1 Mötesplats för framtiden 12- 13 oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,
NÄTBIBLIOTEKET Daniel Gunnarsson, kontaktbibliotekarie för distansstudenterna Magnus Ilvered, projektledare Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef.
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Finnes: Två filialbibliotek Knappa resurser Några tappade sugar Positiva besökare Önskas: Två huvudbibliotek Utrymme för förändring Entusiasm Fler positiva.
Kvalitetssäkring - det digitala referenssamtalet
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Biblioteksservice till Sveriges nätuniversitetet Jan Hagerlid KB/BIBSAM Överbibliotekarie vid SLU (tjl)
Supported Employment & Customized Employment
Biblioteksbussar med avtal. Vår verksamhet i korthet •Två stora fordon •Servar landsbygden och vissa stadsdelar i Uppsala kommun •Vi besöker enskilda.
Från bokmagasin till diversehandel
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Mötesplats inför framtiden, Borås oktober 2004 Nina Ström, projektledare Fråga biblioteket Ulf-Göran Nilsson, systemansvarig Jourhavande bibliotekarie.
Bibliotekens service till distansstudenter Jakob Harnesk, PrioInfo IKONER, 7 nov
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Intranätet – Den sociala motorn i organisationen? Lever intranäten upp till tanken att inte bara vara det funktionella arbetsredskapet utan också den sociala.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
1 Framtidens SUNET för framgångsrik forskning, inledning Uppsala 26 april 2004 Bengt Persson.
Det nationella digitala biblioteket
Samsökning med egen sökprofil. Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
Fråga bibliotekarien. De finska bibliotekens gemensamma digitala referenstjänst Befinner sig i portalen Biblioteken.fi.
Finns databaserna? Viktor Sarge Regionbibliotek Halland Utvecklingsledare – Digitala biblioteksmiljöer.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Guö Disposition Pass 1 Dagsläget Biblioteksmodeller Pass 2 Strategifrågor Metodfrågor.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Europeisk utbildning för livslångt lärande för sjuksköterskor inom neurovård (nEUroBlend) Bakgrund I Europa finns drygt 13,5 miljoner patienter med neurologiska.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Delprojekt kompetensutveckling. Mål för delprojektet kompetensutveckling AktivitetEffektmålProduktmål Samordnad utbildning Att utveckla Västra Götaland.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
PedagogGuiden - ett biblioteksstöd på nätet för lärarstuderande på distans och campus Mötesplats inför framtiden Borås 13-14/ Maria Cederblad &
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Mötesplats inför framtiden pedagogik - en studie av det instruktiva arbetssättet i chattbaserad referenstjänst Magisteruppsats.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Samsökning av biblioteksresurser utifrån egen användarprofil.
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
Coacher för energi och klimat
Malin Utter Kultur i Väst
Rapport om ALMA-projektet
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Presentationens avskrift:

1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk referenstjänst i realtid för stöd vid informationssökning inom teknikområdet. Annika Swedén KTH biblioteket, KTHB

2 Målsättning. Att kunna erbjuda en elektronisk referenstjänst i realtid – chatt inom teknikområdet med pedagogisk vägledning till våra elektroniska resurser och nättjänster för våra studenter och forskare/lärare under större delen av dagen.

3 Projektansvar och finansiering Projektet bedrivs inom ramen för ansvarsbiblioteksverksamheten för teknologi och dess grundvetenskaper Kungliga biblioteket/BIBSAM finansierar projektet genom ansvarsbiblioteksmedel Projektgrupp med de 5 biblioteken

4 Bygger på Jourhavande bibliotekarie Nationella tjänsten är öppen för chatt vard , lörd och sönd erbjuder, co-browsing använder VRLPlus, från Docutek Vi går vidare och skapar en specialisttjänst som bygger på samma teknik?

5 Tjänstens och samarbetets fördelar: För kunden: Vi besvarar typiska frågor om tillgång till e- tidskrifter, databaser inom teknikområdet Är en specialisttjänst med vägledning inom teknikområdet Öppen en större del av dagen

6 Tjänstens och samarbetets fördelar: För biblioteken: …..med samma resurser Ökad kunskap om varandras bibliotek och webbar Kompetensutveckling för deltagande personal och nackdelar : Svårt att besvara universitetsspecifika frågor? Felaktiga förväntningarna?

7 Få frågor - lägg ned tjänsten!? En framtidstjänst som: är en användarvänlig metod som når kunden mitt i arbetssituationen via ett välkänt arbetsredskap är integrerad med och anpassad till kundens övriga arbetssituation innebär "en resursoptimering" för användaren, en anpassad vägledning som höjer kvalitén på sökningen vare sig den sker i Google eller i någon av våra databaser

8 Bra och kvalificerad service! kan ge snabbt svar på en enkel fråga kan ge kvalificerad hjälp och rådgivning är tillgängliga via nätet större delen av dagen

9 Andra exempel: Erfarenheterna från USA pekar på en väsentligt högre användning än för ca fem år sedan Biblioteken vid Mittuniversitetet och Jönköpings högskola, m.fl., har en tydligt högre chatt-trafik än vad våra bibliotek kan redovisa

10 Hur går vi vidare? Framgångsfaktorer: Tillgänglighet Marknadsföring Två vägar till lösning: Resursdelning Kompetens

11 Projkets fortsatta planering Öppna 10 januari 2005 Varje bibliotek är ansvarigt för varsin dag per vecka! Utvärdera januari - mars Fortsätta till och med maj, utvärdera