Arnold Gesell Ge ett exempel på när Gesells metod troligen ger resultat som har giltighet i vardagen och ett exempel när den troligen inte gör det.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Bildtolkningar Hälsa.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Solanderskolan presenterar
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
ISPS ÖVNING 5 Övervakning av ISPS-område
Vad vi jobbar med • Folder på anslagstavlan • Veckobrev • Bloggen Hur tycker ni det fungerar med bloggen?
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Hej Jag heter Rasul Saadati och är färdigt utbildad Systemkonsult på QD- System AB. Jag är bäst på installationer, administration och klientsupport. Mina.
Pedagogisk dokumentation
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Intervju inför ViV-projektet.
Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Bombhot Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Läroplansträff Välkomna.
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Centrum för Genusvetenskap
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Samhällsvetenskapliga metoder
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
ÅLDERSGRUPPEN 13 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
En fråga per elev – bråk år 6
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Moment 2 Mall för presentation av idé
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Barn och stress.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Barn som närstående.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Arnold Gesell Ge ett exempel på när Gesells metod troligen ger resultat som har giltighet i vardagen och ett exempel när den troligen inte gör det

Osystematisk och systematisk observation Den första övningen i kursen är en övning i osystematisk penna- och papperobserverande Det som ska göras är en ”osystematisk” observation, i den meningen att ni inte behöver bestämma på förhand exakt vilka beteenden som ska observeras Ni ska med hjälp av ett spaltdokumentationsprotokoll observera samspel mellan en vuxen och ett barn i åldern 3- 8 månader

Lattecafé obs Förslagsvis genomför ni övningen på ett ”latte café” där många föräldralediga föräldrar kan finnas.

Spaltdokumentation Barnet sägerBarnet görVuxne sägerVuxne görEgen kommentar Aaa ooLer mot den vuxne Hej vill du ha dricka dricka Knäpper upp overallen Den vuxne observerar att barnet vill något och svarar Eh eh eh (upphetsat) Hoppar på ändan och håller ut armarna Här här får du

Spaltdokumentation Barnet sägerBarnet görVuxne sägerVuxne görEgen kommentar Aaa ooLer mot den vuxne Hej vill du ha dricka dricka Knäpper upp overallen Den vuxne observerar att barnet vill något och svarar Eh eh eh (upphetsat) Hoppar på ändan och håller ut armarna Här här får du OBS gör neutrala kommentarer

Redovisning 1 Skriv en sida per grupp där ni besvarar och diskuterar följande. Skriv alla i gruppens namn på redovisningen. 1)Vad tycker ni var särskilt intressant som ni la märke till under er observation 2)Vilka beteenden från barnet var lätta respektive svåra att notera 3)Vilka beteenden från föräldern var lätta respektive svåra att notera 4)Hur skulle ni vilja förbättra observationsmetoden 5)I vilka situationer är en observationsmetod som denna användbar?