida koppling mot GiS Verksamheten kan göra sina egna blanketter
Tjänsteflöde Kommunens Intranet Medborgare Internet Näringsliv/företag Intranet Andra myndigheter Intranet SHS
1.Webbplats som innehåller ”paketerad” information och dess tjänster. 2.Webbplats som innehåller ”interaktiv” information om myndighet och dess tjänster. 3.Webbplats och kommunikationsfunktioner som tillåter besökaren att hämta och lämna personlig information 4.Webbplats och nätverksfunktioner för samverkan med andra myndigheter och samhälliga insatser Låg service nivå Hög service nivå