Björn Borg – starkare än någonsin WBM AB Nils Vinberg 7 september 2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R Förbättrat Resultat & Tillväxt Inom Video Summering av år 2004 Ray Mauritsson, CEO.
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Claes Ruthberg, vd Presentation den 2 maj 2011 Välkommen till eWorks årsstämma 2011.
AXIS Communications - a world of intelligent networks Bolagsstämma 2002.
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
En hälsosam teknikkonsult med stark tillväxt
Fastighets AB Balder (publ) hälsar aktieägarna välkomna till årsstämma onsdagen den 7 maj 2014.
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Delårsrapport januari-mars 2011
Björn Borg – en stark spelare
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
1 DGC ONE AB (publ) Delårsrapport Q APRIL – 30 JUNI (jämfört med motsvarande period föregående år)  Nettoomsättning 62,9 mkr (57,3)  Tillväxt.
Swedol – en marknadsledande yrkeshandelskedja
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Projektföljeforskning
Q1 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Analytikerpresentation Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Georg Brunstam VD och koncernchef Per-Ola Holmström Finansdirektör Telefonkonferens onsdagen den 4/2 kl Bokslutskommuniké 2003.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Rejlers En nordisk kunskapskoncern ELTEKNIK · ENERGI · MEKANIK AUTOMATION · IT · TELECOM En hälsosam teknikkonsult med stark tillväxt.
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Årsstämma 2007 Catena Årsstämma Ett år som självständigt bolag.
1 FormPipe Software AB (publ) Financial Hearings Mars 2007 Rikard Akhtarzand, VD.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Bokslutskommuniké 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
FormPipe Software C HRISTIAN S UNDIN, M ARS 2009.
Byggmaterialindustrierna i siffror 144 miljarder kronor i omsättning företag medarbetare Drygt 30 branscher Viktig näring för Sverige Sysselsätter.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Remium Kapitalmarknadsdag 27 maj 2009, Morgan Jallinder VD.
Bokslutskommuniké 2011 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q2 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q1 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
DGC ONE AB (publ) Delårsrapport Q JANUARI – 31 MARS (jämfört med motsvarande period föregående år)  Nettoomsättning 64,6 mkr (56,9)  Tillväxt.
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
JÖRGEN QWIST, VD DELÅRSRAPPORT Q
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Detta presentationsmaterial har tagits fram av WeSC AB (”WeSC”) och är endast avsett att användas av WeSC. Materialet får inte, helt eller delvis, mångfaldigas.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Christian Berner Tech Trade
Presentationens avskrift:

Björn Borg – starkare än någonsin WBM AB Nils Vinberg 7 september 2005

WBM i korthet Starkt varumärke WBM ska lönsamt utveckla, driva och exploatera varumärket Björn Borg på en internationell modemarknad Egen kontroll och effektivt nätverk Varumärkesföretag med produktutveckling och distribution i nätverk Fem produktområden, sju länder Tillväxt under lönsamhet Omsättning 2004 cirka 122 MSEK med en rörelse- marginal om cirka 10 % Närmare 630 MSEK i försäljning till konsument

Utveckling Positionering Exploatering varumärke Varumärket Björn Borg Licens Produktion Brand Management Produkt- bolag DistributörerDetaljister Konsu- ment Produkter Sortiment Distribution Lager WBM-koncernen Fristående bolag i Nätverket Affärskedjor Varuhus Butiker WBM i varje led i värdekedjan

5 produktområden – 7 marknader Januari – juni 2005 Kläder 57 % Skor 17 % Väskor 18 % Glasögon & parfym 8 % Sverige 44 % Holland 27 % Norge 13 % Danmark 11 % Övriga 5 % ProduktområdeLand

Varumärket Björn Borg

Exklusiv rätt att producera, marknadsföra och sälja produkter med varumärket Björn Borg Licensavtalet förlängs automatiskt med 10 år i taget på oförändrade villkor 2020, om det inte sägs upp 3 år tidigare (2017) Gäller alla produkter och alla marknader

HIGH 13% MEDIUM 53% PRICE LOW 34% FASHION ORIENTATION & CONTENT Innovators 5%Trend-setters 16%Trend followers 55%Late adopters 24% Nina Richi Pierre Cardin Oscar Jacobsson Marlboro Classic Pringle Supermarkets H&M Gant Ralph Lauren (Max Mara) Peak Performance MQ Benetton InWear/Martinique Polo Sport Esprit The Gap Lindex Vero Moda H&M Hugo Boss Emporio Armani Calvin Klein DKNY Diesel Filippa K Tiger H&M Vero Moda Prada Gucci Donna Karen Georgio Armani Burberry J. Lindeberg H&M BJÖRN BORG Positionering Övre mellanprissegmentet

Unik position J Lindeberg bygger sin trovärdighet genom sin personlighet som modeguru, genom att ”leva plaggen” och överinvesteringar i varumärket (modeshow i Milano, butik i Soho, NY etc.) Filippa K bygger sin trovärdighet genom att tydligt kunna förklara det marknadsfönster de såg vid etableringen samt genom personen Filippa som ”lever plaggen” Björn Borg har inte personen som kan ”leva plaggen” och inte heller resurserna att under en period överinvestera i varumärket, men däremot en överlägsen internationell ”name recognition”. Det ger varumärket utmärkta möjligheter att utnyttja kärnkompetensen underkläder samt att kunna formulera ett konceptuellt varumärke tillsammans med tydliga marknadsfönster.

Unikt uttryck Sporty Sport enligt BB Stylish Stilfullt och vackert Sexy Sexigt och intressant Artistiskt Surrealism

Starkt första halvår 2005 WBM AB Q2 2005

Hög aktivitet första halvåret 2005 Ny varumärkesplattform lanserad Fortsatt positiv resultatutveckling Stark försäljning i egna konceptbutiker Avtal om tre nya butiker i Holland och Belgien Avtal med Dunlop om ny Björn Borg tennissko

Starka ökningar i omsättning och resultat Nettoomsättningen ökade med 38 % till 76,6 MSEK Resultatet efter finansnetto ökade med 124 % till 8,7 MSEK Vinst per aktie (12 mån rullande resultat) ökade till 9,37 kr Positivt resultat för Q2 2005

Första halvåret 2005 i siffror KSEKQ utfall Q proforma H utfall H proforma Rullande 12 mån proforma 2004 Helår proforma Nettoomsättning Bruttovinstmarginal56 %50 %52 %51 %52 % Rörelseresultat Resultat efter finansnetto Vinst per aktie, kr0,64-0,514,242,009,377,36

Stark omsättningstillväxt med bibehållen bruttomarginal

Stabil resultattillväxt 12 mån rullande

WBM handlas på Nya Marknaden Utdelningspolicy WBMs långsiktiga mål är att dela ut cirka en tredjedel av vinsten efter skatt till aktieägarna. WBM SAX-index SEK

Framtiden

Mål – tre år Operationella mål Etablera varumärket Björn Borg på 3–5 nya marknader Finansiella mål Omsättningstillväxt på cirka 15 % årligen Rörelsemarginal om minst 10 %

Tillväxtstrategier Lansera nya koncept och produktsegment inom befintliga produktgrupper Utveckla och lansera nya produktgrupper Förvärva strategiska produktbolag Etablera fler konceptbutiker Utveckla och effektivisera inköp och logistik Etablera varumärket på nya marknader

Fokus 2005 Lansera den nya varumärkesplattformen och ta ett starkare grepp om varumärkets kärnvärden Utveckla och lansera ett nytt butikskoncept Fastlägga exportstrategi samt intensifiera rekryteringen på nya marknader Öka satsningen på produktutveckling och nya produktsegment

Starka förutsättningar Vi växer och visar positiva resultat... Fortsatt positiv försäljnings- och resultatutveckling Q2...och förutsättningarna för expansion är på plats Snabbare tillväxt med stark kapitalbas Betydande marknadspotential på befintliga och nya marknader Stärkt varumärkesplattform

Följ med Björn Borg mot nya höjder!

Nyckeltal Q Q H H Rull. 12 mån Helår 2004 Bruttovinstmarginal56,0%50,2%51,8%50,8%52,0%51,6% Rörelsemarginal2,7%0,3%10,7%5,3%12,2%10,0% Vinstmarginal4,4%-4,5%11,4%7,0%13,5%11,8% Räntabilitet på sysselsatt kapital 28,7%20,6% Räntabilitet på eget kapital 23,8%19,3% Soliditet64,7%54,0%64,7%54,0%64,7%57,7% Medelantal anställda, Vägt genomsnitt antal aktier EPS vägt genomsnitt antal aktier0,64 kr-0,51 kr4,24 kr2,00 kr9,37 kr7,36 kr