Kravarbete - från verksamhetssystem till e-arkiv 141114
De kommande två timmarna… Varför är ni här? Vad är ett krav? Varför är krav viktiga? Hur kan vi arbeta för att ta fram relevanta krav? Vad gäller angående kraven i ramavtalet? En del mässande, en del övningar, mycket diskussion…
Vad är problemet? Kompass Vi har alla en bild av vårt mål, och den ska vi förmedla. LoU styr våra möjligheter till kravformulering.
Var är vi?
Vad är krav? En beskrivning av en tjänst systemet ska tillhandahålla användaren En beskrivning av en väg till ett resultat En beskrivning av vad vi vill kunna göra i systemet En beskrivning av grundläggande egenskaper för systemet En beskrivning av i vilket sammanhang systemet ska kunna fungera Etc
Ickefunktionella krav Tre huvudkategorier Ickefunktionella krav (Kvalitetskrav) Krav på leverantören Funktionella krav Beskriver vad systemet ska göra Beskriver hur systemet är uppbyggt och hur det är beskaffat Beskriver vilket stöd ni vill ha av leverantören
Tre huvudintressenter Teknik/IT Verksamhet Arkiv Alla delar måste ingå i kravarbetet Bestäm var ägar- skapet ska ligga Jobba ihop!
Kvalitetskrav – ISO 9126 Kravområde Delområden, exempel Funktion Korrekthet, Lämplighet, Säkerhet, Samverkan Tillförlitlighet Feltolerans, Återgång efter fel, Prestande, Resursåtgång Användbarhet Begriplighet, Användande, Utseende, Ändamålsenlighet, Effektivitet och Produktivitet Underhållsbarhet Insyn och analysmöjlighet, Skalbarhet, Ändringsbarhet, Stabilitet, Testbarhet Flyttbarhet Installerbarhet, Utbytbarhet Tillgänglighet Upptid, Servicefönster, Tillgänglighetsnivåer, Avbrottstid, RTO/RPO
Kvalitetskravområden för e-arkiv Tjänst Behörighetshantering Säkerhet Prestanda (SLA) Skalbarhet Tillgänglighet (SLA) Integration/öppenhet Användbarhet Tekniska miljöer Produkt Behörighetshantering Säkerhet Arkitektur/tekniska miljöer Skalbarhet Integration/öppenhet Användbarhet
Funktionella krav på e-arkiv Hämta (?) Ta emot Lagra Vårda Lämna ut Leveransformer Paketering (enl FGS?) Konvertering (format) Mottag Avvikelsehantering Kvittohantering Kontroller Informationsmodell/datamodell Administration Regelverk Registervård Gallring Lagring Åtkomstskydd Sökmöjligheter Presentation etc
Funktionella krav och kvalitetskrav OK… Men hur börjar vi då? Vision/målbild Behov/nytta/effekt Funktionella krav och kvalitetskrav
Vision/målbild (Att/varför) Syfte Ska beskriva vad ni vill uppnå på sikt - ”första läget av nöjdhet” Ska användas som ledstång när ni ställs inför vägval Ska användas för att kommunicera till verksamheterna Verktyg ”Tidningsartikeln” Intressentanalys Definitioner Etc
Behov/nytta/effekt (Varför/när) Syfte Ska beskriva vilka resultat man vill uppnå Ska beskriva hur intressenterna blir glada Ska beskriva hur vi mäter att resultatet är uppnått Verktyg Nyttoanalys Nyttorealiseringsplan Användarberättelser I min roll som… vill jag kunna… för att… Etc
Kraven (Hur/vad) Syfte Ska beskriva vad ni vill kunna göra för att nå visionen Ska beskriva vad ni vill kunna göra för att göra intressenterna glada Ska beskriva kvalitetskrav på systemet Ska beskriva hur ni ska använda det Verktyg Användningsfall (svårt m LoU) Fördjupade användarberättelser Funktion/resultat-beskrivning Informationsmodeller Arkitekturdokument Etc
Bra krav är… ERA! Testbara Begripliga Relevanta Heltäckande Validerade Accepterade
Övning 1 – Målbild genom användarberättelser I min roll som… vill jag kunna/få… för att… 3 olika roller 10 min
Ramavtalsupphandlingen Det vi bad om Det leverantörerna erbjuder Det ni vill ha
Kravområden i SKLs ramavtal Ramavtalet omfattar systemprodukt för installation i kundens egen miljö eller som en tjänst (SaaS). Det omfattar vidare konsultstöd för att implementera produkten eller tjänsten, men omfattar inte eventuellt stöd i att få ut material från befintliga verksamhetssystem. Det stödet får ni istället
Olika behov – olika krav In Ut Lagring/ hantering PreIngest Synkron FGS/XXSIP Synkron XXX Metadata Filer Packa upp Konver-tera Paketera Fråga Svara Leverera Konvertera Producent Konsument Asynkron FGS/XXSIP Asynkron XXX
Kravstrukturen – exempel Tjänst Kraven som låg till grund för ramavtalsupphandlingen är inte lämpliga att avropa direkt på, utan alla behöver göra en egen behovskartläggning och detaljera kraven Ni kan välja bort krav Ni får detaljera och specificera krav men inte lägga till nya områden Ni kan göra krav som är börkrav i ramavtalsupphandlingen till skallkrav i ert avrop Tjänst Krav på Leverantören Krav på tjänsten Tjänstekrav 1 Spec krav 1 Tjänstekrav 2 Funktionella krav Funktionellt krav 1 Spec krav 1a Spec krav 1b Funktionellt krav 2 Funktionellt krav 3 Ickefunktionella krav Ickefunktionellt krav 1 Ickefunktionellt krav 2 Spec krav 2a Spec krav 2b
Ramavtalskravens uppbyggnad Produkt 3.1.1 – 3.1.15 Krav på anbudsgivaren 3.2 Funktionella krav 3.2.1 – 3.2.7 Principkrav för lösningen 3.2.8 – 3.2.19 Leverans och kontroll 3.2.20 – 3.2.25 Ordna, redovisa och administrera information 3.2.26 Principkrav för användargränssnitt 3.2.27 – 3.2.29 Krav på återsökning och utlämnande 3.2.30 Principkrav för användarhjälp 3.2.31 Principkrav för åtkomstskydd 3.2.32 – 3.2.34 Framtidssäkring 3.2.35 Rapporter 3.3.1 – 3.3.9 Kvalitetskrav – Teknik 3.4.1 – 3.4.9 Kvalitetskrav – Prestanda/skalbarhet/tillförlitlighet 3.5.1 – 3.5.11 Kvalitetskrav - Säkerhet Tjänst 2.1.1 – 2.1.20 Krav på anbudsgivaren 2.2 Funktionella krav 2.2.1 – 2.2.6 Principkrav för lösningen 2.2.7 – 2.2.18 Leverans och kontroll 2.2.19 – 2.2.24 Ordna, redovisa och administrera information 2.2.25 Principkrav för användargränssnitt 2.2.26 – 3.2.28 Krav på återsökning och utlämnande 2.2.29 Principkrav för användarhjälp 2.2.30 Principkrav för åtkomstskydd 2.2.31 – 2.2.33 Framtidssäkring 2.2.34 Rapporter 2.3.1 – 2.3.9 Kvalitetskrav – Teknik 2.4.1 – 2.4.8 Kvalitetskrav – Prestanda/skalbarhet/tillförlitlighet 2.5.1 – 2.5.42 Kvalitetskrav - Säkerhet 2.2.6, kravet om att beskriva produkten saknas i tjänst
Upphandlings-form (avrop?) Iterativt kravarbete Vision Behov Krav Upphandlings-form (avrop?) Justering/åtgärder KRAVSPEC
Kravprecisering exempel Tjänstekrav 2.5.1 - Övervaknings- och larminformation ska göras tillgänglig för UM/UE Exempel på precisering Tjänstekrav 2.5.1 - Övervaknings- och larminformation ska göras tillgänglig för UM/UE: Kanal (sms, mail, system…) Periodicitet (när det sker och aggregerat per…) Mottagare etc
Övning 2 – början till vår kravspecifikation Vad är en elektroniskt arkiverad handling? 10 minuter, två och två Diskussion Vilka egenskaper har en arkiverad handling? När är den arkiverad? I vilket sammanhang finns den? Hur vet vi att den är arkiverad? Hur godkänner vi att den är arkiverad? Är det skillnad i vem som får titta på den/hantera den? etc
Dokumentation In Ut Lagring/ hantering Metadata Filer Producent PreIngest Synkron FGS/XXSIP Synkron XXX Metadata Filer Packa upp Konver-tera Paketera Fråga Svara Leverera Konvertera Producent Konsument Asynkron FGS/XXSIP Asynkron XXX