marknadsförarens verktygslåda

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Presentation av resmål
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Från idé till lönsamt företag
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Marknadsplan Sandström de Wit
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
Block 4: Att driva företag
Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kap 9: Kommunikationskanaler
Kap 10: Kampanjplanering
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Marknadskommunikation och mediaval
Företag.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
KAPITEL 9 Pris och moms.
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
Sveriges bagare och konditorer
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Kap. 1 Planera sortimentet
[Produktnamn] Marknadsplan
Presentationens avskrift:

marknadsförarens verktygslåda Kap 7: Fyra P:n – marknadsförarens verktygslåda En marknadsförares utmaningar: Att samordna företagets resurser för att använda konkurrensmedlen så bra som möjligt positionera produkten välja effektiva kanaler för distribution och kommunikation 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

marknadsförarens verktygslåda Kap 7: Fyra P:n – marknadsförarens verktygslåda Varje marknadsförare vill ladda sitt företags varumärke med positiva värden och skapa förväntningar hos målgruppen. 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

marknadsförarens verktygslåda Kap 7: Fyra P:n – marknadsförarens verktygslåda Exempel: Apple har laddat sitt varumärke med hög teknisk prestanda och innovativ design i kombination med användarvänlighet. Om inte nästa iPhone eller iPad skulle infria kundernas förväntningar reagerar de t ex med kritiska inlägg i sociala medier och väljer en konkurrents produkt. 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda Kap 7: Marknadsmixen Marknadsmixens fyra konkurrensverktyg: Pris Produkt Plats Påverkan 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda Kap 7: Marknadsmixen Varje företag väljer att kombinera ”P:na” på sitt sätt, efter sin bransch och sina förutsättningar. För ett café är kanske plats och produkt viktigast, medan en tvåltillverkare troligen prioriterar pris och påverkan. 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda Kap 7: Marknadsmixen Kritik mot marknadsmixen: När modellen lanserades var den anpassad efter den amerikanska konsumentmarknaden, som byggde på storskalighet och standardiserade lösningar. Är den lika användbar i dagens tjänste- och informationssamhälle? 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Priset som konkurrensmedel Priset påverkas av: Interna faktorer; t ex företagets kostnader, ägarnas vinstkrav och vald strategi Externa faktorer; t ex ränteläget, kundernas betalningsvilja och konkurrenternas prissättning 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Priset som konkurrensmedel Även utbud och efterfrågan påverkar priset: 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Priset som konkurrensmedel Företagets kostnader delas in i fasta - påverkas inte av volymen rörliga – varierar med volymen 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Priset som konkurrensmedel I ett tillverkande I ett handelsföretag: företag: Fasta kostnader → Rörelsekostnader Rörliga kostnader → Ingående varukostnader 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Priset som konkurrensmedel Nollpunkt: Den volym eller omsättning där intäkterna och kostnaderna är exakt lika stora, d v s där resultatet är ± 0. Pålägg: Eftersom ägarna vill göra vinst måste ett pålägg göras på priset utöver nollpunktspriset. 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Produkten som konkurrensmedel Ett företag kan välja mellan: Brett sortiment, t ex Gekås i Ullared Smalt sortiment, t ex Picard som enbart säljer djupfrysta livsmedel Djupt sortiment, t ex Löplabbet med ett stort utbud av olika löparskor för både träning och tävling 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Produkten som konkurrensmedel Företag som konkurrerar med produkten kan satsa på: kvalitet garanti och service innovationer/produktutveckling design m m 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Platsen som konkurrensmedel Hur ska varan eller tjänsten nå kunderna? Direkta säljkanaler; t ex egna butiker eller näthandelsplatser Indirekta säljkanaler; t ex grossister, detaljister, agenter 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Platsen som konkurrensmedel Direkta säljkanaler: Frisörer Klädbutiker Verkstäder Bagerier 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Platsen som konkurrensmedel Indirekta säljkanaler: Försäljningen sker via en mellanhand. Denna kategori av företag har två målgrupper: Återförsäljare Slutkonsumenter 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Påverkan som konkurrensmedel Kap 7: Påverkan som konkurrensmedel Om målgruppen är spridd över en stor geografisk yta passar massmarknadsföring bra. 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Påverkan som konkurrensmedel Vanliga kanaler för massmarknadsföring: Annonsering i massmedia, t ex dagspress, kvällspress och fackpress Reklam i TV och radio Sales Promotions (SP) Public Relations (PR) Sponsring Sociala medier 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Påverkan som konkurrensmedel Reklam har flera syften, t ex: Få fler i målgruppen att känna till varan eller tjänsten Sprida information och kunskap om företaget och dess produkter Ladda varumärket med positiva värden Skapa en positiv attityd till företaget, varumärket eller produkten Stödja och öka försäljningen hos återförsäljarna 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda

Kap 7: Påverkan som konkurrensmedel Även personalen påverkar kunderna, t ex genom sitt bemötande, sin service och sitt kunnande. Ibland räknas Personalen som ett femte P i marknadsmixen. Mer om det P:et i kap 8. 7. Fyra P:n - marknadsförarens verktygslåda