Kravarbete - från verksamhetssystem till e-arkiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Nyttorealisering på 10 min
? Presentation E-Lin
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
MS Excel 2007 Dag 1 Lärare: Mahmud Al Hakim. Agenda 1.Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3.Formler 4.Formatera 5.Diagram Att läsa: sid.
Workshop för GIS samordnare
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kravspecifikation och IT-upphandling
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Dokument- och ärendehantering
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Välkomna till en dag om eArkiv
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Tjänst för e-arkivering
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Projekt och Arkitektur
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
E-arkiv.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Anslutning till Mina meddelanden
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Navet e-arkiv
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Kravarbete - från verksamhetssystem till e-arkiv 141114

De kommande två timmarna… Varför är ni här? Vad är ett krav? Varför är krav viktiga? Hur kan vi arbeta för att ta fram relevanta krav? Vad gäller angående kraven i ramavtalet? En del mässande, en del övningar, mycket diskussion…

Vad är problemet? Kompass Vi har alla en bild av vårt mål, och den ska vi förmedla. LoU styr våra möjligheter till kravformulering.

Var är vi?

Vad är krav? En beskrivning av en tjänst systemet ska tillhandahålla användaren En beskrivning av en väg till ett resultat En beskrivning av vad vi vill kunna göra i systemet En beskrivning av grundläggande egenskaper för systemet En beskrivning av i vilket sammanhang systemet ska kunna fungera Etc

Ickefunktionella krav Tre huvudkategorier Ickefunktionella krav (Kvalitetskrav) Krav på leverantören Funktionella krav Beskriver vad systemet ska göra Beskriver hur systemet är uppbyggt och hur det är beskaffat Beskriver vilket stöd ni vill ha av leverantören

Tre huvudintressenter Teknik/IT Verksamhet Arkiv Alla delar måste ingå i kravarbetet Bestäm var ägar- skapet ska ligga Jobba ihop!

Kvalitetskrav – ISO 9126 Kravområde Delområden, exempel Funktion Korrekthet, Lämplighet, Säkerhet, Samverkan Tillförlitlighet Feltolerans, Återgång efter fel, Prestande, Resursåtgång Användbarhet Begriplighet, Användande, Utseende, Ändamålsenlighet, Effektivitet och Produktivitet Underhållsbarhet Insyn och analysmöjlighet, Skalbarhet, Ändringsbarhet, Stabilitet, Testbarhet Flyttbarhet Installerbarhet, Utbytbarhet Tillgänglighet Upptid, Servicefönster, Tillgänglighetsnivåer, Avbrottstid, RTO/RPO

Kvalitetskravområden för e-arkiv Tjänst Behörighetshantering Säkerhet Prestanda (SLA) Skalbarhet Tillgänglighet (SLA) Integration/öppenhet Användbarhet Tekniska miljöer Produkt Behörighetshantering Säkerhet Arkitektur/tekniska miljöer Skalbarhet Integration/öppenhet Användbarhet

Funktionella krav på e-arkiv Hämta (?) Ta emot Lagra Vårda Lämna ut Leveransformer Paketering (enl FGS?) Konvertering (format) Mottag Avvikelsehantering Kvittohantering Kontroller Informationsmodell/datamodell Administration Regelverk Registervård Gallring Lagring Åtkomstskydd Sökmöjligheter Presentation etc

Funktionella krav och kvalitetskrav OK… Men hur börjar vi då? Vision/målbild Behov/nytta/effekt Funktionella krav och kvalitetskrav

Vision/målbild (Att/varför) Syfte Ska beskriva vad ni vill uppnå på sikt - ”första läget av nöjdhet” Ska användas som ledstång när ni ställs inför vägval Ska användas för att kommunicera till verksamheterna Verktyg ”Tidningsartikeln” Intressentanalys Definitioner Etc

Behov/nytta/effekt (Varför/när) Syfte Ska beskriva vilka resultat man vill uppnå Ska beskriva hur intressenterna blir glada Ska beskriva hur vi mäter att resultatet är uppnått Verktyg Nyttoanalys Nyttorealiseringsplan Användarberättelser I min roll som… vill jag kunna… för att… Etc

Kraven (Hur/vad) Syfte Ska beskriva vad ni vill kunna göra för att nå visionen Ska beskriva vad ni vill kunna göra för att göra intressenterna glada Ska beskriva kvalitetskrav på systemet Ska beskriva hur ni ska använda det Verktyg Användningsfall (svårt m LoU) Fördjupade användarberättelser Funktion/resultat-beskrivning Informationsmodeller Arkitekturdokument Etc

Bra krav är… ERA! Testbara Begripliga Relevanta Heltäckande Validerade Accepterade

Övning 1 – Målbild genom användarberättelser I min roll som… vill jag kunna/få… för att… 3 olika roller 10 min

Ramavtalsupphandlingen Det vi bad om Det leverantörerna erbjuder Det ni vill ha

Kravområden i SKLs ramavtal Ramavtalet omfattar systemprodukt för installation i kundens egen miljö eller som en tjänst (SaaS). Det omfattar vidare konsultstöd för att implementera produkten eller tjänsten, men omfattar inte eventuellt stöd i att få ut material från befintliga verksamhetssystem. Det stödet får ni istället

Olika behov – olika krav In Ut Lagring/ hantering PreIngest Synkron FGS/XXSIP Synkron XXX Metadata Filer Packa upp Konver-tera Paketera Fråga Svara Leverera Konvertera Producent Konsument Asynkron FGS/XXSIP Asynkron XXX

Kravstrukturen – exempel Tjänst Kraven som låg till grund för ramavtalsupphandlingen är inte lämpliga att avropa direkt på, utan alla behöver göra en egen behovskartläggning och detaljera kraven Ni kan välja bort krav Ni får detaljera och specificera krav men inte lägga till nya områden Ni kan göra krav som är börkrav i ramavtalsupphandlingen till skallkrav i ert avrop Tjänst Krav på Leverantören Krav på tjänsten Tjänstekrav 1 Spec krav 1 Tjänstekrav 2 Funktionella krav Funktionellt krav 1 Spec krav 1a Spec krav 1b Funktionellt krav 2 Funktionellt krav 3 Ickefunktionella krav Ickefunktionellt krav 1 Ickefunktionellt krav 2 Spec krav 2a Spec krav 2b

Ramavtalskravens uppbyggnad Produkt 3.1.1 – 3.1.15 Krav på anbudsgivaren 3.2 Funktionella krav 3.2.1 – 3.2.7 Principkrav för lösningen 3.2.8 – 3.2.19 Leverans och kontroll 3.2.20 – 3.2.25 Ordna, redovisa och administrera information 3.2.26 Principkrav för användargränssnitt 3.2.27 – 3.2.29 Krav på återsökning och utlämnande 3.2.30 Principkrav för användarhjälp 3.2.31 Principkrav för åtkomstskydd 3.2.32 – 3.2.34 Framtidssäkring 3.2.35 Rapporter 3.3.1 – 3.3.9 Kvalitetskrav – Teknik 3.4.1 – 3.4.9 Kvalitetskrav – Prestanda/skalbarhet/tillförlitlighet 3.5.1 – 3.5.11 Kvalitetskrav - Säkerhet Tjänst 2.1.1 – 2.1.20 Krav på anbudsgivaren 2.2 Funktionella krav 2.2.1 – 2.2.6 Principkrav för lösningen 2.2.7 – 2.2.18 Leverans och kontroll 2.2.19 – 2.2.24 Ordna, redovisa och administrera information 2.2.25 Principkrav för användargränssnitt 2.2.26 – 3.2.28 Krav på återsökning och utlämnande 2.2.29 Principkrav för användarhjälp 2.2.30 Principkrav för åtkomstskydd 2.2.31 – 2.2.33 Framtidssäkring 2.2.34 Rapporter 2.3.1 – 2.3.9 Kvalitetskrav – Teknik 2.4.1 – 2.4.8 Kvalitetskrav – Prestanda/skalbarhet/tillförlitlighet 2.5.1 – 2.5.42 Kvalitetskrav - Säkerhet 2.2.6, kravet om att beskriva produkten saknas i tjänst

Upphandlings-form (avrop?) Iterativt kravarbete Vision Behov Krav Upphandlings-form (avrop?) Justering/åtgärder KRAVSPEC

Kravprecisering exempel Tjänstekrav 2.5.1 - Övervaknings- och larminformation ska göras tillgänglig för UM/UE Exempel på precisering Tjänstekrav 2.5.1 - Övervaknings- och larminformation ska göras tillgänglig för UM/UE: Kanal (sms, mail, system…) Periodicitet (när det sker och aggregerat per…) Mottagare etc

Övning 2 – början till vår kravspecifikation Vad är en elektroniskt arkiverad handling? 10 minuter, två och två Diskussion Vilka egenskaper har en arkiverad handling? När är den arkiverad? I vilket sammanhang finns den? Hur vet vi att den är arkiverad? Hur godkänner vi att den är arkiverad? Är det skillnad i vem som får titta på den/hantera den? etc

Dokumentation In Ut Lagring/ hantering Metadata Filer Producent PreIngest Synkron FGS/XXSIP Synkron XXX Metadata Filer Packa upp Konver-tera Paketera Fråga Svara Leverera Konvertera Producent Konsument Asynkron FGS/XXSIP Asynkron XXX